سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

رژیم‌های تغذیه‌ای دائمی؛ علمی نیستند

رئیس انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران گفت: رژیم‌های غذایی برای افرادی که اضافه وزن آزار دهنده و خطرناک دارند محدودیت زمانی دارد؛ انسان موجودی همه چیز خوار است به همین دلیل رژیم دائمی نداریم.

سلامت- رمزگشانیوز؛ صدا و سیما نوشت: فرهاد زمانی افزود: همکاران تغذیه برای افرادی که چاقی مضری دارند؛ رژیم‌های غذایی خاصی را در دوره‌های زمانی کوتاه مدت پیشنهاد می‌کنند تا بتوانند با کاهش چشمگیر وزن این افراد؛ آنان را از اضافه وزن آزار دهنده و خطرناک نجات دهند.
وی با بیان اینکه رژیم‌های تغذیه بر پایه مطالعات علمی است گفت: اینکه به افراد بگوییم فقط سبزی یا گوشت یا چربی بخورتوصیه مفیدی نیست بلکه هدف باید ایجاد تعادل بین مصرف مواد غذایی و میزان فعالیت بدنی باشد تامنجر به تجمع چربی در بدن نشود.
رئیس انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران در پاسخ به این سوال که رژیم کتو تا چه مدت مناسب است گفت: زمان مجاز رژیم غذایی¬ با توجه به شرایط بیمار متفاوت است، اینکه چند کیلو کاهش وزن را در چه دوره زمانی برای بیمار مجاز تشخیص داده شود و بعد از آن باید باتعادل غذایی بهتر و تحرک بدنی متناسب به زندگی عادی برگردد.
دکتر زمانی افزود: بعضی می‌گویند فلانی غذای زیادی می‌خورد اصلا چاق نمی‌شود، اما وزن من با وجود رعایت رژیم غذایی بالاست. این موضوع به دلیل ژنتیک متفاوت افراد است و ما می‌توانیم مشکلات ژنتیکی را تا حدی کنترل کنیم.
وی گفت: افراد می‌توانند انواع غذا‌ها را استفاده کنند به شرطی که در حد تعادل باشد؛ بنابراین طرز تهیه، میزان و ترکیبات غذا‌ها بسیار مهم است و غذا‌های اولترا پروسس یا بسیار فرآوری شده نظیر نوشابه، بستنی و فست فودی از بدترین موارد تغذیه‌ای است که علاوه بر چاقی ممکن است به روده و کبد افراد آسیب جدی وارد کند.
رئیس انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران گفت: فردی که دچار چاقی مفرط است باید بداند که حتی بعد از لاغریاین استعداد را دارد که به سرعت به همان حالت اولیه برگردد.
وی ادامه داد: درمواردی که چاقی بیمار در حدی است که نمی‌توان با تغییر سبک زندگی او را به مسیر سلامت سوق داد بهترین راه استفاده از درمان‌های جراحی چاقی به عنوان روش‌های دائمی است که امروزه به عنوان درمان‌های علمی پذیرفته شده است.
زمانی افزود: میزان چاقی و وضعیت بیمار در انتخاب نوع عمل چاقی اهمیت دارد.
وی در پاسخ به اینکه آیا انجام عمل جراحی چاقی برای حذف چربی‌های دور شکم افراد نه چندان چاق هم مجاز است یا نه؟ گفت: برای توده چربی شکمی افرادی که چاق نیستند اصلا انجام عمل‌های زیبایی توصیه نمی‌شود و بهترین راه برای از بین بردن چربی دور شکم رعایت تعادل غذایی و فعالیت فیزیکی طولانی‌تر است.







 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات