شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایران با انتقاد شدید از آمریکا

سکوت شورای امنیت مجوزی برای کشتن و گرسنگی فلسطینی‌ها است

سفیر ایران در سازمان ملل با انتقاد شدید از دولت آمریکا برای حمایت از رژیم اسرائیل و ممانعت از تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در نوار غزه گفت: متأسفانه سکوت شورای امنیت به مجوزی برای کشتن و گرسنگی دادن به مردم فلسطین تبدیل شده است.

بین‌الملل- رمزگشانیوز؛ ایرنا نوشت: امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی وتوی قطعنامه برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا برای سومین بار در شورای امنیت به خودسوزی سرباز آمریکایی در اعراض به سیاست های ضد فلسطینی دولت جو بایدن اشاره کرد و گفت: مایه تاسف است که ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته چشم خود را بر واقعیت‌ها ببندد و بی‌محابا از نسل‌کشی مداوم رژیم اسرائیل حمایت کند و حتی درخواست‌های جهانی را نادیده می‌گیرد. حادثه خودسوزی هفته گذشته در واشنگتن توسط هارون بوشنل نشان می‌دهد که چگونه وجدان مردم جهان از شدت خشونت علیه فلسطینیان به شدت جریحه‌دار شده است، و چگونه مردم آمریکا از سیاست‌های حاکمان خود شرمنده هستند.
متن کامل سخنرانی امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست روز دوشنبه به وقت محلی ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ برابر با ۴ مارس ۲۰۲۴ در نشست مجمع عمومی پیرامون: «استفاده از حق وتو» ذیل دستور کار ۶۳ بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رئیس،
همکاران محترم؛
چند روز پیش، جامعه بین‌المللی بار دیگر شاهد استفاده ناعادلانه دیگر از حق وتو توسط آمریکا در جریان رای‌گیری پیش‌نویس قطعنامه (S/۲۰۲۴/۱۷۳) ارائه‌شده توسط الجزایر که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه بود، بوده است. علیرغم حمایت گسترده از سوی کشورهای عضو و ملت‌ها در سطح جهان، ایالات متحده به طرز شرم‌آوری از حق وتوی خود علیه این قطعنامه استفاده کرد. اقدامات دولت ایالات متحده در این زمینه بدون شک توسط ملت‌ها و تاریخ فراموش نخواهد شد.
۲. جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های ارزشمند الجزایر در شورای امنیت، به ویژه در رسیدگی به وضعیت جاری در غزه، قدردانی می‌کند. ما از ابتکار آنها در ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای قوی با هدف دستیابی به آتش‌بس مورد انتظار قدردانی می‌کنیم. ما همچنین قدردانی خود را از ۱۳ عضو شورا که با رای موافق به پیش‌نویس قطعنامه از آتش بس در غزه حمایت کردند، ابراز می‌داریم.
۳. وخامت وضعیت غزه توجه گسترده‌ای را در جامعه بین‌المللی به خود جلب کرده است. رژیم اسرائیل از گرسنگی به‌عنوان روشی عمدی برای جنگ علیه مردم غیرنظامی غزه استفاده می‌کند. متأسفانه سکوت شورای امنیت به مجوزی برای کشتن و گرسنگی دادن به مردم فلسطین تبدیل شده است.
۴. علاوه بر این، جامعه بین‌المللی از تصمیم رژیم اسرائیل برای حمله به رفح که عواقب ناگواری را برای این منطقه پرجمعیت مترتب شده، به شدت نگران است. علاوه بر این، اقدامات رژیم اسرائیل در لبنان و سوریه، که مغایر با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است، تنش‌ها را تشدید کرده و نگرانی‌ها را در مورد بی‌ثباتی در منطقه افزایش داده است.
۵. جمهوری اسلامی ایران حمله وحشیانه اخیر نیروهای رژیم اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی که در تکاپوی دریافت کمک‌های بشردوستانه بودند، به شدت محکوم می‌کند. این حمله عمدی منجر به کشته شدن ۱۱۷ و زخمی شدن حدود ۷۵۰ غیرنظامی شده است. این همه ظلم و ستم در غیاب آتش‌بسی که مورد درخواست بسیاری است، اتفاق افتاده است. ما دقیقاً به مانعی باید بپردازیم که جهان شاهد آن بوده و مانع از تلاش‌های شورای امنیت برای انجام مسئولیت‌هایش شده است.
۶. مایه تاسف است که ایالات متحده تصمیم گرفته چشم خود را بر واقعیت‌ها ببندد و بی‌محابا از نسل‌کشی مداوم رژیم اسرائیل حمایت کند. آمریکا حتی درخواست‌های جهانی را نادیده می‌گیرد. حادثه خودسوزی هفته گذشته در واشنگتن توسط هارون بوشنل نشان می‌دهد که چگونه وجدان مردم جهان از شدت خشونت علیه فلسطینیان به شدت جریحه‌دار شده است، و چگونه مردم آمریکا از سیاست‌های حاکمان خود شرمنده هستند.
۷. ممانعت ایالات متحده از وظایف شورا ذیل منشور کاملاً در تضاد با درخواست‌های جهانی برای پایان دادن به خونریزی بوده، طبیعت ذاتی بشر برای حفظ جان را به چالش کشیده، و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، از جمله حقوق بشردوستانه و حقوق بشر را نقض می‌کند.
۸. حتی توجیه غیرقابل قبول ارائه شده توسط مقامات ایالات متحده برای ارتکاب چنین اعمال خلافی در پوشش دفاع از خود، بدون توجه به نامشروع بودن آنها، رژیم اسرائیل را از پایبندی به اساسی‌ترین ارزش‌های انسانی، اصول حقوق بین‌الملل و قواعد عامره، قانون بین‌المللی بشردوستانه که از زنان، کودکان و غیرنظامیان غیرمسلح در طول جنگ محافظت می‌کند، معاف می‌کند و موجب شده ماشین جنگی رژیم اسرائیل به ادامه حملات خود علیه غیرنظامیان فلسطینی بپردازد.
۹. ما بار دیگر درخواست خود را برای آتش‌بس فوری و پایدار تکرار می‌کنیم که در غیاب آن فاجعه بدتر می‌شود و می‌تواند منجر به از دست دادن جان افراد بی‌گناه از جمله کودکان و زنان شود. مهمترین ضرورت اجرای سریع آتش‌بس برای جلوگیری از گرسنگی گسترده در غزه است.
۱۰. باید فوریت اجرای تعهدات بر اساس حقوق بین‌الملل بشردوستانه و اقدامات موقت صادره توسط دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ را تکرار کنیم. این اقدامات برای اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به جمعیت غیرنظامی فلسطینی در نوار غزه ضروری است.
۱۱. در خاتمه، آقای رئیس، با توجه به بن‌بست کنونی شورای امنیت، مایلم بر تعهدات طرف‌های ثالث تحت قوانین بین‌المللی و اقدامات موقت دیوان بین‌المللی دادگستری در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ تأکید کنم. همه کشورهای عضو نه‌تنها موظفند از به رسمیت شناختن یا کمک به رژیم اسرائیل در نسل‌کشی خودداری کنند، بلکه باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از جنایات جنگی و نسل‌کشی این رژیم انجام دهند. بنابراین، از جامعه بین‌المللی و همه کشورهای مستقل می‌خواهیم که اقدامات لازم را برای وادار کردن رژیم اسرائیل به توقف نسل‌کشی و تجاوزات علیه مردم فلسطین به کار گیرند. این اقدامات ممکن است شامل اعمال تحریم‌های اقتصادی جمعی و فردی باشد. علاوه بر این، جامعه بین‌المللی باید رژیم اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا نقض‌های خود را متوقف کند و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.
سپاسگزارم.








 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات