جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

«فروش تجمیعی» با آرمان و اهداف سهام عدالت همخوانی ندارد

سخنگوى کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: برای ورود شرکت سرمایه‌گذاری استانی به بورس در ابتدا نیاز به اعلام آخرین تعداد سهامداران و ارزش سهام شرکت سرمایه‌گذاری برای برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه است.

به گزارش رمزگشانیوز؛  «اکبر حیدری» با بیان اینکه این اقدام در هفته‌ای که گذشت از سوی سازمان خصوصی سازی انجام شده است، گفت: اطلاعات لازم در این زمینه تحویل داده شده و مذاکراتی در زمینه ابهامات حقوقی موجود برای برگزاری مجمع فوق‌العاده با سازمان بورس صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در یکی از بندهای آیین‌نامه‌ای که اخیراً در شورایعالی بورس به تصویب رسیده اشاره به الزام به برگزاری مجمع عمومی و رعایت تشریفات قانونی برای افزایش سرمایه دارد که این موضوع نیازمند انتشار آگهی ورعایت فواصل زمانی پس از تاریخ تصویب آیین‌نامه یعنی چهارم مرداد است، ادامه داد: از طرفی دیگر نامه‌ای از سوی سازمان بورس بدون توجه به این بند به سرمایه‌گذاری‌های استانی ارسال شده تا به صرف ترازنامه و لیست دارایی بورسی ارسالی سازمان خصوصی افزایش سرمایه صورت پذیرد که این تناقضات اگر رفع نشود یا رعایت تشریفات قانونی صورت نپذیرد در آینده قطعاً مشکلاتی پیش خواهد آمد.

سخنگوى کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانى سهام عدالت گفت: اگر بخواهیم به تبصر‌هی آیین‌نامه استناد کنیم باید گفت که حداقل دو هفته دیگر زمان لازم است تا افزایش سرمایه انجام شود.

وى خاطرنشان کرد: بعد از ثبت مجمع افزایش سرمایه بلافاصله فرآیند پذیرش در بورس آغاز خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود از هفته آینده و حداکثر تا یک یا دو ماه آینده به تدریج سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در تابلوی بورس به مردم عرضه کنیم و معاملات آنها صورت گیرد.

حیدرى اظهار داشت: در ابتدا قرار بود بعد از 29 خرداد ماه که پایان مهلت انتخاب گزینه روش مدیریت سهامداری است این اقدامات انجام شود و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی آمادگی خود را اعلام کرده بودند اما به دلیل وجود برخی از مباحث فنی و حقوقی درباره نحوه اجرا، عملیات، تکمیل و تصویب آیین‌نامه باعث شد این اقدام شامل مرور زمان شود و به تاخیر افتد.

حیدری ایجاد ابهام و تشکیک در جایگاه قانونی و بدیهی«شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی» به عنوان نمایندگان سهامداران عدالت هر شهرستان در مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و الزام متضمن ابهامات شرعی و قانونی جهت انتقال دارایی سرمایه‌گذاری‌های استانی به هلدینگ را از جمله مواردی ذکر کرد که مورد انتقاد بخش مردمی سهام عدالت و کانون بوده و گفت: بر اصلاح این موارد تاکید داریم و البته ضمن اعلام تعهد و تلاش و همراهی برای عدم توقف مطالبات مردم در خصوص افزایش سرمایه و پذیرش سرمایه‌گذاری‌های استانی در بورس، پیگیر تثبیت جایگاه تعاونی‌های شهرستانی به عنوان نمایندگان قانونی در مجامع سرمایه گذاری‌ها و ناظران مردم بر مجموعه سهام عدالت و همچنین حفظ دارایی سرمایه گذاری‌های استانی خواهیم بود.

وى معتقد است، از همان ابتدا هم پیش‌بینی‌ها بر اساس پذیرش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس تا پایان تابستان بود و با رعایت ضوابط قانون تجارت هم می‌توان به این هدف رسید و ضرورتی ندارد قانون نادیده گرفته شده و تعجیل فراقانونی صورت پذیرد.

حیدرى گفت: پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌پذیر به علاوه 13 شرکت غیربورسی که در قالب هلدینگ ملی هستند باید در سبد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار گیرند و به همراه سهام غیر بورسی افراد روش مستقیم با 100 درصد سهام در بورس قابلیت معامله پیدا کند.

سخنگوى کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانى سهام عدالت با تاکید بر اینکه طبق گفته‌های انجام شده در عید غدیر 60 درصد از سهام عدالت قابلیت معامله پیدا می‌کند، اظهار داشت: عزم جمعی همه نهادهای مرتبط از جمله دولت، سازمان بورس و مدیران سرمایه‌گذاری‌های استانی و تعاونی‌های سهام عدالت این است که هر چه سریع‌تر فرآیند پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس انجام شده و سهام مردم در این شرکت‌ها قابلیت مشاهده و معامله بر روی تابلو داشته باشند.

پیگیری مجلس برای جاماندگان سهام عدالت

وی با اشاره به جاماندگان سهام عدالت گفت: موضوع جاماندگان سهام عدالت از طریق مجلس در حال پیگیری است و تحقق این امر نیازمند مصوبه مجلس و الزام دولت برای تخصیص سهام است.

پیشنهاد به مشمولان سهام عدالت

حیدرى مشمولان سهام عدالت را مورد خطاب قرار داد و گفت: به افرادی که روش مستقیم یا غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند تاکید داریم تا از فروش سهام خود خودداری کنند زیرا تاکنون افرادی که سهام خود را به فروش رساند‌ه‌اند به نوعی با ضرر و زیان‌ مواجه شده‌اند چرا که قیمت این سهام از هشت میلیون در روز نخست ثبت سفارش براى فروش اکنون ارزش آن نزدیک به ٢٠ میلیون تومان رسیده است.

عدم تسویه وجوه فروش سهام عدالت

سخنگوى کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانى سهام عدالت به مشکل موجود در سیستم‌های پرداخت و تسویه وجوه فروش سهام عدالت تاکید کرد و گفت: بانک و کارگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که در برابر سفارش‌هاى فروش ارجاع شده به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پاسخی دریافت نکرده‌اند و مشکلات را به این شرکت ارجاع داده‌اند.

وى خاطرنشان کرد: مردم از دو ماه گذشته نتوانسته‌اند وجه حاصل از فروش سهام خود را به دست آورند، این نارضایتی به کل سیستم ضربه خواهد زد و باید هر چه زودتر تدابیری در این زمینه اتخاذ شود.

حیدرى با بیان اینکه اگر امکان معامله سهام عدالتیها هم به صورت فردى و تک سهم مانند تمام سهام‌های دیگر فراهم می‌شد با چنین مشکلاتى روبرو نمى‌شدیم، گفت: علیرغم تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم افزایش آگاهی مردم و ترغیب آنها به حفظ این دارایی و عدم فروش سهام عدالت متاسفانه به این موضوع کم توجهى شده و این کم کاری دست اندرکاران در ستاد راهبردی آزادسازی سهام عدالت مشکلات زیادى را با خود به همراه داشت.

سخنگوى کانون شرکت‌هاى سرمایه‌گذارى استانى سهام عدالت گفت: از طرفی یکی از دلایلی که باعث شده تا کنون تسویه با این افراد صورت نگیرد اقدام پر ابهام «فروش به صورت تجمیعی» است؛ در حالی که فروش به این صورت اولاً بدون اذن صاحبان سهام، موجب سلب غیر شرعی و غیر قانونی حق مردم برای انتخاب روش فروش بوده و از طرفی به نوعی همکاری و زمینه‌سازی در مسیر جمع آوری سهام «توسط نهادهای قدرت و ثروت و سرمایه داران بزرگ» است که با آرمان سهام عدالت همخوانی ندارد و این در حالیست که رهبری معظم نیز دست اندرکاران آزادسازی را از ایجاد شرایط تسلط سرمایه‌داران بزرگ بر سهام عدالت نهی فرموده‌اند‌.

تکلیف وراث سهام عدالت به زودی مشخص مىشود

وى به آخرین اقدامات صورت گرفته برای وراث سهام عدالت اشاره کرد و افزود: سامانه تا زمان تعیین تکلیف نهایی سهام عدالت افرادی که روش مستقیم و غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند متوقف شده بود اما به طور حتم بعد از انجام این اقدامات، امور وراث پیگیری می‌شود و افراد می‌توانند از طریق سامانه اقدامات لازم را انجام دهند.

حیدرى گفت: بعد از قابل معامله شدن سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سامانه‌ها برای وراث باز خواهد شد.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات