یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشخیص دو بیماری خطرناک در افراد بالای ۱۸ سال

به پویش ملی سلامت بپیوندید

دیابت و پرفشاری خون را می‌توان دو بیماری خاموش و در عین حال خطرناک نام نهاد که اگر به موقع تشخیص داده نشوند، عوارض آنها می‌تواند بسیار سنگین و شاید جبران ناپذیر برای نظام سلامت کشور خواهد بود. بر این اساس اجرای پویش ملی سلامت، از ۲۰ آبان ۱۴۰۲ با هدف تشخیص و کنترل دو بیماری مهم دیابت و پرفشاری خون در افراد بالای ۱۸سال در کشور آغاز شده است.

سلامت- رمزگشانیوز؛ مهر نوشت: وزارت بهداشت تصمیم گرفت با اجرای پویش ملی سلامت، به دنبال شناسایی افراد مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در جمعیت بالای ۱۸ سال کشور باشد.
این پویش که از ۲۰ آبان آغاز شده است، تا ۱۵ دی ۱۴۰۲ ادامه دارد و در این مدت، هموطنان بالای ۱۸ سال می‌توانند از خدمات رایگان مراکز بهداشت، مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی و… برای کنترل فشارخون و و تشخیص دیابت استفاده کنند.
حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در همین رابطه گفت: با یکبار سنجش اندازه فشارخون و قند خون به دنبال شناسایی افراد مشکوک هستیم تا این افراد را پس از شناسایی به شکل مؤثر تحت درمان قرار دهیم و با پیگیری مداوم و فعال از طریق مراقبان سلامت که در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع مشغول به کار هستند، بیماری افراد را رصد و پیگیری کرده و تحت درمان دارویی قرار می‌دهیم.
علیرضا اولیایی منش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اهمیت اجرای پویش ملی سلامت، گفت: مهم‌ترین نقش این پویش آگاهی بخشی به افرادی است که از دو عامل مهم بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت و فشارخون خبر ندارند و با شرکت در این غربالگری و پیشگیری و درمان این دو بیماری می‌توانند از عوارض ناشی از آن، مانند نارسایی کلیه، عوارض چشمی، سکته‌های قلبی و مغزی و… پیشگیری کنند.
وی از شهروندان خواست از فرصت خدمات رایگان مراکز بهداشت به نفع سلامت خود استفاده کنند و افزود: در سطح استان تهران ۲ هزار خانه، مرکز و پایگاه سلامت و در شهر تهران یک هزار مرکز، خانه و پایگاه سلامت فعالیت دارد که نزدیک منازل شهروندان است. افراد با مراجعه به این مراکز می‌توانند از خدمات رایگان این مراکز بهره‎مند شوند.

اعزام تیم‌های سیار غربالگری
محمدرضا سلمانی رئیس مرکز بهداشت جنوب تهران، با اشاره به گستره و مناطق تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب، گفت: یک و نیم میلیون نفر تحت پوشش مرکز بهداشت جنوب هستند و انتظار داریم ۵۳۰ هزار نفر از این جمعیت در این پویش شرکت کنند.
وی افزود: بر اساس آمار «سامانه سیب» تاکنون بیش از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کل کشور در این طرح شرکت کرده‌اند و این آمار در حوزه مرکز بهداشت جنوب، حدود هزار و ۱۰۰ نفر است و با توجه به مهلت باقی مانده تا پایان پویش پیش بینی می‌شود که به هدف مورد انتظار برسیم.
سلمانی با اشاره به پایگاه‌های سیار غربالگری فشارخون و دیابت در مراکز مختلف، گفت: افزون بر پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، تیم‌هایی را به مرکز اداری، آموزشی و فرهنگی اعزام می‌کنیم تا این خدمت به افراد بالای ۱۸ سال ارائه شود.

پیگیری افراد مشکوک به دیابت و فشارخون
آزیتا کریمی رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص نحوه پیگیری افراد مشکوک به دیابت و پرفشاری خون، گفت: موارد مشکوک به دیابت و فشارخون بر حسب عدد قند خون و فشارخون به صورت فوری و غیرفوری به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند.
وی افزود: قند بالای ۳۰۰ و فشار بالای ۱۸۰-۱۱۰ به مراکز درمانی ارجاع فوری می‌شوند و در مواردی که فشارخون بالای ۱۶ است ارجاع غیرفوری صورت می‌گیرد و فرد با نامه ارجاع غیرفوری ظرف مدت یک هفته به پزشک مراکز جامع سلامت مراجعه می‌کند و تا تشخیص قطعی پیگیری بیماری و درمان صورت می‌گیرد.

راه‌های دسترسی به آموزش‌های حضوری و غیرحضوری
نجمه الملوک امینی رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره اهمیت و نحوه آموزش به شرکت کنندگان در پویش ملی سلامت، گفت: یکی از ابعاد مهم این طرح آموزش، فرهنگ سازی و حساس سازی مردم نسبت به سلامت خود و بویژه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر است.
وی افزود: انواع محتواهای آموزش از راه دور در سامانه خود اظهاری و سایت آوای سلامت وزارت بهداشت و همچنین شبکه هوشمند آموزش بهداشت دانشگاه با عنوان «شهاب» در اختیار مردم قرار دارد. هنگام شرکت در این پویش نیز می‌توانند از فرصت کلاس‌های آموزش حضوری و عضویت در گروه‌های خودیاری بهره‌مند شوند.




 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات