جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

یادداشتی به قلم الهام آمرکاشی

 پارادوکس خانه‌های بی‌سقف میان حرف‌های مسئولان!

چندماهی است اخباری مبنی بر پشت‌بام خوابی و کرایه پشت‌بام، در قریب به اکثریت صفحات مجازی و پایگاه‌های خبری بارگذاری می‌شود و ضد و نقیض این اخبار در حالی میان گفته‌های مسئولان ذی‌ربط وجود دارد که با درنظر گرفتنِ صحتِ یک درصدیِ این واقعه و رویداد تلخ و با پیش‌رو بودنِ فصل سرما و تغییرات جوی، ایجاد تمهیدات اولیه برای برون‌رفت از شرایط فعلی، یکی از ضروریات بازه کنونی در اقتصاد عصر حاضر محسوب می‌شود.

به گزارش رمزگشانیوز؛ چندماهی است اخباری مبنی بر پشت‌بام خوابی و کرایه پشت‌بام، در قریب به اکثریت صفحات مجازی و پایگاه‌های خبری بارگذاری می‌شود و ضد و نقیض این اخبار در حالی میان گفته‌های مسئولان و کارشناسان ذی‌ربط وجود دارد که با درنظر گرفتنِ صحتِ یک درصدیِ این واقعه و رویداد تلخ و با پیش‌رو بودنِ فصل سرما و تغییرات جوی، ایجاد تمهیدات اولیه برای برون‌رفت از شرایط فعلی، یکی از ضروریات بازه کنونی در اقتصاد عصر حاضر محسوب می‌شود.

درحالی معاون وزیر راه و شهرسازی، دهم تیرماه جاری صراحتاً اعلام کرد: موضوع پشت‌بام خوابی را فقط در رسانه‌ها دیده است و مرجع رسمی که باید چنین مسائلی را بررسی کند، وجود آن را تأیید نکرده است که در همین‌روز، فرشید پورحاجت- دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ایجاد پدیده "پشت‌بام خوابی" و اجاره پشت‌بام منازل برای شب‌خوابی از سوی کارگران و اقشار کم‌درآمد، گفت: اینکه شخص به وضعیتی برسد که به دلیل نداشتن مسکن مناسب، برای خوابیدن در پشت‌بام خانه شخص دیگر هزینه پرداخت کند، یک فکاهی دردناک از بدیهیات حوزه مسکن کشور است.

وی معتقد است: مجموعه راه و شهرسازی بر واقعیت‌های اقتصاد مسکن سرپوش گذاشته است و"پشت‌بام خوابی" یکی از واقعیت‌های تلخ بازار مسکن کشور است که باید آن را دید و برای حل مشکلاتی از این قبیل تلاش کرد.

پورحاجت تأکید می‌کند: زنگ خطر در ۱۰سال اخیر برای حوزه مسکن کشور به صدا در آمده اما در همه این سال‌ها به جای حل مشکلات، غُل و زنجیر این صنعت بیشتر شده است. کسانی که در طول این سال‌ها مسئولیت داشتند اما به بخش مسکن بی‌توجه بودند و این بی‌توجهی باعث شد که شرایط به این شکل شود، باید پاسخگوی افزایش بیش از ۲۰۰درصدی نرخ مسکن در دو سال اخیر باشند.

حسام عقبایی- نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز درحالی ضمن تکذیب پشت‌بام خوابی می‌گوید: «موضوع پشت‌بام خوابی که امروزه در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود را صراحتاً رد می‌کنم چراکه فقط یک بزرگنمایی مشکلات حوزه اجاره‌نشینی است و چنین چیزی را نه در تهران و نه در شهرستان‌ها نداشتیم»؛ که با رصد آمار و گزارش‌های موجود، اجاره هرشب خوابیدن زیر آسمان هم از سال گذشته تا امسال، ۲۵هزارتومان افزایش یافته و به گفته علی نوذرپور- شهردار منطقه۲۲، به ۵۰هزارتومان رسیده است!

فردین یزدانی- کارشناس اقتصاد مسکن نیز با اعلام این مهم که «با وجودی ‌که برآورد آمار جدیدی در رابطه با بدمسکنی از سال۱۳۹۳ به این سو وجود ندارد، اما به دلیل تحولات اقتصادی، گسترش فقر، رشد تورم و... که بیشتر از سال۱۳۹۷ به این سو رخ داده، قطعاً آمار بدمسکنی در کشور افزایش شایان توجهی یافته است، براین باور است که ضرورت دارد دولت برای بررسی این وضعیت، نسبت به بررسی و تهیه آمار به‌روز اقدام کند». به گفته وی، با این‌حال، اکنون تعداد زیادی از کارگران، «پشت‌بام‌خواب» و«مغازه‌خواب» شده‌اند و این مسأله به‌هیچ‌وجه کتمان‌شدنی نیست.

"با توجه به موارد مطرح‌شده و آسیب‌شناسی‌های موجود در هریک از صحبت‌ها، آنچه درحال حاضر یکی از دغدغه‌های کنونی افراد جامعه محسوب می‌شود، آمار تصاعدی و هرروزۀ قیمت‌ها، بیکاری‌های عدیده، کم‌شدن حجم سبد خانوار و موارد تسلسل‌وار و دامنه‌دارِ اقتصادی در این زمینه است که احتیاج به رسیدگی و تنظیم بودجه برای برون‌رفت از شرایط فعلی دارد که در بازه کنونی آنچه قدرتمندتر از سابق، جوانان جامعه را به خود درگیر کرده؛ موارد اقتصادیِ متعددی است که به هدررفتِ زمان‌های طلایی در اجتماعِ هرفرد ختم می‌شود و ارائه راهکارهای میان‌مدت که بتواند با پیش‌زمینۀ تحقق ایده‌ها و ایده‌آل‌ها در آینده، مسیر نسبتاً همواری را برای افراد جامعه مهیا کند؛ یکی از گزینه‌ها و اولویت‌های ابتداییِ کمک‌رسانِ دولت است که باید منتظر بود و دید، در این راستا برای بهبود شرایط فعلی، جدا از ارائه پیشنهاداتی چون خانه‌های 25متری، چه موارد قابل اجرا و درخورِ افراد جامعه، مدنظر قرار می‌گیرد"، که آنچه در این میان با رصدِ ضد و نقیض موجود در گفته‌های مسئولان و کارشناسانِ امر در این حیطه وجود دارد و با توجه به گفتۀ رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی براین مهم که؛ تصمیم و اقدام ما مسئولان است که شرایطی ایجاد می‌کند که برخی مجبور می‌شوند پشت‌بام اجاره کنند؛ انتظاری به جد از سوی کارگزاران، مباشران و مسئولان ذی‌ربط در حوزه اقتصاد و مسکن است تا با تمهیدات آنی از بسط و تکثیر این پدیده تا حد امکان جلوگیری کرده تا آنچه برای افراد یک اجتماع از ضروریات ابتدایی محسوب می‌شود را بتوان در اختیار اکثریت آحاد قرار داد.

باید منتظر بود و دید باتوجه به پیش‌رو بودنِ فصل سرما و تغییرات آب و هوایی، چه تصمیاتی در این راستا اتخاذ و اجرایی می‌شود!
 
 elhamamerkshi@ymail.com
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات