سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

دکتر پزشکیان در مراسم تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس مطرح کرد

یکپارچگی،‌ شفافیت و جامعیت وجه تمایز بودجه سال آینده است

رئیس جمهور با بیان اینکه در تدوین لایحه سعی کرده‌ایم همه اقشار و گروه‌ها را ببینیم و سعی کرده‌ایم که با شما مردم و نمایندگان صادقانه صحبت کنیم و اعداد را واقعی بنویسیم افزود: این بودجه مخصوصا در بخش اقتصاد نتیجه جلسات متعدد با اساتید دانشگاه و روسای کمیسیون‌‌های اقتصادی مجلس و کارشناسان خبره دولت بوده است.

سیاسی- رمزگشانیوز؛ پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت: دکتر مسعود پزشکیان صبح امروز سه‌شنبه به منظور تقدیم رسمی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در صحن علنی مجلس حضور یافت.
رئیس جمهور طی سخنانی در این مراسم ضمن تشریح و توضیح ابعاد و ویژگی‌های این لایحه گفت‌: امروز لایحه بودجه ۱۴۰۴ را که دسترنج دو ماه کار مستمر همکاران من در دولت بوده است جهت بررسی تقدیم شما بزرگواران می‌کنم.
رئیس جمهور در ادامه گفت:‌ این بودجه با اطلاع از دغدغه شما و به پشتوانه حضور در مجلس و براساس تعهداتی که با شما داشته‌ام تا در مسیر وفاق حرکت کنم تهیه شده و قویاً اعتقاد دارم که هرگونه اصلاح صرفاً با وفاق تحقق خواهد یافت، به همین دلیل در تدوین لایحه سعی کرده‌ایم همه اقشار و گروه‌ها را ببینیم و سعی کرده‌ایم که با شما مردم و نمایندگان صادقانه صحبت کنیم و اعداد را واقعی بنویسیم و تنها مواردی که در توان بوده را تعهد کنیم.
دکتر پزشکیان تصریح کرد‌: این بودجه مخصوصاً در بخش اقتصادی نتیجه جلسات متعدد با اساتید دانشگاه و روسای کمیسیون‌‌های اقتصادی مجلس و کارشناسان خبره دولت بوده است.
رئیس جمهور در ادامه دقت در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه،‌ عدالت‌محوری، توجه به شرایط موجود منطقه و توجه به رشد اقتصادی و کاهش تورم را ۴ اصل اولویت‌دار دولت در تدوین لایحه بودجه سال آینده برشمرد و افزود: از زمان تدوین لایحه همکاران بنده به دقت تکالیف برنامه هفتم را تبیین و بنده در احکام وزرای دولت بر رعایت تکالیف برنامه هفتم تاکید داشته‌ام. انطباق احکام بودجه با تکالیف برنامه هفتم همواره مد نظر بوده است و در گزارش یک فصل این را ترسیم نموده است.
دکتر پزشکیان با بیان اینکه احکام بودجه براساس محور عدالت استخراج و اجرای عدالت مقدم بر سایر تکالیف مد نظر بوده است، تصریح کرد:‌ البته این بدان معنا نیست که ما بی‌عدالتی و تبعیض را یک دفعه حل کنیم اما طبیعتاً تلاش کرده‌ایم به آن طرف حرکت کنیم.
رئیس جمهور همچنین توجه به شرایط موجود منطقه و تهدیداتی که متوجه ملت ایران است را از جمله موضوعات اولویت‌دار در تدوین لایحه بودجه عنوان کرد و گفت‌: در ارقام بودجه اطمینان حاصل شده است که تقویت بنیه دفاعی یکی از اولویت‌های اصلی دولت باشد و همچنین توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم به عنوان هدف عالی برنامه هفتم سرلوحه احکام بودجه بوده است.
دکتر پزشکیان مهمترین وجه تمایز لایحه بودجه سال آینده را یکپارچگی،‌ شفافیت و جامعیت دانست و افزود: شرط لازم برای یک لایحه با کیفیت رعایت نظم و انضباط و به طور خاص ارائه بودجه در زمان‌بندی مقرر قانون است.
رئیس جمهور اضافه کرد: ‌لایحه بودجه مطابق با قانون در اول آبان و در نظام جدید تدوین بودجه سالانه به مجلس ارائه شده است. این اقدام به مجلس فرصت کافی برای بررسی بودجه را می‌دهد و بدیهی است که به سود نظام بودجه‌ریزی کشور است. در بعد یکپارچگی بودجه سالیان دراز بود موارد فرا بودجه‌ای، مورد انتقاد کارشناسان قرار می‌گرفت امسال برای اولین‌بار، تمامی موارد منابع و مصارف سازمان هدف بندی‌یارانه‌ها و سایر موارد مثل تحویل نفت که خارج از سقف بودجه بوده است به صورت یکپارچه در درون سقف بودجه قرار گرفت. به همین دلیل مقایسه ارقام بودجه با سنوات قبل نیازمند دقت در ارزیابی است.
دکتر پزشکیان در ادامه با بیان این که سهم امور و دستگاه‌های مختلف در نظام یکپارچه بودجه متفاوت از گذشته بوده،‌ اظهار داشت: ‌یکی دیگر از اصلاحات مهم در تدوین بودجه استفاده از شناسه‌گذاری تخصصی در بودجه است. تمامی احکام و ردیف‌های بودجه و جداول براساس شناسه تخصصی وظایف دولت تدوین شده است. این مهم در بند نهم سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری تأکید شده است و به صورت دقیق در این لایحه مدنظر بوده است. در فصل سوم گزارش لایحه قدیمی این نظام شناسه‌گذاری تبیین گردیده است.
رئیس جمهور یکی از مهمترین اصلاحات در ساختار بودجه را تاکید بر پرداخت به ذینفع نهایی از طریق هوشمندسازی بودجه دولت و اجرای تخصیص اعتباری مطابق بند (ب) ماده (۱۳) قانون برنامه هفتم عنوان کرد و گفت: ‌در بخش دوم لایحه نیز کلیات اعتبار، در قالب برنامه اجرایی تقدیم مجلس خواهد شد. به منظور تحقق بسیاری از احکام برنامه هفتم در خلال تبصره‌های بودجه، احکام اجرایی بودجه تدوین و پیشنهاد شده است. به طور خاص برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت، ایجاد ذخایر دارویی از طریق مشارکت با بخش خصوصی و تقویت منابع بنیه دفاعی، مدیریت کنترل تعهدات و تضامین دولت، ‌مدیریت توزیع عادلانه آب، ‌مدیریت بافت فرسوده و حمایت از مسکن محرومین، در لایحه بودجه دیده شده است.
دکتر پزشکیان اضافه کرد: البته برخی احکام برنامه هفتم توسعه و سایر قوانین دائمی مانند قانون تامین مالی زیرساخت‌ها به ویژه در مشارکت عمومی و خصوصی نیازمند تکرار در لایحه بودجه نبوده و صرفا در ردیف‌های بخش دولت و در جداول تفصیلی، اعتبارات لازم برای آنها تدارک دیده شده است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در عدالت محوری، رهنمودهای رهبری نحوه اجرا را مشخص کرده و اگر قرار  بود یک حکم شکاف را زیاد کند، آن حکم را حذف کرده‌ایم تصریح کرد‌: برای ما حمایت از محرومین و کاهش فاصله طبقاتی ملاک اصلی بوده است. به دنبال احکامی بودیم که موجب توزیع منصفانه منابع و فرصت بشود. منزلت و کرامت انسانی حفظ گردد و مشارکت مردم در اقتصاد به واقع انجام شود.
دکتر پزشکیان همچنین عدالت بین نسلی را برای دولت امری اساسی دانست و افزود: از نگاه دولت بسیاری از احکام در راستای عدالت محوری است. در این لایحه یارانه نقدی، مستمری بهزیستی و کمیته امداد به جداول بودجه منتقل شده است و این انتقال نه تنها انسجام بودجه را بهبود می‌بخشد بلکه سهم یارانه و کمک به محرومین را در بودجه افزایش می‌دهد.
رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت:  دولت در راستای اجرای کامل برنامه قانون جوانی جمعیت، با افزایش مستمری خانواده‌های پرجمعیت در پی اجرای عدالت است؛ بدیهی است هزینه خانواده‌های پرجمعیت بیشتر از خانواده‌های کم جمعیت می‌باشد، لذا لازم است پرداختی بابت فرزند، افزایش پیدا کند.
دکتر پزشکیان همچنین تاکید کرد: در لایحه بودجه، تامین نظام سلامت و کاهش پرداختی از جیب و منابع لازم برای بخش سلامت، متناسب با توزیع منصفانه هزینه دیده شده است.
رئیس جمهور  به افزایش اعتبارات در حوزه آب، توسعه ریلی، محیط زیست و مسکن محرومین در لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: احکام لازم جهت هزینه هدفمند منابع نیز در این بخش‌ها پیشنهاد شده است. 
دکتر پزشکیان واقع بینی در اعداد و ارقام  را از نکات برجسته بودجه تقدیمی به مجلس عنوان کرد و افزود:  پرداخت مطالبات گندم‌کاران و سهم نظام هدفمندی در بخش سلامت، پاداش بازنشستگان و مصارف لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مطابق قانون دائمی دیده شده و سعی برآن است که در منابع درآمدی دقت لازم صورت گیرد.
 رئیس جمهور همچنین تاکید کرد :  بدهی‌های دولت به گندم‌کاران امروز به حساب آنان واریز خواهد شد.
دکتر پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود انسجام در لایحه بودجه ۱۴۰۴ را یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این لایحه دانست و افزود: انسجام در لایحه بودجه، مدیون حمایت مقام معظم رهبری است که مجوز استقراض دولت از صندوق توسعه ملی در مصارف واقعی بودجه در زمان تدوین لایحه را صادر نمودند.
رئیس جمهور با اشاره به رشد ۴۰ درصدی بودجه عمرانی کشور در لایحه تقدیمی، تاکید کرد: با یکپارچه بودن و شفافیت‌سازی، سهم تملک دارایی از ۱۱ درصد به حدود ۲۰ درصد از منابع بودجه عمومی رسیده است.  
دکتر پزشکیان ضمن اشاره به پیش‌بینی نرخ مالیات بر اشخاص حقوقی در لایحه تقدیمی برابر با ۲۰ درصد به منظور حمایت از تولید، تصریح کرد: به منظور حمایت از تولید، تغییری در دستورالعمل نرخ خوراک صنایع به وجود نخواهد آمد.
رئیس جمهور در ادامه یکی از ملزومات حمایت از تولید را ثبات در قوانین و مقررات و پیش‌بینی‌پذیری در سیاست‌های بودجه‌ای و مالی دانست و گفت: برای تامین مالی بنگاه‌ها، برنامه افزایش سرمایه بانک‌های دولتی در احکام بودجه دیده شده و تاکید جدی در برنامه‌های عمومی و خصوصی است.
دکتر پزشکیان با اشاره به الزام دولت در قانون برنامه هفتم به بهادارسازی بدهی‌ها افزود: بدهی دولت به تامین اجتماعی باید بازپرداخت گردد. در بخش اول برای بهادارسازی  بدهی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع درنظر گرفته شده و در بخش دوم نیز واگذاری اموال به میزان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر محاسبه شده است.
رئیس جمهور گفت: علاوه بر این، احکام متعددی لحاظ شده که در صورت موافقت مجلس، همزمان در اصلاح ساختاری در نظام تامین اجتماعی، کل بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تادیه شود. از سوی دیگر هزینه بازپرداخت اصل و سود اوراق بودجه‌ای موضوع ماده دهم قانون برنامه هفتم سال آینده، حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌باشد که به همین میزان انتشار اوراق دیده شده است.
دکتر پزشکیان با اشاره به نظرات کارشناسی اقتصاددان بر اصلاحات اقتصادی گفت: اصلاحات تدریجی و عدم اتخاذ رفتارآمیز شوک‌آمیز، اصلاح نظام ارزی و اصلاح نظام یارانه سوخت مورد توافق اکثر کارشناسان اقتصادی است.
رئیس جمهور حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز را موجب رشد در بخش صنعتی عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین راهکار برای کاهش رانت در اقتصاد ملی، تک نرخی کردن ارز است. این برنامه به صورت هدفمند توسط بانک مرکزی در حال اجراست. از سوی دیگر به منظور تامین کالاهای اساسی و افزایش تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، حفظ نرخ ارز ترجیحی ضروری است.
دکتر پزشکیان یکی از چالش‌های موجودکشور را اصلاح در  یارانه‌های انرژی دانست و با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی مصرف بنزین نسبت به ۵ سال گذشته، تصریح کرد: میزان مصرف بنزین در سال جاری، نسبت به سال ۹۸ حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که میزان جمعیت و  درآمد ملی بسیار کمتر از این است. امروز هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت، که شامل هزینه پالایش، هزینه حمل فرآورده و هزینه جایگاه‌دار است حدود ۸ هزار تومان می‌باشد.
رئیس جمهور گفت: امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه وضع موجود برای سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بنزین وارد شود که قیمت هر لیتر بنزین وارداتی، بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه‌بردار است.
دکتر پزشکیان دستیابی به این مهم را نیازمند مشارکت، هم‌دلی و همراهی همه سیاست‌گذاران، مجریان، قانون‌گذاران و  فرهنگیان جامعه دانست تا بتوان این ناترازی‌ها را به نفع محرومین و جامعه و حاکمیت نسل آینده اصلاح کرد.
رئیس جمهور در پایان خلاصه اعداد و ارقام بودجه سال آینده را به شرح زیر قرائت کرد:
با توجه به توضیحات فوق، لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ شامل ماده واحده و ۱۷ تبصره متشکل از ۴ زیر بخش شامل احکام، سقف منابع بودجه عمومی دولت، ترازهای عملیاتی سرمایه‌ای و مالی و فروض برآورد منابع و مصارف تقدیم مجلس می‌گردد. این لایحه از حیث منابع و مصارف شامل:
بودجه کل کشور بالغ بر یکصد و هجده میلیون و نهصد و شصت و شش هزار میلیارد ریال
منابع بودجه عمومی دولت بالغ شصت و چهار میلیون و هفتاد و شش هزار میلیارد ریال
منابع عمومی بالغ بر پنجاه و نه میلیون و هشتصد و هفتاد و شش هزار میلیارد ریال
درآمد اختصاصی وزارت‌خانه‌ها و موسسات دولتی بالغ چهار میلیون و دویست هزار میلیارد ریال
بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت بالغ بر پنجاه و چهار میلیون و هشتصد و نود هزار میلیارد ریال
دکتر پزشکیان همچنین به همراه این لایحه بودجه، گزارش اقتصادی سالانه، نظام شناسه‌گذاری و طبقه‌بندی، انطباق احکام لایحه تقدیمی با قانون برنامه هفتم پیشرفت و در نهایت گزارشی از لایحه عدالت‌طلبانه لایحه را  تقدیم مجلس کرد.









 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات