چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

«عدالت ارتباطی» مصداق بارز «عدالت اجتماعی»

بستر شبکه ملی اطلاعات در روستاها فراهم شد

روز گذشته در مراسمی که به میزبانی اپراتور دوم (ایرانسل) برگزار شد، با دستور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۰۳۴ روستا در سراسر کشور با تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار، به شبکه ملی اطلاعات و شبکه پهن باند ارتباطی متصل شدند.

به گزارش رمزگشا  به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم تلاش‌های مجموعه وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات ارتباطی در روستاها را تلاشی برای برقراری «عدالت ارتباطی» به‌عنوان مصداق «عدالت اجتماعی» عنوان کرد.

 جهرمی گفت: وزارت ارتباطات طبق برنامه ششم توسعه مکلف شده 90‌درصد روستاهای بالای 20 خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند. این عدد در ابتدای دولت عدد ناچیزی بود ولی در سال اول برنامه ششم توسعه به حدود 30 درصد رسید ولی امروز این عدد به 90 درصد رسیده و تمام تلاش ما این است که تا پایان سال، بالاتر از اهداف برنامه توسعه ششم عمل کرده و 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم.

آذری جهرمی افزود: رسیدن از 10 درصد به 50 یا 60 درصد اهداف برنامه برای توسعه ارتباطات روستایی کار دشواری نیست، چون عمده روستاهای کشور که پرجمعیت هستند، در نزدیکی شهرها قرار دارند و ارتباط به راحتی برقرار می‌شود اما رسیدن از 90 درصد به 100 درصد زحمت بسیاری دارد، چرا که روستاهای باقی مانده به طور عمده در مناطق صعب العبور قرار دارند که برای توسعه روستایی نیازمند ساخت جاده، انتقال برق و ایجاد سکو هستند که این بخش کار بسیار پرزحمتی است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اگر بستر شبکه ملی اطلاعات در روستاها فراهم نباشد عدالت ارتباطی وجود نخواهد داشت، گفت: با شیوع بیماری کرونا نه تنها بخش مهمی از کنترل شیوع ویروس کرونا در اطلاع‌رسانی هم بر بستر فضای مجازی محقق شد، بلکه شاهد بودیم که آموزش مدارس و دانشگاه‌ها و حتی اقتصاد در بازار بورس، سهام عدالت و بانکداری به فضای مجازی منتقل شد.

وی با تأکید بر اینکه امروزه فضای مجازی اهمیت دوچندانی پیدا کرده، گفت: ترافیک اینترنت با 150‌درصد رشد، دو و نیم برابر شد و این نشان می‌دهد که وابستگی به اینترنت و فضای مجازی چقدر زیاد است. بنابراین اگر بستر شبکه ملی اطلاعات در روستاها فراهم نباشد، یعنی عدالت وجود ندارد به همین دلیل وزارت ارتباطات برای توسعه خدمات در روستاها تلاش می‌کند تا عدالت را برقرار کند.

 آذری جهرمی افزود: این اقدام گام مهمی در توسعه شبکه ملی اطلاعات بود که در هفته‌های آینده از توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی آن خبرهای خوبی خواهیم داشت و گامی مهم در حوزه خودکفایی در حوزه نیازمندی‌های شبکه ملی اطلاعات خواهیم داشت.

ورود به حفاظت از حقوق کودکان

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اپراتور دوم (ایرانسل) در حرکت به سمت تحول دیجیتال پیشگام بوده، گفت: رمز موفقیت ایرانسل این است که فضا را برای جوانان باز کرده و از انحصارگرایی در ارائه خدمات فناوری اطلاعات دوری کرده است. آذری جهرمی به مجموعه ایرانسل چند پیشنهاد ارائه دارد و گفت: پیشنهاد اول این است که ظرف یک ماه با همکاری سکوهای توزیع محتوای کاربر محور، شرایطی را فراهم کنید تا بخشی از درآمد گردش محتوا در شبکه به تولید‌کننده محتوا برسد. لازمه یک جهش بزرگ در تولید محتوا بر بستر پلتفرم‌های موجود در شبکه ملی اطلاعات حائزاهمیت است.

وی افزود: از ابتدای دولت دوازدهم، وزارت ارتباطات کارهای مهمی برای زیست بوم کودکان و نوجوانان مانند توسعه تبلت‌های مخصوص کودکان، سکوهای اختصاصی سازی و نرم افزارهای مدیریت والدین در حوزه محتوا انجام داده است و حتی با برگزاری جشنواره کودک آنلاین تلاش کردیم که تولید محتوا را برای کودکان تقویت کنیم. این تلاش‌ها در مجموع باعث شد تا زیست بوم مخصوص کودک و نوجوان را در فضای مجازی کشور توسعه دهیم. ولی پیشنهاد دوم من به اپراتور
دوم این است به حفاظت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی ورود کند. ایرانسل باید اپراتور حفاظت‌کننده از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی باشد.

وزیر ارتباطات از این اپراتور به‌عنوان پیشنهاد سوم، تقاضا کرد تا یک بسته افتتاحیه یا عیدانه به مردمی که هم‌اکنون روستایشان به اینترنت وصل شد تقدیم کرده و با ارسال پیامک مردم را مطلع کنید تا کامشان از این خدمت شیرین شود.

در پایان این مراسم آذری جهرمی از نمایشگاه دستاوردهای ایرانسل درزمینه خدمات دیجیتال بازدید کرد.

انتهای پیام/
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات