یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

در «پویش ملی سلامت»؛

بیش از ۳۳۴ هزار نفر با احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شدند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از ۲۰ آبان -ابتدای اجرای پویش ملی سلامت- تا کنون بیش از ۳۳۴ هزارنفر با احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شده‌اند.

سلامت- رمزگشانیوز؛ ایرنا نوشت: پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در سراسر کشور اجرا می‌شود تا وضعیت افراد بالای ۱۸ سال از نظر بیماری‌های فشارخون و دیابت مورد غربالگری قرار گیرد و وزارت بهداشت قصد دارد برای همه شرکت کنندگان در این طرح ملی پرونده سلامت ایجاد کند.
مطابق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۸ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۷۱۸ نفر تا امروز جمعه هشتم دی در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شده‌اند که از این تعداد، ۵۵۸ هزار و ۸۹۶ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۳۳۴ هزار و ۱۹۰ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.
همچنین در ۲۴ ساعت گذشته یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۵۲۹ نفر در این پویش غربالگری شدند که از این تعداد ۲۰ هزار و ۵۸۸ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۱۰ هزار و ۸۶۶ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.
بر اساس اعلام قبلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۶۵ درصد مردان و ۳۵ درصد زنان در «پویش ملی سلامت» شرکت کردند.
بر اساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بیش از پنج میلیون ایرانی در پویش ملی سلامت در مرحله پیش ابتلا به پرفشاری خون و بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر نیز در مرحله پیش ابتلا به دیابت شناسایی شده‌اند.
کوروش اعتماد ادامه داد: مداخله به موقع برای این افراد می تواند از بروز دیابت و پرفشاری خون در آنها جلوگیری کرده یا روند درمانشان را تسهیل کند.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: مشارکت ۶۵ درصدی مردان در پویش ملی سلامت امیدوارکننده بوده و از بانوان نیز می خواهیم که پوشش ۳۵ درصدی خود در این پویش ارتقاء دهند.
اعتماد اعلام کرد: بیشترین گروه سنی مشارکت کننده در این پویش تاکنون گروه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال بودند که انتظار داریم با توجه به اهداف پویش، همه افراد بالای ۱۸ سال کشور در آن شرکت کنند.
وی افزود: فعال‌ترین استان‌ها در این پویش از نظر بیشترین تعداد غربالگری انجام شده استان‌های فارس، مازندران، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و ارومیه هستند که بالای یک میلیون نفر را از ۲۰ آبان تا کنون غربالگری کرده‌اند و از نظر میزان پوشش جمعیتی نیز شهرهای بهبهان، ایرانشهر، شهرکرد و بوشهر رتبه های برتر را در این پویش دارا هستند.
اعتماد با بیان این که هدف این پویش، مراقبت رایگان بیماران دیابتی و پرفشاری خون در بستر برنامه سلامت خانواده و با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است، گفت: دیابت و فشار خون بیماران شناسایی شده هر ماه یا هر سه ماه یک‌بار توسط مراقبان سلامت و پزشکان اندازه گیری خواهد شد و در صورت نیاز آزمایش‌ها و داروهای رایگان دریافت می‌کنند.




 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات