یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

به یاد شهدای محور مقاومت؛

کاشت سه هزار اصله نهال در البرز آغاز شد

عملیات کاشت سه هزار اصله نهال به یاد شهدای محور مقاومت و در اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال در سراسر کشور از امروز شنبه در اراضی جنگلی روستای شلمزار شهرستان ساوجبلاغ آغاز شد.

البرز- رمزگشانیوز؛ اصغر بیات -مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز- در آیین آغازین طرح ملی کاشت یک میلیارد اصله نهال که به صورت استانی در اراضی جنگل‌کاری روستای شلمزار شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد، گفت: این طرح در اراضی منابع طبیعی روستای شلمزار که پیش از این ۳۰۰ هکتار جنگل‌کاری شده، آغاز شد.
وی اظهار کرد: این نهال‌ها از گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم البرز همچون زیتون (نماد گیاهی مردم غزه)، سنجد، بادام و زالزالک انتخاب شده است.
بیات گفت: این طرح مردمی با هدف افزایش سرانه فضای سبز در استان و سراسر کشور انجام می‌شود که قرار است طی یک بازه زمانی چهارساله تا سال ۱۴۰۵ تعداد یک میلیارد نهال تولید و کاشته شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اشاره به اینکه سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور کاشته می‌شود، افزود: در راستای اجرای این طرح از پاییز سال گذشته با تاکید رئیس جمهور عملیات تولید نهال این طرح در نهالستان‌های کشور آغاز شد.
وی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری سال گذشته اشاره کرد و گفت: معظم له فرمودند «اگر هر ایرانی سه نهال در سال بکارد برنامه دولت به منظور کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سال و ان‌شاءالله کاشت یک میلیارد درخت در طول چهارسال محقق خواهد شد».

۱۶ درصد نهال کشور در البرز تولید می‌شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: سهم استان البرز در تولید نهال (باتوجه به ظرفیت بالای نهالستان های استان) تولید ۴۰ میلیون اصله نهال در سال جاری است که معادل ۱۶ درصد تولید کل کشور است.
وی تعهد کاشت نهال در استان البرز را در سال جاری ۲ میلیون اصله نهال عنوان کرد و اضافه کرد: در همین راستا سال گذشته بیش از ۳۰ گونه جنگلی و فضای سبز بومی همچون اُرس (نماد گیاهی استان)، بنه، بادام، شیرخشت، داغداغان، سنجد، زالزالک و توت در نهالستان بزرگ کرج تولید و توزیع شد.
وی مساحت کل این نهالستان را بالغ بر ۱۳۴ هکتار عنوان کرد و گفت: این نهالستان به عنوان نهالستان مادری و بزرگترین نهالستان جنگلی کشور است که در سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار اصله نهال بین متقاضیان دولتی، بخش خصوصی و مردم استان البرز و استان های همجوار توزیع شد.
بیات تصریح کرد: در راستای تعهد کاشت ۲ میلیون اصله نهال استان، بیش از پنج هزار هکتار از عرصه‌های مستعد البرز در اراضی ملی، دولتی و مستثنیات در قالب طرح‌های مطالعاتی شناسایی شده که تاکنون حدود ۵۰۰ هکتار از این عرصه های مستعد بیابانی و کوهستانی استان نهالکاری شده است.

گرد و غبار برخاسته از البرز ۲۰ میلیون نفر را تهدید می‌کند
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز یادآور شد: با توجه به شرایط اقلیمی استان، بخش‌هایی از جنوب البرز در شهرستان‌های اشتهارد، نظرآباد و چهارباغ به عنوان کانون‌های داخلی گرد و غبار شناخته شده است که یک تهدید جدی زیست محیطی برای سلامت جمعیتی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در استان های تهران و البرز است.
وی گفت: یکی از برنامه ها و اقدامات مردم استان، اجرای عملیات نهالکاری در مناطق بیابانی استان از جمله حاشیه محورهای مواصلاتی آزادراه غدیر و جاده ماهدشت به اشتهارد است.
بیات افزود: با در نظرگرفتن این مهم که منابع طبیعی تضمین کننده امنیت زیستی و حیاتی مردم بوده و به عنوان مردمی بودن این طرح، ضرورت دارد که به منظور موفقیت در اجرای آن تمام آحاد مردم و دستگاه‌های دولتی و خصوصی همچون شهرک‌های صنعتی استان، کارخانجات، صنایع، مراکز آموزشی و مدارس، مراکز نظامی و انتظامی، شهرداری‎‌ها، بخشداری‎‌ها، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی در اجرای عملیات نهالکاری، آبیاری و مراقبت پس از کاشت همکاری و مشارکت داشته باشند.




 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات