جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

 آیین تجلیل از پژوهشگران برتر البرز هفته آینده برگزار خواهد شد

مدیرکل برنامه ریزی نوسازی و تحول اداری استانداری البرز و عضو شورای سیاستگذاری هفته پژوهش گفت: برای ایجاد یک سیلیکون‌ولی در بخش استارتاپ‌ها، صنعت و کشاورزی البرز گام‌های موثری بر داشته شده است.

به گزارش رمزگشانیوز حسین رحمانیان گفت: شورای سیاستگذاری گرامیداشت هفته پژوهش استان در چهار ماه گذشته شامل ۲۵ عضو با ریاست استاندار  و جانشینی معاون اقتصادی استاندار و دبیرکلی ریاست دانشگاه خوارزمی مشغول فعالیت بوده و در همین راستا دبیرخانه شورای سیاستگذاری با تشکیل چهار کارگروه ایده برتر، فناور برتر، پژوهشگران برتر دانشگاهی و مراکز پژوهشی و همچنین پژوهشگران برتر دستگاه های اجرایی فعالیت کرده که مسئولیت این کارگروه ها به ترتیب بر عهده بنیاد ملی نخبگان، پژوهشگاه مواد و انرژی، دانشگاه خوارزمی و سازمان حفاظت محیط زیست استان بوده است که این کارگروه‌ها در مجموع ۲۵ نفر را جهت قدردانی در هفته پژوهش برگزیده اند.

رحمانیان افزود: دو پژوهشگر نیز به خاطر تحقیقات در بخش کرونا یکی از دانشگاه خوارزمی و دیگری از دانشگاه‌ علوم‌پزشکی انتخاب شدند. همچنین در این آیین از سه تن از اساتید دانشگاه‌های استان که جزو اساتید پراستناد یا همان  یک درصد برتر دانشمندان جهان هستند قدردانی خواهد شد.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش گفت: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و عدم امکان برگزاری حضوری نمایشگاه هفته پژوهش این برنامه به صورت مجازی توسط  پارک علم و فناوری استان برگزار خواهد شد که از ۲۹ آذر تا سوم دی ماه روی آدرس Albtzstp.ir قابل مشاهده است و شامل ویدیوها و توضیحاتی است که خود پژوهشگران جهت ارائه دستاوردهایشان بارگذاری کرده اند.

این عضو شورای سیاستگذاری هفته پژوهش استان در ادامه با توجه به پتانسیل های البرز در مقوله صنعت، دانش و پژوهش به اهم برنامه ها و فعالیت ها و اقدامات استان در این زمینه اشاره کرد و گفت: همیشه و همیشه در فرمایشات و سخنان مقام معظم رهبری توجه ویژه به این موضوع را مبنی بر حدیثی از امیر مومنان علی علیه السلام شنیده ایم که "العلم سلطان من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه " یعنی دانش سلطنت و قدرت است  ؛هر کس که آن را داشته باشد پیروز می‌شود و هر کس که آن را نیابد  مغلوب خواهد شد.لذا رهبری فرزانه انقلاب همواره تصریح کرده اند که راه برون رفت از مشکلات کشور قوی شدن و راه قوی شدن تکیه بر علم و فناوری است. در همین راستا و با توجه به اینکه ۱۳ درصد صنایع کشور با فعالیت بیش از ۱۰۰ هزار واحد صنعتی در البرز مستقرند، وجود قریب به ۱۰۰ مرکز تحقیقاتی که ۱۶ مورد آن ملی از جمله سرم سازی رازی، نهال و بذر، دام و طیور، پژوهشگاه مواد و انرژی، انستیتو پاستور و شرکت‌های دارویی منحصر به فرد، مپنا و ... در استان همچنین حضور قریب به ۱۰۳ هزار دانشجو، نیم میلیون دانش‌آموز ، ۵۰ مرکز آموزش عالی و دانشگاهی، ۵۰ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته و وجود قریب به ۱۷۰ واحد صنعتی فناور و دانش‌بنیان این استان  را با نام قطب علم و فناوری شناسانده است و در همین راستا رویکرد استاندار البرز نیز به سمت فناوری‌های نوین و صنایع جدید غیر آلاینده یا هایتک با ارزش افزوده بالا است.

رحمانیان افزود: هدف دکتر شهبازی که خود از نخبگان دانشگاهی و چهره‌های علمی هستند ایجاد یک سیلیکون‌ولی در بخش استارتاپ‌ها و صنعت و کشاورزی در مراحل بعدی است که تاکنون نیز گام‌های موثری بر داشته شده است.

مدیرکل برنامه ریزی نوسازی و تحول اداری استانداری البرز با تاکید بر باور عینی و عملی مدیریت عالی استان به صدرنشینی نخبگان و پژوهشگران تصریح کرد: از جمله اقدامات شاخص استاندار  ایجاد افتتاح کارخانه نوآوری البرز در سال گذشته با حضور دکتر ستاری معاون علمی ریاست جمهوری است که ۳۰ میلیارد تومان برای حرکت اولیه از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری اختصاص یافت و تاکنون پنج میلیارد تومان آن تحقق یافته است.

وی افزود: البته برای فعال شدن کامل این کارخانه، همه مجوزها گرفته شده و با حمایت و مشارکت شهرداری کرج ساختمان سابق دانشکده آتش نشانی کرج نرسیده به تونل بیلقان به این مکان اختصاص یافته، همچنین پیگیری آب و برق و گاز و سایر زیرساخت‌ها در جریان است. همچنین قراردادی با یک شرکت شتاب دهنده برای شناسایی و معرفی شرکت های دانش بنیان بسته شده است تا کار معرفی و شناخت استعدادها و ایده های نخبگان و فعالان استارتاپها با سرعت انجام شود و بتوان آنها را بالفعل کرد.

رحمانیان در ادامه گفت: همچنین یکی دیگر از اقدامات مهم استاندار، افتتاح کارخانه فناوری عقیق با حضور رئیس سازمان اوقاف کل کشور بود از آنجا که اینجانب خود نیز زمانی به عنوان معاون پژوهش آموزش و پرورش استان بارها شاهد بودم که یک دانش آموز و یک نخبه پژوهشی گاهی معطل و محتاج حتی یکی دو میلیون برای اجرایی کردن ایده هایش بود و در همین راستا مقام عالی استان  استفاده از ظرفیت اوقاف را به میدان دعوت کردند.

وی افزود: انعقاد تفاهم نامه اشتغال محور با سازمان فنی حرفه ای کشور برای آنکه پژوهش ها فوری تبدیل به مهارت و مهارت ها تبدیل به اشتغال شوند نیز صورت گرفت. همچنین تفاهم‌نامه ای برای تاسیس دانشگاه فنی حرفه ای کشور با ریاست این دانشگاه منعقد و زمینی از اداره کل شهرسازی گرفته شد تا در اختیارشان قرار داده شود و پس از تفاهم نامه برای تاسیس دانشگاه فنی حرفه ای کشور در کرج اقدام گردید.دیگر موضوع پراهمیت نیز تفاهم نامه کاوش با رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بسته شد که در شهرک صنعتی بهارستان نیز جهت حمایت از استارتاپ ها کانون دیگری در غرب البرز شکل گرفته باشد.با این مجموعه ظرفیت‌ها و فعالیت‌ها می توان گفت بدون تردید استان البرز در راستای نهادینه شدن فرهنگ پژوهش و صدرنشینی پژوهشگران گام برمی‌دارد.

انتهای پیام/ 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات