جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

غایبان بزرگ جشنواره فیلم فجر

رویا سلیمی - تنها چند روز تا آغاز مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور باقی مانده است. پس از اعلام نهایی فیلم‌های سودای سیمرغ و نگاه نو، برخی اسامی قابل توجه و کنجکاوی‌برانگیز در لیست نهایی حضور نداشتند. برخی از این فیلم‌ها هنوز مراحل فنی خود را برای ارائه نسخه نهایی به اتمام نرسانده‌اند و برخی دیگر بیرون گذاشته شدند.

به گزارش رمزگشا ، تنها چند روز تا آغاز مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور باقی مانده است. پس از اعلام نهایی فیلم‌های سودای سیمرغ و نگاه نو، برخی اسامی قابل توجه و کنجکاوی‌برانگیز در لیست نهایی حضور نداشتند. برخی از این فیلم‌ها هنوز مراحل فنی خود را برای ارائه نسخه نهایی به اتمام نرسانده‌اند و برخی دیگر بیرون گذاشته شدند. که احتمالا به سیاق سال‌های گذشته بسیاری از جاماندگان در جشنواره جهانی فجر رونمایی خواهند شد. چراکه همواره سیاست کلی جشنواهر در فیلم فجر وجه محتوایی بوده و عموما توجه به وجوه فنی و هنری فیلم‌ها در جشنواره جهنی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. چه بسا بسیاری از فیلم‌های قابل اعتنای سال را بتوان برای اولین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر مشاهده کرد.

مهرجویی و لامینور
«لامینور» آخرین ساخته داریوش مهرجویی و تهیه کنندگی رضا درمیشیان را شاید بتوان مهم‌ترین غایب فجر ۳۸ دانست. پس از سال‌ها غیبت مهرجویی، گویا قرار نیست پرده نقره‌ای فعلا رنگ لامینور را ببیند. براساس شنیده‌ها، این فیلم در اعتراض به عدم حمایت مالی سازمان سینمایی برای تولید آن در ماه‌های گذشته رخ داد. تا جایی که دعوای لفظی میان تابش و درمیشیان به رسانه‌ها هم کشیده شد و درگیری میان فارابی و کمک مالی آن به لامینور مسئله ساز است. نکته دیگر در خصوص غیبت لامینور، تامل بیشتری عوامل آن در عدم حضور در جشنواره به واسطه شرایط خاصی است که همواره در کاخ جشنواره برای برخی فیلمها رخ می‌دهد. سایه سنگین نقدهای طیف خاصی از اهالی رسانه و موضوع حساسیت‌برانگیز لامینور می‌تواند یکی دیگر از علت‌های پر نکردن فرم جشنواره فجر باشد. این فیلم در مورد حضور زنان و نسبتش با موسیقی در ایران است.

درمیشیان و مجبوریم
«مجبوریم» آخرین ساخته رضا درمیشیان دومین فیلم مهمی است که از جشنواره کنار گذاشته شد. به گفته هیات انتخاب این فیلم رای کافی را برای حضور در جشنواره به دست نیاورد و به لحاظ فنی و کارگردانی حتی از کارهای سابق درمیشیان نیز عقب‌تر است. بنا به عادت همیشگی این کارگردان که اعتراض همیشه عادت‌هایش بوده او به رای هیات انتخاب اعتراض کرده اما نتیجه‌ای نگرفته است. باید در اکران عمومی در مورد نظر هیات انتخاب نسبت به این فیلم صحبت کرد و آن را در مقایسه با آثار راه یافته به بخش سودای سیمرغ امسال مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

نعمت‌الله و قاتل وحشی
«قاتل و وحشی» آخرین ساخته حمید نعمت‌الله یکی دیگر از آثار مهمی است که به جشنواره راه نیافت و به دلیل مشکلاتی که بر سر مالکیت این فیلم وجود دارد امکان حضور در فجر ۳۸ را پیدا نکرد. البته دبیرخانه جشنواره اعلام کرد پس از رفع این دعوای صاحبان فیلم، هیات انتخاب جشنواره آماده است این فیلم را به لحاظ احترام به کارگردانش ببیند و درباره آن تصمیم‌گیری کند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که متاسفانه هنوز اختلافات و مسایل درون گروهی این فیلم حل نشده و نعمت‌الله علنا اعلام کرد مشکلات این فیلم راه رسیدن به جشنواره را پیدا نخواهد کرد.

مکری و جنایت بی دقت
«جنایت بی دقت» آخرین ساخته شهرام مکری از دیگر فیلم‌هایی است که امکان حضور در بزرگترین رویداد سینمایی را ندارد. براساس شنیده‌ها جنایت بی دقت یک متاسینماست که فضایی متفاوت را ترسیم کرده است. این اثر نیز در میان حدود نود اثر سینمایی مورد توجه اعضای هیات انتخاب قرار نگرفته است و باید دید آخرین ساخته مکری چقدر به مانند دیگر آثارش می‌تواند کنجکاوی‌برانگیز باشد.

ایرج زاده و عنکبوت
«عنکبوت» دومین اثر سینمایی ابراهیم ایرج زاد است که در لیست رزرو جشنواره قرار داده شده و البته رتبه آخر این لیست است و براساس اولویت‌بندی هیات انتخاب آخرین گزینه رزوی‌ها محسوب می‌شود و امکان حضورش در جشنواره تقریبا دور از انتظار خواهد بود. ایرج زاد در دومین تجربه کارگردانی خود سراغ موضوعی ملتهب و پراخته نشده رفته است.  این فیلم درباره سعید حنایی قاتل سریالی است که شانزده زن فاحشه را در مشهد به قتل رساند و در نهایت پس از فرار آخرین قربانی خود، دستگیر و در نهایت اعدام شد. هیات انتخاب علت بیرون نگه داشتن این فیلم را در لیست خود عنوان نکرده‌اند و احتمال حضور و رونمایی از آن در جشنواره جهانی بسیار خواهد بود. علاوه بر لیستی که در بالا آمد هشت فیلم دیگر نیز از حضور در جشنواره امسال بازماندند و پذیرفته نشدند از جمله آنها می‌توان به «سبز سفید قرمز» به کارگردانی محمد حسین لطیفی،  «دست‌انداز» اثر کمال تبریزی، «سلفی با دموکراسی» ساخته علی عطشانی «ستاره بازی» اثر هاتف علیمردانی، «آفتاب نیمه ‌شب» به کارگردانی شهریار بحرانی، «سگ بند» ساخته مهران احمدی، «گور کن» به کارگردانی کاظم مولایی اشاره کرد.
هنوز قضاوت در مورد نتیجه نهایی هیات انتخاب زود است اما به نظر می‌رسد طیف گسترده‌تری از کارگردانان و ژانرهای متعددی از حضور در جشنواره سی و هشتم بازمانده‌اند که امکان رقابت میان گونه‌های مختلف را ناممکن خواهد کرد.

 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات