پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

 تزریق سالانه ۷۲ میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیر زمینی البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری توسط این اداره کل سالانه با تزریق ۷۲ میلیون مترمکعب آب سطحی و سیلاب ها به سفره‌های زیر زمینی استان همراه شده است.

به گزارش رمزگشانیوز «حامد فرضی» افزود: وقوع پدیده‌های طبیعی همچون سیل و خشکسالی تاکنون سبب بروز خسارات زیادی به جوامع بشری از جمله در البرز شده است.

وی اظهار داشت: بر همین اساس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز طی سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی برای حفظ منابع آب و خاک در سطح استان انجام داده که افزون بر پیشگیری از فرسایش خاک ، موجب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی استان شده است.

فرضی ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری موجب شده تا از خسارات سیلاب ها به میزان زیادی در سطح استان البرز کاسته شود.

وی گفت: ایجاد امنیت و آرامش در حوضه‌های آبخیز شهری، روستایی و صنعتی و همچنین کمک به تولید آب و پایداری اشتغال از نتایج اقدامات آبخیزداری به شمار می رود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز مهار رسوب، کنترل سیلاب و افزایش بهره‌وری را از مهمترین اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری برشمرد و افزود: بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی موجود در حوضه آبخیز و اصلاح و توسعه اراضی کشاورزی و افزایش تولید مزارع کوچک و محدود از دیگر اهداف این طرح ها است.

فرضی  ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ به بعد با موافقت مقام معظم رهبری اعتباری از محل صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص یافت به طوری که در سال ۹۷ بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان،‌ در سال ۹۸  افزون بر ۵۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۹  حدود ۳۰ میلیارد تومان به اجرای این طرح ها در البرز  اختصاص یافت.

وی یادآور شد که در سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۰ طرح آبخیزداری و آبخوانداری، در سال ۱۳۹۸  حدود ۵۰  طرح و در سال ۱۳۹۹ نیز ۳۵ طرح آبخیزداری  در دستور کار اداره کل  منابع طبیعی و آبخیزداری البرز قرار گرفت.

فرضی با بیان اینکه این  طرح‌ها به ۲ شکل مکانیکی و بیولوژیکی انجام شد، گفت: عملیات مکانیکی برای ایجاد سازه‌ها شامل خشکه چینی، گابیون بندی ، سنگ و ملات، بتون، خاکی و مرمت انجام شده و عملیات بیولوژیک  شامل بذرپاشی، کپه کاری، بوته کاری، قرق، مدیریت چرا، بذرکاری، نهالکاری و مراقبت و آبیاری بوده است.

وی در ادامه به اثربخشی اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و بیان داشت: افزون بر نفوذ ۷۲ میلیون مترمکعب آب به آبخوان‌ها، سالانه ۳۸ میلیون مترمکعب آب در سطح حوضه‌های آبخیز جمع آوری و از هدررفت و فرسایش ۶۵۲ هزار تن خاک جلوگیری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: همچنین ۲۹۰ هزار مترمکعب رسوب در حوضه‌های آبخیز استان مهار شده ضمن آنکه ۹ هزار تن نیز افزایش تولید علوفه را شاهد بوده ایم.

بیش از ۴۵۰ هزار هکتار از وسعت استان البرز را اراضی ملی تشکیل می‌دهد که ۳۷۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها مرتعی است.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات