سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

تأثیر رژیم غذایی غربی بر خطر ابتلاء به بیماری التهابی روده و آلزایمر

محققان ایتالیایی بر تأثیر رژیم غذایی غربی بر خطر ابتلاء به بیماری‌هایی از جمله بیماری التهابی روده و بیماری آلزایمر تأکید کردند.

سلامت- رمزگشانیوز؛ مدیکال نیوز نوشت: بررسی اخیر تأثیر رژیم غذایی غربی بر میکروبیوم روده و تأثیر متعاقب آن اختلال در تنظیم میکروبیوم بر خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را برجسته کرده است.
محققان ایتالیایی بر تأثیر رژیم غذایی غربی بر خطر ابتلاء به بیماری‌هایی از جمله بیماری التهابی روده و بیماری آلزایمر تأکید کردند.
آنها در این مطالعه نقش برخی از باکتری‌ها را بر روی روده و روشی که برخی رژیم‌های غذایی ممکن است بر آنها تأثیر بگذارد، بررسی کردند.
نویسندگان اشاره کردند در حالی که رژیم غذایی غربی به وضوح تعریف نشده است، در این مورد، این رژیم غذایی دارای فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مولکول‌های مشتق شده از گیاه مانند آنتی اکسیدان‌ها است.
همچنین حاوی مقادیر کمی از میوه‌ها و سبزیجات فرآوری نشده، غلات کامل، محصولات حیوانی تغذیه شده با علف، ماهی، آجیل و دانه‌ها است.
در عوض، رژیم غذایی غربی، همانطور که توضیح داده شد، حاوی مقادیر بیش از حد چربی اشباع شده، غلات تصفیه شده، شکر، الکل، گوشت فرآوری شده و قرمز، محصولات حیوانی پرورش یافته معمولی، محصولات لبنی پرچرب و نمک است.
به گفته نویسندگان، مقادیر زیاد غذاها و نوشیدنی‌های فوق فرآوری شده نیز از ویژگی‌های رژیم غذایی غربی است.
برای تحقیق فعلی، آنها این رژیم را با رژیم غذایی مدیترانه ای مقایسه کردند، رژیم غذایی مدیترانه ای که دارای سطوح پایین‌تری از مواد غذایی فرآوری شده و سطوح بالاتری از میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های گیاهی، در میان سایر غذاهای گیاهی غنی از مواد مغذی است.
نویسندگان بررسی نقش‌هایی را که برخی باکتری‌ها در پوشش روده ایفا می‌کنند برجسته کردند - به عنوان مثال، Akkermansia muciniphila و Faecalibacterium prausnitzii، دو باکتری مرتبط با توده عضلانی بدون چربی بیشتر، که هر دو در حفظ پوشش روده نقش دارند.
Bacteroides vulgatus و Bacteroides dorei نیز در حفظ پوشش روده نقش دارند.
مشخص شده است که یک رژیم غذایی پرچرب، به ویژه یک رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع شده، تأثیر منفی بر سطوح گونه‌های Akkermansia muciniphila و Bacteroides موجود در روده دارد.
به نظر می‌رسد یک رژیم غذایی کم فیبر باعث کاهش تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می‌شود که برای تولید مخاط مهم هستند و همچنین در تنظیم سلول‌های T و برخی دیگر از عملکردهای ایمنی اختلال ایجاد می‌کنند.
خوردن فست فود بیش از یک بار در هفته با افزایش خطر ابتلاء به التهاب روده مرتبط است. طبق بررسی، این عادت غذایی ضعیف ممکن است خطر ابتلاء به کولیت اولسراتیو را تا ۴۳ درصد و بیماری کرون را تا ۲۷ درصد افزایش دهد.
در نهایت، این بررسی نشان می‌دهد که مصرف زیاد گوشت قرمز، غذاهای فوق فرآوری شده، قند و چربی اشباع شده ممکن است از عوامل خطر ابتلاء به بیماری التهاب روده و همچنین افزایش خطر ابتلاء به سندرم روده تحریک پذیر باشد.









 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات