پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

معلمان موتور محرکه توسعه و تحول هستند

دوشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ "بیست و یکمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران" و "یازدهمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه" با حضور مسئولین ملی_استانی و همچنین دبیران فیزیک از سراسر کشور در مرکز تربیت مربی حسن آباد کرج کلیک خورد‌.

البرز- رمزگشانیوز؛ این مراسم به همت استانداری، آموزش و پرورش، انجمن فیزیک ایران و البرز و با پشتیبانی همه‌جانبه "بنیاد فرهنگی آموزشی نصر" با حضور و سخنرانی؛ کاظمی معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش، ولی‌‌پور معاونت سیاسی امنیتی استانداری البرز، حجرگشت مدیرکل آموزش و پرورش، رحیم‌پور مشاور دانشگاهیان استاندار، اسفندیار معتمدی پیشکسوت فیزیک و... افتتاح گردید.

در ابتدا علی حجرگشت مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز ضمن خیرمقدم به دبیران و میهمانان شرکت کننده در کنفرانس ملی فیزیک، به فرآیند آماده‌سازی مقدمات کنفرانس پرداخته افزود: البرز به عنوان مهاجرپذیرترین استان کشور، از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. شهرستان فردیس متراکم‌ترین آموزش و پرورش کشور را داراست.
حجرگشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیث "العلم سلطان" افزود:نیروی انسانی توانمند و کارآمد مهمترین سرمایه کشور در آموزش و پرورش زیر نظر معلمان حاذق تربیت می‌شوند. دبیران در طراز جمهوری اسلامی باید در مدارس در شش ساحت تعریف شده مطابق سند تحول بنیادین گام‌های محسوس و اساسی بردارند.

در ادامه کاظمی معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش ضمن تشکر از بانیان و مجریان برنامه به ضرورت برگزاری کنفرانس‌های ملیِ علوم مختلف به ویژه علوم پایه پرداخته افزود:متاسفانه در ده سال اخیر رشته ریاضی فیزیک با تنزل از ۲۸ به ۱۴ عملا پنجاه درصد افت داشته است.کنفرانس فیزیک می‌تواند در تولید علم و همچنین ایجاد مرجعیت علمی موثر افتد و این از مسیر معلمان توانمند و دلسوز آموزش و پرورش امکان‌پذیر می‌باشد.ما باید با برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارهای علمی و هدفدار، زمینه‌ کسب شایستگی‌های حرفه‌ای و اخذ مهارت‌های شغلی را برای دبیران خود فراهم سازیم چرا که معلمان خلاق و کارامد موتور محرکه تحول و توسعه در آموزش و پرورش هستند.
کاظمی با اشاره به منسوخ شدن شیوه سخنرانیِ مونولوگ برای دانش‌اموزان کم‌حوصله و همچنین با توجه به فرایند یاددهی و یادگیری افزود:مشارکت جدی معلمان در تولید و انتشار فناوری‌ها با شرکت موثر و ارائه مقالات و تجربیات مفید در چنین کنفرانس‌هایی محقق می‌گردد.
اتخاذ شیوه‌های جدید آموزشی لازمه ایجاد رغبت برای نسل جدیدِ کنجکاو، مطالبه‌گر و تشنه تکنولوژی است.
معاون متوسطه در پایان با گریز به اجرای مرحله اول رتبه بندی معلمان افزود:اجرای صحیح و به هنگام رتبه‌بندی باعث می‌شود که پژوهش‌های همکاران دیده شده و در کیفیت بخشی آموزشی موثر افتد.

اولین سخنران علمی کنفرانس فیزیک دکتر اسفندیار معتمدی(پیشکسوت و پدر معنوی دبیران فیزیک) بود وی قبل از رفتن روی سن، چرخی در سالن زده و با استقبال و هم‌آغوشی شدید دانشجویان سابق و همکاران فعلی مواجه گردید.
در ادامه معتمدی با اشاره به ناکامی‌های تاریخی ایرانیان در سده‌های اخیر افزود: در جنگهای بین ایران روس سربازان و سرداران لایقی چون عباس میرزا عملا مغلوب علم و تکنولوژی پیشرفته غرب شدند و بزرگان ما متوجه عمق عقب‌ماندگی تاریخی خود گشتند لذا با اعزام دانشجو به خارج و تاسیس مدارسی چون دارالفنون سعی در جبران این عقب‌ماندگی تاریخی کردند در این مسیر نباید از زحمات و خدمات بی‌بدیل پدر نهضت مدرسه سازی نوین ایران "میرزاحسن رشدیه" غفلت نمود.

در ادامه تعدادی از کسانی که مقالات‌شان پذیرفته شده بود به ارائه مقالات خود پرداخته و مورد تشویق حضار قرار گرفتند. علی اصغر پرویزی پژوهشگر پسادکترای پژوهشگاه دانش‌های بنیادی IPM با ارائه مقاله با عنوان یافته‌های جدید در نجوم و اختر فیزیک مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
برنامه رصد ستارگان در گنبد نجوم مرکز تربیت مربی پایان بخش برنامه‌های روز اول کنفرانس ملی فیزیک کشور در کرج بود.

مریم حیدری دبیر کنفرانس ملی فیزیک افزود: کنفرانس دارای ۴ محور اصلی و زیرمجموعه‌های متعدد می‌باشد. تمهید مقدمات کار از ابتدای سال جاری استارت خورده و کنفرانس از ۱۸ دی‌ماه به مدت سه روز با شکوه هرچه تمام‌تر در مرکز تربیت مربی کرج برگزار می‌گردد. رئیس اتحادیه انجمن‌های معلمان فیزیک کشور افزود:از ۵۲ مقاله رسیده به دبیرخانه کنفرانس ۴۷ مورد قابل داوری بوده و ۲۶ مورد پذیرفته شده‌ و ارائه خواهند شد. لیلا الماسی معاون متوسطه سازمان آ.پ نیز می‌گوید:کار برگزاری کنفرانس ملی فیزیک، کاری گروهی و تشکیلاتی است.
دانشگاه خوارزمی، تربیت دبیر رجایی، اتحادیه انجمن‌های فیزیک ایران و البرزاز جمله حامیان علمی و همچنین مجموعه استانداری و بنیاد فرهنگی آموزشی نصر پشتیبانان مادی و معنوی ۲۱‌ امین کنفرانس ملی فیزیک در البرز هستند.


رضا قاسم پور




 
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات