چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

 با معرفی سامانه استعلام اصالت کالا؛

عرضه اقلام قاچاق در فروشگاه‌ها کمرنگ شد

بر اساس آمار نیروی انتظامی، کشفیات قاچاق لوازم خانگی در سال ۹۷، ۶ هزار و ۷۳۳ میلیارد ریال بوده است که در سال ۹۸، با رشد ۶.۷ درصدی به ۷ هزار و ۱۸۶ میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش رمزگشانیوز؛ مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز ضمن اعلام این آمار با بیان اینکه به صورت پلکانی در حال مبارزه با قاچاق لوازم خانگی هستیم تا به بازار فشاری وارد نشود، گفت: هدف از این کار این است که  اولاً بازار دچار التهاب نشود چون این التهابات بر قیمت تاثیرگذار است. ثانیاً این پیام به مردم داده شود که از خرید کالای قاچاق جلوگیری کنند.

«امیر محمد پرهام‌فر» افزود: در این زمینه فروشندگان سایت‌های فروش کالا و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاملا توجیه شده‌اند، خوشبختانه در حال حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه اقلام قاچاق نداریم و این موضوع کمرنگ شده است.

 وی ادامه داد: سامانه شناسه کالا و کد رهگیری در حال حاضر اجرا می‌شود، گرچه فعلاً کالاهای وارداتی نداریم اما در اواخر سال ۹۶ و اوایل ۹۷ که لوازم خانگی وارد می‌شد، در آن مقطع زمانی ثبت سفارش لوازم خانگی منوط به اخذ شناسه شده بود.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز افزود: طبق ضوابط تعیین شده از سوی دولت تا ۳۱ خردادماه  فرصتی داده شد تا آن میزان از لوازم خانگی فاقد شناسه که از سنوات قبل وارد کشور شده - اعم از تولیدات داخلی و خارجی -  بتوانند کالایشان را معرفی و شناسه دریافت کنند. بنابراین تا ۳۱ خرداد صاحبان کالاهای موجود در سطح عرضه که در مغازه‌ها و انبارک‌ها بودند، فرصت داشتند با ارائه مستندات درباره تولید داخل یا واردات، شناسه کالا را دریافت کنند.

پرهام‌فر تاکید کرد:  شناسه در حال حاضر یا درباره تولید داخل است یا کالاهایی که سفارش شده اما ترخیص نشده بودند که این مورد بسیار ناچیز است؛ بنابراین کالاهایی که ثبت سفارش شده اما ترخیص نشده باشند، حتماً با شناسه کالا و کدرهگیری از گمرک خارج می‌شوند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز درباره زمان اجرای مبارزه با کالاهای فاقد شناسه کالا و کدرهگیری گفت: برای اجرای طرح هنوز زمان مشخصی تعیین نشده است چون باید اقداماتی انجام شود، حوزه مقابله باید مولفه‌هایی را کنار هم قرار دهد و برخورد را شروع کنند.

وی افزود: در حال حاضر تمام واحدهای صنفی حتی اجناس فروشگاه‌های اینترنتی نیز ملزم هستند که شناسه داشته باشند. اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیز رسماً ابلاغ کرده که ما آمادگی داریم از داخل اتحادیه نیز جلوی عرضه کنندگان لوازم خانگی فاقد شناسه را بگیریم.

امیر محمد پرهام‌فر اظهار امیدواری کرد امسال، نه تنها در زمینه لوازم خانگی داخلی بلکه در تمام کالاها هویت‌دار کردن کالاهای تولید داخل و وارداتی را نهایی کنیم.

وی با بیان اینکه قاچاق کالا کاهش یافته است، گفت: در ماه‌های اخیر به دلیل شرایط ارزی، کنترل‌های خوبی که صورت گرفت و شیوع ویروس کرونا در ورود کالای قاچاق، وقفه‌ای صورت گرفته است و تولیدکنندگان داخلی آمادگی تامین بازار را دارند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با اشاره به سامانه استعلام اصالت کالا، گفت: امکان استعلام اصالت کالا از طریق سامانه #۷۷۷۷*۴* فراهم است و افراد می‌توانند شناسه کالا را استعلام کنند و از قانونی بودن آن مطمئن شوند.

انتهای پیام/
  
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات