جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

برگزاری مراسم پرجمعیت در محرم ممنوع

معاون بهداشت وزیر بهداشت از جلسات تصمیم‌گیری برای چگونگی برگزاری اعیاد قربان و غدیر و ایام محرم و صفر خبر داد و گفت: نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم پر جمعیت در محرم ممنوع باشد، به ویژه در محیط‌های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می‌کنیم.

به گزارش رمزگشانیوز؛ دکتر «علیرضا رییسی» در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مشورتی کووید19 که با حضور وزیر بهداشت و به صورت مجازی برگزار شد، گفت: : نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم پر جمعیت در محرم ممنوع باشد، به ویژه در محیط‌های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می‌کنیم.

وی افزود: درباره مراسم محرم چند فاکتور وجود دارد؛ اولا محیطی که در آن مراسم برگزار می‌شود، سربسته است یا در محیط باز است، دوم آیا محیطی که فضای بسته است، تهویه مناسب دارد یا خیر. جمعیتی که در آنجا حضور دارند، چقدر است، مدت زمان حضور چقدر است نیز مهم است. در فضای سربسته بیش از دو ساعت صلاح نیست که جمعیت حضور داشته باشند. اگر در یک فضایی که در حالت عادی ۱۰۰ درصد است، در این شرایط باید حداکثر تراکم ۲۵ درصد باشد و حتما باید تعداد افرادی که در این فضا قرار می‌گیرند، به جای ۱۰۰ نفر ۲۵ نفر باشند. در فضای باز هم مراسم‌ نباید تماشاچی داشته باشد. در عین حال معمولا در این مراسم‌ها افراد مختلف از جاهای مختلف حرکت می‌کنند و در یکجا جمع می‌شوند. این هم مورد تایید ما نیست و ممنوع است و مردم نباید به هم بپیوندند و در یک جا جمع شوند.

رئیسی درباره نذورات نیز براین نکته تاکید کرد که نذورات به صورت مواد خام و خشک باشد ضمن آنکه موکب‌ها و تکایا نیز از توزیع مواد غذایی و شربت بپرهیزند که ممنوع است.

رئیسی این را هم گفت: هرگونه تجمع می‌تواند خطرناک باشد، تجمعی که تحرک بیشتری داشته باشد مانند عزاداری یا عروسی قطعا شانس انتقال را بالاتر می برد. قبل از این هم مراسم‌های احیا یا حضور در مساجد را داشتیم که افراد با فاصله می‌نشستند، تحرک زیادی وجود نداشت و براین اساس ریسک خیلی بالا نمی‌رفت هرچند که این هم ریسک داشت اما در زمینه سایر مراسم‌ واقعیت این است با توجه به تعلقاتی که به آیین‌های مذهبی داریم و برایمان محترم هستند. اما اگر شرایط رعایت نشود، دچار مشکل می‌شویم. یادمان باشد که پروتکل بهداشتی یک‌فضای جادویی نیست که به هر چه بزنیم، همه چیز درست شود، بلکه پروتکل را باید رعایت کرد. حتی اگر در یک جمع کوچک پروتکل رعایت نشود، دچار مشکل می شویم و بر عکس اگر در یک جمع بزرگ پروتکل رعایت شود، ریسک کاهش می یابد.

معاون وزیر بهداشت درباره عید قربان هم گفت: درباره عید قربان هر ساله این تذکرات را می‌دادیم که اگر دامی بدون تایید دام پزشکی ذبح شود، شانس انتقال سایر بیماری‌ها مثل تب کریمه کنگو هم بالا می رود و مردم همیشه باید حواسشان باشد. باید هر اقدام و مراسم و تصمیمی باید یک پروتکل و پیوست بهداشتی داشته باشد. سبک زندگی ما باید با سال قبل متفاوت باشد. تاکید می کنم که پروتکل بهداشتی به تنهایی ضامن امنیت سلامت نیست، بلکه پروتکل باید دقیق رعایت شود که شانس ابتلا کاهش میابد اما صفر هم‌نمی شود. بر همین اساس دستور العمل‌ها در حال بازنگری است و امروز و فردا جلسه داریم، هنوز هیچ‌چیز قطعی نشده است. اگر هم مراسمی برگزار شود، قطعا به صورت قبل نخواهد بود.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات