شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

دامنه‌های البرز پذیرای عشایر چادرنشین است

سرپرست اداره امور عشایر استان البرز گفت: با گرم‌تر شدن هوا کوچ عشایر از مناطق قشلاقی و بعضی از استان‌های همجوار از هفته‌های گذشته آغاز و اکنون در حال ورود به دامنه‌های سرسبز البرز برای اسکان تابستانی هستند.

به گزارش رمزگشانیوز؛ به نقل از ایرنا؛ «ملیحه نظام آبادی» افزود: با نزدیک شدن به اواخر خرداد، عشایر البرز از نواحی مختلف قشلاقی از جمله مناطق عشایری اشتهارد و نظرآباد کوچ خود را به سمت مناطق ییلاقی که بیشتر در جاده چالوس، شهرستان طالقان و بخشی از استان مازندران بوده انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: کوچ عشایر البرز همچون سال‌های قبل به ۲ صورت سنتی و ماشینی انجام می‌شود که انتقال دام بصورت عبور از ایل راه های اصلی و ثبت شده، اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به مشکلات و سختی‌های کوچ افزود: هرساله اداره امور عشایر البرز به منظور تسهیل کوچ برای این قشر زحمتکش، با انجام اقداماتی از جمله تسطیح و نگهداری راه، بهسازی چشمه ها، اجرای خط انتقال آب، آبرسانی سیار و توزیع سوخت فسیلی در مناطق عشایری از آنان حمایت می کند.

عشایر و دام هایشان هیچگونه آسیبی از سیلاب پنجشنبه گذشته ندیدند

نظام آبادی به بارش شدید باران، سیلاب و روان شدن گل و لای در منطقه جاده چالوس، گفت: خوشبختانه عشایر و دام هایشان از این حادثه که بسیاری از مردم و مسافران گرفتار آن شدند، آسیبی ندیدند ضمن اینکه بیشتر دام‌ها قرار است فردا از جاده چالوس عبور کنند که با توجه به مسدود بودن جاده چالوس فقط برای عبور دام ها از ساعت هفت صبح تا ۱۲ ظهر بازگشایی می‌شود.

گفتنی است عشایر استان البرز دارای ۳۲۱ هزار راس دام سبک می باشد که سهم عمده ای در تولید لبنیات و گوشت که شامل ۶ هزار و ۸۰۰ تن لبنیات، سه هزار و ۷۰۰ تن گوشت و سه هزار و ۳۰۰ تن سایر فراورده های دامی می‌باشد، دارند.

عشایر استان البرز علاوه بر اینکه سهم بسزایی در تامین مواد پروتئینی استان به عهده دارند، در زمینه صنایع دستی بافتنی و صنایع دستی سنگی تزیینی نیز فعالیت می‌نمایند، این جمعیت در پرورش آبزیان، زنبورداری، جمع آوری گیاهان دارویی، تولید قارچ، زراعت، باغبانی و مرتعداری نیز نقش بسزایی دارند.
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات