چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مرثیه ای برای سرزمین چشمه‌های سرد

ساوجبلاغ در چنگال زمین‌خوران

ساوجبلاغ به دلیل روستاهای خوش آب و هوای آن که در میان کوه‌های مرتفع و دره‌های عمیق آرمیده‌اند، به تازگی علاوه بر گردشگران و مسافران، میزبان همیشگی مردمی است که از زندگی در شهرهای بزرگ به ستوه آمده و  در آرزوی چشمه‌ای گوارا، سایه درختی و هوایی پاک هستند و چه بهشتی زیباتر و خوش‌آب و هواتر از ساوجبلاغ که از دیرباز به «سرزمین چشمه‌ آب سرد» شهرت یافته است.

به گزارش رمزگشانیوز - تیلدا حسینی - ساوجبلاغ به مرکزیت هشتگرد در غرب استان البرز واقع شده و از موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی بسیار خوبی برخوردار است. به ویژه به دلیل روستاهای خوش آب و هوای آن که در میان کوه‌های مرتفع و دره‌های عمیق آرمیده‌اند. همین امتیاز سبب شده به تازگی علاوه بر گردشگران و مسافران، میزبان همیشگی مردمی باشد که از زندگی در شهرهای بزرگ به ستوه آمده و  در آرزوی چشمه‌ای گوارا، سایه درختی و هوایی پاک هستند و چه بهشتی زیباتر و خوش‌آب و هواتر از ساوجبلاغ که از دیرباز به «سرزمین چشمه‌ آب سرد» شهرت یافته است.

 این شهر دلفریب با روستاهایی که رشک بهشت را دل می‌آفرینند، مدتی است خاستگاه ثروتمندانی شده است که در ازای داشتن اوقاتی فرح‌بخش تیشه به ریشه بافت قدیمی روستاها زده و با خرید ملک‌های کشاورزی، قلع و قمع درختان و تغییر کاربری‌ غیر قانونی به ساخت‌و‌ساز و حفر چاه‌های غیرمجاز و احداث ویلا پرداخته‌اند. این امر علاوه بر تخریب محیط بومی و آسیب رساندن به اکولوژی و چرخه زیست محیطیِ این سرزمین بکر، از نظر اقتصادی نیز سبب خسارات فراوانی شده است.

در شرایطی که استان البرز فی‌نفسه از فقر نسبی منابع آبی در شرایط نامساعدی به سر می‌برد به نحوی که در بسیاری از نقاط با افت فشار آب و حتی قطعی آب روبرو شده است، بسیاری از این ویلاها داشتن استخری از آب زلال را برای تفریح خانواده و میهمانان از اهم واجبات دانسته و با حفر چاه غیرمجاز و گاه دریافت برق غیرمجاز تمامی ضوابط عدالت اجتماعی را به سخره گرفته‌اند.

اما قانون نیز از جولان این افراد غافل نشده است، به طوری که چندان از زمان تشکیل قرارگاه صیانت از حقوق بیت‌المال در دادگستری کل استان البرز سپری نشده است که تیتر روزنامه‌ها با تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز و رفع تصرف کیلومترها اراضی ملی در گوشه گوشه ساوجبلاغ پر شده است.   

در دوران قرنطینه کرونایی شاهد بیشترین حجم افزایش ساخت‌ و ‌ساز در این نواحی بودیم که آمار تخریبی که از مراجع ذیربط نظیر جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و دادگستری‌ البرز رسانه‌ای شد، موید سوء استفاده برخی از این شرایط دشوار کشور است.

از آنجایی که این اراضی به دلایل مهمی ازجمله خاک مرغوب، آب و هوای پاک، وجود چشمه‌های زیرزمینی متعدد و نزدیکی به رودخانه کردان معمولا دارای ارزش افزوده بالایی است، مورد سوء استفاده بسیاری از سودجویان قرار گرفته تا آنجا که بسیاری حتی بدون داشتن مجوز قانونی اقدام به بازکردن بنگاه املاک و فروختن غیرقانونی زمین‌ به خریداران غریبه و بی‌خبر از شرایط ملک می‌کنند.

هشدارهای قانونی به آنجا رسید که بارها مسئولان ذیربط اعلام کردند که همکاری در ساخت و ساز غیر مجاز به عنوان «معاونت در جرم» شناخته شده و با خاطیان برخورد قانونی می‌شود. حتی به صراحت اعلام شد: « اگر اعضای شوراهای شهری و روستایی در ساخت و سازهای غیر مجاز ورود کنند، علاوه بر برخورد قاطع با آنان صلاحیت این افراد برای دور بعدی انتخابات شوراها رد خواهد شد.»

دادگستری کل استان البرز بارها ضمن هشدار به خاطیان اعلام کرد که « قانون استفاده از خدمات برق و آب و ... که به مدت سه سال بود به اتمام رسیده و هیچ اداره خدمات‌رسانی نباید خدمات به باغ ویلاها بدهد و بعد از اتمام این مهلت قانونی تکلیف ملک نیز باید مشخص شود.» اما متاسفانه هیچ گوش شنوایی بر این همه بیدادی که به این سرزمین می‌شود، وجود ندارد و همچنان ساوجبلاغ مامنی برای رفاه‌اندیشانی شده است که حاضرند برای خوش بودن در ساعات آخر هفته خود برق و آب غیرمجاز را در ویلاهای غیر مجازتر خود مصرف کنند، درحالیکه مردم بومی این منطقه با افت ولتاژ برق و قطعی آب روبرو می‌شوند.

از دیگر سو، وجود سودجویانی که به عنوان مشاوران املاک اقدام به فروش باغ و زمین کشاورزی به عنوان ویلا می‌کنند و با سودی کلان علاوه بر فراهم آوردن بستر تخلفات ساخت و ساز غیر مجاز و تغییر کاربری کم کم بافت بومی منطقه نیز را تغییر داده و حتی موجب افزایش ناامنی، ایجاد ترافیک بی‌رویه و آلودگی در این منطقه شده‌اند و هویت این سرزمین بکر را به مخاطره انداخته‌اند، مزید بر علت شده است. 

امیدی به تغییر فرهنگ در بازه زمانی کوتاه‌مدت و لزوم توجه مردم به املاک کشاورزی و باغ‌ها  و سرانه سبز نیست و شاید همانطور که باغشهر کرج را با احداث جاده و بناهای عظیم به شهری بی روح بدل کردند و حتی کوه‌های آن را نیز تراشیدند و ساختمانهایی سست و غیر ایمن در برابر زلزله ساختند، اگر امروز نیز مسئولان به فکر نباشند، فردا روزی نه از باغ و بوستان خبری خواهد بود نه از چشمه آبی در «سرزمین چشمه‌ آب سرد» سراغی می‌توان گرفت.

 
tilda.hoseini@gmail.com
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات