چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

پرچم‌داران کاروان ایران؛ از پیشتازی کشتی تا جای خالی تختی؛ نعمتی تاریخ‌ساز شد

پرچم‌داری کاروان ایران در المپیک وظیفه خطیری بوده که قهرمانان رشته‌های مختلف همواره از آن به عنوان یک افتخار ماندگار یاد می‌کنند.

ورزشی- رمزگشانیوز؛ ایرنا نوشت: با اعلام کمیته ملی المپیک پرچمداران کاروان ورزشی ایران اعزامی به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس معرفی شدند.
براساس اعلام این کمیته مهدی الفتی مرد تاریخ‌ساز ژیمناستیک و ندا شهسواری ملی‌پوش تنیس‌روی میز، پرچمدار کاوران خادم‌الرضای ایران در پاریس خواهند بود.
انتخاب ۲ ورزشکار به عنوان پرچمدار ایران در المپیک براساس دستورالعمل کمیته بین‌المللی است که از المپیک ۲۰۲۰ توکیو اجرایی شد. در المپیک توکیو صمد نیکخواه بهرامی از بسکتبال و هانیه رستمی از رشته ورزشی تیراندازی این وظیفه مهم را بر عهده داشتند.
انتخاب الفتی و شهسواری بهانه‌ای شد تا نگاهی به پرچمداران ایران در ادوار المپیک داشته باشیم.
مصطفی بهارمست نخستین پرچمدار کاروان ایران (۱۹۴۸لندن) در ادوار المپیک بود. محمود نامجو مرد تاریخ‌ساز ورزش ایران در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی این وظیفه خطیر را بر عهده داشت و در نهایت نیز توانست نخستین نقره تاریخ ورزش ایران را در ادوار المپیک به دست آورد او همچنین در سال ۱۹۵۶ ملبورن برای دومین دوره متوالی پرچمدار بود.
در المپیک ۱۹۶۰ رم پرچم کاروان ایران به جعفر سلماسی سپرده شد و نصرت‌الله شاهمیر رئیس وقت فدراسیون شنانیز در سال المپیک ۱۹۶۴ توکیو پرچمدار بود.
همچنین در بازی‌های المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی برای نخستین بار یک قهرمان از رشته کشتی این وظیفه مهم را بر عهده گرفت. پرچم کاروان ایران در ان دوره از المپیک در دست ابوالفضل انوری بود که به رتبه ششم کشتی آزاد در وزن به‌اضافه ۹۷ کیلوگرم رسید.
پرچمداری کشتی ایران در ادوار المپیک با عبدالله موحد ادامه داشت اما مرد طلایی کشتی ایران در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ به خاطر مصدومیت از دور رقابت‌ها کنار رفت. در سال ۱۹۷۶ نیز اسکندر فیلابی به عنوان پرچمدار انتخاب شد.
کاوران ایران در ۲ المپیک ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ لس‌آنجلس حضور نداشت. نخستین پرچمدار ورزش ایران بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی حسن زاهدی از رشته تکواندو بود که نتوانست در المپیک ۱۹۸۸سئول نتیجه چشمگیری کسب کند.
پهلوان باشی ایران زمین در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون دیگر پرچمدار کاروان ورزشی ایران بود. علیرضا سلیمانی در آن دوره به عنوانی ششم وزن به‌اضافه ۱۰۰ کیلوگرم رسید.
از المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا رویه انتخاب پرچمداران تغییر و لیدا فریمان به عنوان نخستین زن ایران در پیشانی کاوران کشورمان به عنوان پرچمدار انتخاب شد. وی ملی‌پوش رشته تیراندازی بود که عنوانی بهتر از چهل و ششم مرحله مقدماتی تفنگ بادی ده متر را کسب نکرد.
در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی امیررضا خادم از رشته کشتی پرچمدار ایران بود که نتوانست به سکوی مدالی این رشته برسد. پرچم کاروان ایران در المپیک ۲۰۰۴ آتن به آرش میراسماعیلی سپرده شد. البته جوان لرستانی ورزش ایران در آن دوره حاضر به رویارویی با حریف اسرائیلی نشد.
هما حسینی قایقرانی کرمانشاهی نیز در سال ۲۰۰۸ و در المپیک پکن رسالت پرچمداری ایران را بر عهده داشت. در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز علی مظاهری از رشته بوکس پرچمدار بود.
در المپیک ۲۰۱۶ ریو یک سنت شکنی شکل گرفت و زهرا نعمتی از پارالمپین‌های ایران که موفق به کسب سهمیه المپیک شده بود به عنوان پرچمدار انتخاب شد. نعمتی در آن دوره از بازی‌ها به عنوان سی و سوم تیراندازی با کمان رسید.
در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز صمد نیکخواه بهرامی و هانیه رستمیان پرچمدار ایران بودند.
از مهمترین نکات مهم پرچمداری کاوران ایران جای خالی غلامرضا تختی مرد سه مداله این بازی‌ها است. در المپیک سال ۱۹۶۰ رم قرار بود تختی به عنوان پرچمدار انتخاب شود که در حرکتی جوانمردانه پرچم را به جعفر سلماسی ملی‌پوش وزنه‌برداری سپرد.
تا پیش از المپیک ۲۰۲۰ توکیو و دستورالعمل کمیته بین‌المللی المپیک سه زن به عنوان پرچمدار ایران انتخاب شدند. لیدا فریمان، هما حسینی و زهرا نعمتی این وظیفه مهم را بر عهده داشتند.
در چهار دوره ادوار المپیک رشته کشتی پرچمدار ایران بوده و سه دوره نیز این وظیفه به قهرمانان رشته وزنه برداری سپرده شده است. انوری، موحد، فیلابی و سلیمانی کشتی گیران پرچمدار ایران بودند. در وزنه‌برداری نیز محمود نامجو ۲ بار و جعفر سلماسی یک بار این مهم را بر عهده داشتند.








 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات