شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳

پاک‌‌سازی چهره خیابان شهید بهشتی از ته‌سیگار

روز جهانی خاک؛ 14 آذرماه 1402، خیابان شهید بهشتی کرج میزبانِ دوستداران محیط زیست بود؛ زنان و مردان و حتی کودکانی که قلبشان برای پاکیِ زمین می‌‌تپد و گردِ هم آمده بودند تا زشتیِ ته‌سیگارهای رها شده در پیاده‌رو را از چهره‌ی شهر بزدایند.

البرز- رمزگشانیوز؛ فرانه بهاور؛ مبدع پویش مردمی و ملی "نه به ته‌سیگار" است که ایده اجرای این پویش، بعد از شنیدن خبر سوختن جنگل‌های زیبای ارسباران با یک ته‌سیگار در تاریخ 27 تیرماه 1398، به ذهنش رسید.
بهاور می‌گوید: «مدتی کار جمع‌آوری ته‌ سیگار از پارک محله را تنهایی انجام می‌دادم اما به مرور همراهان و همفکران دغدغه‌مند جذب پویش شده‌اند و پس از رسانه‌ای شدن، در 17 شهر کشور شاهد برگزاری این پویش هستیم».
به گفته‌ی او طی هماهنگی با مسئولان شهرداری، مهرشهر در منطقه 4 شهرداری کرج به عنوان پایلوت اجرای این پویش انتخاب شده است.
ته‌سیگارهای جمع‌‌آوری‌شده نیز به مخزنی در پارک مکعب مهرشهر تحویل می‌شود.
ملیحه مومن‌پور؛ روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی و محیط زیستی نیز که در حوزه رسانه‌ای کردن این پویش فعالیت‌های بسیار دارد می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین اهداف این پویش، آموزش و فرهنگسازی از طریق رسانه‌های سمعی و بصری، رواج سواد محیط زیستی از مهد کودک‌ها و مقاطع ابتدایی تا دانشگاه است.»
او ادامه می‌دهد: «پویش نه به ته‌سیگار در صدد است که مسئولان را ترغیب کند که در محل‌هایی مثل ایستگاه‌های مترو، تاکسی، اتوبوس، پایانه‌های مسافربری و پارک‌ها و در کل فضاهای پر تردد، سطل‌های مخصوص ته‌سیگار نصب کنند».
به دلیل شیمیایی بودن ته‌سیگار و آلودگی‌های شدید ناشی از رها کردنِ آن در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر، باید لندفیل خاص مطابق با استانداردهای بین‌المللی و علمی برای دفن آن ایجاد شود تا با زباله‌های دیگر نیز مخلوط نشود.
فعالان محیط زیستی عصر سه‌شنبه از پاساژ امیری خیابان شهید بهشتی شروع به جمع‌آوری ته‌سیگار از سطح پیاده‌روها کرده و در مسیر رفت و برگشت تا میدان شهدا، مردم را نیز با خود همراه کردند.





 
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات