به دنبال اصلاح نگاه جامعه به آب هستیم
آموزش به کودکان، ماندگارترین مسیر برای تغییر الگوی مصرف در آینده است

خانی نژاد: در هفتهای که گذشت، دو مدرسه در کرج میزبان پویشی بودند که آرام و پیوسته در حال تغییر رفتارھای کوچک اما عمیق در نسل آینده است. سهشنبه ٢٢ مھر در دبستان دخترانه استقلال و چهارشنبه ٢٣ مهر در دبستان شکوفههای انقلاب، «پویش نجات قطرهها» با حضور جمعی از دانشآموزان پایه ششم برگزار شد؛ کودکانی که با دستانی رنگی، دیوارها را نقاشی کردند و با ذھنی باز، درباره صرفهجویی و معنای مسئولیت حرف زدند.
البرز- رمزگشانیوز؛ در این دو روز، بیش از ۵٨ دانش آموز در کارگاههای آموزشی و نقاشی مشارکتی شرکت کردند. فضا صمیمی، رنگی و پر از گفتگو بود؛ گفت وگویی که از سؤالهای ساده شروع میشد: «چرا آب کم شده؟»، «ما چه کار میتونیم بکنیم؟«و به مفاهیمی بزرگتر میرسید؛ از حق بر آب تا عدالت محیطی و نقش انسان در حفظ منابع مشترک.
طرحھای تعادل بخشی منابع آب در استان البرز با جدیت در حال پیگیری است
مدیرعامل شرکت آب منطقهای البرز در حاشیه برنامه، بر لزوم تداوم این نوع فعالیتها تأکید کرد و گفت: «طرحھای تعادل بخشی منابع آب در استان البرز با جدیت در حال پیگیری است و مشارکت اجتماعی در این فرآیند نقشی کلیدی دارد. ما فقط به دنبال مدیریت فنی منابع آب نیستیم، بلکه به دنبال اصلاح نگاه جامعه به آب هستیم؛ اینکه بدانیم آب صرفاً یک منبع مصرفی نیست، بلکه یک میراث مشترک است».
نجفیان با اشاره به ناپایداری منابع زیرزمینی و بحران افت سطح سفرهها افزود: «در کنار اقدامات مهندسی برای کنترل برداشتها، باید فرھنگ مصرف را بازتعریف کنیم. آموزش به کودکان، سادهترین و در عین حال ماندگارترین مسیر برای تغییر الگوی مصرف در آینده است. اگر از مدارس شروع کنیم، میتوانیم نسلی تربیت کنیم که به جای هدر دادن، پاسدار آب باشد».
گزارش اجمالی تأثیرگذاری پویش نجات قطرهها
نسترن کیوان پور؛ مدیر اجرایی پویش «نجات قطرهها» در توضیح روند اجرای این رویداد که به همت پایگاه خبری هزار و یک شهر، شرکت آب منطقهای البرز و شرکت رنگ نیپون برگزار میشود، گفت: «میانگین شرکت کنندگان در هر پویش حدود ٣۵ کودک است. این برنامهها در مدارس مختلف برگزار میشود و هر مدرسه به طور میانگین حدود ١٠٠ دانش آموز دارد. در هر نوبت، ابتدا اطلاع رسانی عمومی در زمان صف صبحگاهی انجام میشود و سپس یک کلاس برای شرکت در ایونت انتخاب میشود».
او ادامه داد: «در مجموع، پویش ماهانه ۴ تا ۵ نوبت برگزار می شود و به این ترتیب حدود ١٧۵ کودک به صورت
مستقیم و نزدیک به ۵٠٠ کودک به صورت غیرمستقیم درگیر فعالیت های آموزشی و فرھنگی مرتبط با مصرف بهینه آب میشوند. ما سعی کردیم آموزش را از قالب تذکر و هشدار بیرون بیاوریم و آن را در قالب تجربه و بازی معنا کنیم».
در مدرسه استقلال، کودکان کلاس ششم با ٣٠ شرکت کننده در فضایی شاد و پرانرژی شرکت کردند و در مدرسه شکوفههای انقلاب، ٢٨ دانش آموز در کارگاههای حضور داشتند. دیوارهای حیاط به بوم نقاشی تبدیل شد و هر رنگ، معنای تازهای از زندگی و صرفهجویی پیدا کرد.
اثرگذاری چندلایه پویش پویش «نجات قطرهها» در ارزیابی ھای انجام شده، سه سطح اثرگذاری را دنبال میکند: سطح فردی: افزایش آگاهی و حساسیت کودکان نسبت به اھمیت حفظ منابع آبی از طریق تجربه مستقیم، گفت وگو و بازیهای آموزشی.
سطح خانوادگی: انتقال پیامهای آموزشی از سوی کودکان به والدین و تأثیر غیرمستقیم بر رفتار مصرفی خانوادهها.
سطح اجتماعی: گسترش پیامهای فرهنگی از طریق رسانهها و شبکههای اجتماعی و ایجاد نگرش مثبت عمومی نسبت به صرفهجویی.
با احتساب حضور مستقیم ١٧۵ کودک در هر ماه و در نظر گرفتن میانگین سه نفر برای هر خانواده، میتوان گفت پویش به صورت غیرمستقیم بر حدود ۵٢۵ نفر از اعضای خانوادهها تأثیر میگذارد. این اثرگذاری خانوادگی از طریق گفت وگو، الگوسازی رفتاری و تشویق به صرفه جویی در محیط خانه شکل می گیرد. بازخوردهای دریافتی از والدین نیز نشان می دهد که تغییر نگرش کودکان باعث افزایش دقت خانواده ها در مصرف آب و تقویت رفتارهای مسئولانه در قبال منابع طبیعی شده است.
بازتاب رسانه ای و گفتمان عمومی بر اساس داده های جمع آوری شده، پویش «نجات قطرهها» ھر ماه به طور میانگین در ٣۵ تا ۴٠ رسانه مکتوب و مجازی بازتاب پیدا میکند. این پوشش رسانهای گسترده، نه فقط در انتقال اخبار، بلکه در شکلدهی به گفتمان عمومی درباره مسئولیت اجتماعی در برابر آب مؤثر بوده است.
برآورد می شود که ۴٠٠ تا ١٠٠٠ مخاطب بزرگسال در هر ماه از طریق رسانه ها با پیام های آموزشی این پویش آشنا می شوند؛ مخاطبانی که اغلب والدین همان کودکانی ھستند که در مدارس نقاشی و در کارگاه های مصرف بهینه آب شرکت میکنند.
از آموزش تا تغییر رفتار پویش «نجات قطرهھا» بیش از آنکه پروژهای آموزشی باشد، تلاشی است برای پیوند دوباره انسان و طبیعت. در جھانی که کم آبی ھر روز بھ بحران نزدیکتر میشود، آموزش کودکان درباره ارزش آب نه یک فعالیت نمادین، بلکه ضرورتی بنیادین است.
آنجا که رنگھا روی دیوار خشک میشوند، چیزی بیش از نقاشی باقی میماند: فھمی تازه از «مسئولیت»، از «با ھم بودن» و از اینک حتی یک قطره، اگر درست مصرف شود، میتواند روایت نجات باشد.
طرحھای تعادل بخشی منابع آب در استان البرز با جدیت در حال پیگیری است
مدیرعامل شرکت آب منطقهای البرز در حاشیه برنامه، بر لزوم تداوم این نوع فعالیتها تأکید کرد و گفت: «طرحھای تعادل بخشی منابع آب در استان البرز با جدیت در حال پیگیری است و مشارکت اجتماعی در این فرآیند نقشی کلیدی دارد. ما فقط به دنبال مدیریت فنی منابع آب نیستیم، بلکه به دنبال اصلاح نگاه جامعه به آب هستیم؛ اینکه بدانیم آب صرفاً یک منبع مصرفی نیست، بلکه یک میراث مشترک است».
نجفیان با اشاره به ناپایداری منابع زیرزمینی و بحران افت سطح سفرهها افزود: «در کنار اقدامات مهندسی برای کنترل برداشتها، باید فرھنگ مصرف را بازتعریف کنیم. آموزش به کودکان، سادهترین و در عین حال ماندگارترین مسیر برای تغییر الگوی مصرف در آینده است. اگر از مدارس شروع کنیم، میتوانیم نسلی تربیت کنیم که به جای هدر دادن، پاسدار آب باشد».
گزارش اجمالی تأثیرگذاری پویش نجات قطرهها
نسترن کیوان پور؛ مدیر اجرایی پویش «نجات قطرهها» در توضیح روند اجرای این رویداد که به همت پایگاه خبری هزار و یک شهر، شرکت آب منطقهای البرز و شرکت رنگ نیپون برگزار میشود، گفت: «میانگین شرکت کنندگان در هر پویش حدود ٣۵ کودک است. این برنامهها در مدارس مختلف برگزار میشود و هر مدرسه به طور میانگین حدود ١٠٠ دانش آموز دارد. در هر نوبت، ابتدا اطلاع رسانی عمومی در زمان صف صبحگاهی انجام میشود و سپس یک کلاس برای شرکت در ایونت انتخاب میشود».
او ادامه داد: «در مجموع، پویش ماهانه ۴ تا ۵ نوبت برگزار می شود و به این ترتیب حدود ١٧۵ کودک به صورت
مستقیم و نزدیک به ۵٠٠ کودک به صورت غیرمستقیم درگیر فعالیت های آموزشی و فرھنگی مرتبط با مصرف بهینه آب میشوند. ما سعی کردیم آموزش را از قالب تذکر و هشدار بیرون بیاوریم و آن را در قالب تجربه و بازی معنا کنیم».
در مدرسه استقلال، کودکان کلاس ششم با ٣٠ شرکت کننده در فضایی شاد و پرانرژی شرکت کردند و در مدرسه شکوفههای انقلاب، ٢٨ دانش آموز در کارگاههای حضور داشتند. دیوارهای حیاط به بوم نقاشی تبدیل شد و هر رنگ، معنای تازهای از زندگی و صرفهجویی پیدا کرد.
اثرگذاری چندلایه پویش پویش «نجات قطرهها» در ارزیابی ھای انجام شده، سه سطح اثرگذاری را دنبال میکند: سطح فردی: افزایش آگاهی و حساسیت کودکان نسبت به اھمیت حفظ منابع آبی از طریق تجربه مستقیم، گفت وگو و بازیهای آموزشی.
سطح خانوادگی: انتقال پیامهای آموزشی از سوی کودکان به والدین و تأثیر غیرمستقیم بر رفتار مصرفی خانوادهها.
سطح اجتماعی: گسترش پیامهای فرهنگی از طریق رسانهها و شبکههای اجتماعی و ایجاد نگرش مثبت عمومی نسبت به صرفهجویی.
با احتساب حضور مستقیم ١٧۵ کودک در هر ماه و در نظر گرفتن میانگین سه نفر برای هر خانواده، میتوان گفت پویش به صورت غیرمستقیم بر حدود ۵٢۵ نفر از اعضای خانوادهها تأثیر میگذارد. این اثرگذاری خانوادگی از طریق گفت وگو، الگوسازی رفتاری و تشویق به صرفه جویی در محیط خانه شکل می گیرد. بازخوردهای دریافتی از والدین نیز نشان می دهد که تغییر نگرش کودکان باعث افزایش دقت خانواده ها در مصرف آب و تقویت رفتارهای مسئولانه در قبال منابع طبیعی شده است.
بازتاب رسانه ای و گفتمان عمومی بر اساس داده های جمع آوری شده، پویش «نجات قطرهها» ھر ماه به طور میانگین در ٣۵ تا ۴٠ رسانه مکتوب و مجازی بازتاب پیدا میکند. این پوشش رسانهای گسترده، نه فقط در انتقال اخبار، بلکه در شکلدهی به گفتمان عمومی درباره مسئولیت اجتماعی در برابر آب مؤثر بوده است.
برآورد می شود که ۴٠٠ تا ١٠٠٠ مخاطب بزرگسال در هر ماه از طریق رسانه ها با پیام های آموزشی این پویش آشنا می شوند؛ مخاطبانی که اغلب والدین همان کودکانی ھستند که در مدارس نقاشی و در کارگاه های مصرف بهینه آب شرکت میکنند.
از آموزش تا تغییر رفتار پویش «نجات قطرهھا» بیش از آنکه پروژهای آموزشی باشد، تلاشی است برای پیوند دوباره انسان و طبیعت. در جھانی که کم آبی ھر روز بھ بحران نزدیکتر میشود، آموزش کودکان درباره ارزش آب نه یک فعالیت نمادین، بلکه ضرورتی بنیادین است.
آنجا که رنگھا روی دیوار خشک میشوند، چیزی بیش از نقاشی باقی میماند: فھمی تازه از «مسئولیت»، از «با ھم بودن» و از اینک حتی یک قطره، اگر درست مصرف شود، میتواند روایت نجات باشد.
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر