پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

«داراب خانی» معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان البرز شد

آیین تودیع و معارفه معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان البرز با حضور محمدباقر الفت معاون رئیس قوه قضائیه در محل دادگستری کل استان البرز برگزار شد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ در این آیین که با حضور محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه و در نشست شورای مدیران دادگستری کل استان البرز برگزار شد از زحمات علی پوررضایی که علاوه بر سمت معاون قضایی رئیس کل دادگستری و سرپرست دادگاههای تجدیدنظر و کیفری یک استان، سرپرستی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان البرز را نیز بر عهده داشت تقدیر و به جای وی جعفر داراب خانی که پیشتر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران بود به عنوان معاون قضایی رئیس کل و معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان البرز معرفی شد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه در این آیین ضمن گرامیداشت قیام 15 خرداد، عنوان کرد: این قیام سرآغاز نهضت اسلامی ملت ایران و نقطه عطفی در تاریخ سیاسی کشور بود که ایران را دچار تغییر تراز سیاسی کرد.

وی با بیان اینکه سربازی نهضت امام خمینی (ره) باعث افتخار است، افزود: امام راحل (ره) به عنوان بنیانگذار و معمار جمهوری اسلامی، انقلاب اساسی در طراز اداره و نظام سیاسی کشور ایجاد کردند و در یک حرکت انقلابی، مدبرانه و عاقلانه، در سال 57، اجتماعی از تمام عقاید حاکم بر کشور را با تاکید بر وحدت کلمه با حفظ دو رکن جمهوری و اسلامی بودن کشور ایران تشکیل دادند تا روز 22 بهمن ماه، یادآور یکی از بزرگترین رخدادهای تاریخی ملت بزرگ ایران باشد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در ادامه با آرزوی توفیق همکاران قوه قضائیه در امر خدمتگذاری به مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات بی وقفه رئیس کل دادگستری البرز و تکریم فعالیت‌های علی پور رضایی، انتصاب جعفر داراب‌خانی به عنوان معاون جدید منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان البرز را تبریک گفت.

معاون رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت موضوع منابع انسانی در همه کشورها، انتقال تجربیات و آداب قضا و توانمندسازی کارکنان را در توسعه منابع انسانی مهم برشمرد.

وی با تاکید بر اهمیت دادرسی عادلانه و رعایت حقوق مراجعه کنندگان خاطر نشان کرد: البته توجه به تعداد ورودی پرونده‌ها و اهمیت تسریع در دادرسی‌ها نباید آخرت ما را به مخاطره بیندازد.

 
جذب کارکنان جدید در دستگاه قضا


معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه گفت: اقدامات مطلوبی در جذب کارکنان دستگاه قضا صورت گرفته است. دستور فوق العاده بر جذب نیروی انسانی کارمند یکی از این موارد است. در بحث جذب نیروی قضایی نیز به همین صورت است اما جوابگوی کار زائد الوصف نیست. لذا در بحث جذب و نگهداشت نیروها، کسب تجربه و توانمندسازی نیروها در کنار استعدادیابی مثمر ثمر است.

وی افزود: نیازسنجی، توجه به امکانات و ظرفیت‌ها و بهره مندی از حضور کانون های وکلای دادگستری، سردفتران و کارشناسان رسمی مجرب در دادرسی‌های عادلانه، ضرورت توجه به مباحث فرهنگی و اخلاق حرفه‌ای در کلام تا حدود زیادی از بروز چالش‌ها جلوگیری می‌کند.

معاون رییس قوه قضاییه همچنین از برگزاری فرایند اصلاح آیین نامه تعیین گروه های شغلی قضات و عملیاتی شدن حکم قانون بودجه 1402 خبر داد و گفت: ریاست قوه قضاییه دغدغه معیشت همکاران را دارند و بر اساس منویات ایشان پیگیری ها به صورت مستمر در جریان است.

رئیس کل دادگستری استان البرز نیز در این آیین با اشاره به مشکلات و تنگناهای دادگستری کل استان البرز در حوزه منابع انسانی و فضای فیزیکی گفت: در حوزه نیروی انسانی اعم از قضایی و اداری با دستورات رئیس قوه قضائیه و مساعدت‌های معاون منابع انسانی و امور فرهنگی با اختصاص کارمند اداری از محل آزمون سال ۱۴۰۰ و معرفی قضات، بخشی از کمبودهای استان در جذب قضات و کارکنان اداری برطرف خواهد شد.


حاشیه نشینی و مهاجرت در استان البرز

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان البرز با وجود اینکه کوچکترین استان کشور از نظر وسعت است اما از نظر ترکیب و تراکم جمعیتی و رشد آن وضعیت متفاوتی دارد، بیان داشت: البرز یکی از استان های مقصد مهاجرت داخلی و نیز اتباع خارجی و دارای بیشترین میزان حاشیه نشینی و سکونتگاههای غیر رسمی است و این شرایط، مشکلاتی را در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی و فرهنگی ایجاد می‌کند که خود را در نوع و میزان ورودی پرونده‌های قضایی بروز می‌دهد.

فاضلی هریکندی با تشریح اقدامات متعدد دادگستری کل استان در زمینه پیشگیری و مقابله با جرایم شایع متذکر شد: یکی از دغدغه‌های جدی مردم در استان به مانند سایر نقاط کشور روند رو به رشد جرم سرقت بود که با ایجاد قرارگاه مقابله با جرایم خاص و همچنین قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت با عضویت همه دستگاههای مسئول از جمله فراجای استان، که برای اولین بار در کشور در استان البرز عملیاتی شد، شاهد روند کاهشی وقوع جرایم مرتبط با سرقت و به موازات آن افزایش کشفیات پرونده‌های سرقت در استان بودیم.
 

کاهش سرقت در استان البرز

وی به تشریح روند اقدامات منتهی به کاهش سرقت در استان گفت: در سال 98، از نظر میزان وقوع جرم سرقت، رتبه استان البرز در کشور 6 بود و در سال 99 با کاهش میزان وقوع به هشتم کشوری کاهش یافت که با تشدید اقدامات پیشگیرانه، در سال 1400 و 1401 جایگاه استان در وقوع جرم سرقت به نهم و دهم کشوری رسید و در حالی که در سال ۱۴۰۱ در کشور شاهد افزایش یک درصدی وقوع جرم سرقت بودیم در استان البرز میزان وقوع سرقت در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل آن، 16 درصد کاهش داشته است.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز نظارت بر روند رسیدگی به پرونده های سرقت در مراحل مختلف رسیدگی در دادسرا و دادگاههای بدوی و تجدیدنظر استان و نیز نظارت در اعطای نهادهای ارفاقی در مرحله اجرای احکام را از جمله عوامل موثر در این موفقیت دانست و اضافه کرد: افزایش کشفیات سرقت به موازات کاهش وقوع آن، یک نمود عینی و موفق از کاهش سرقت در استان است و در حالی که در سال 1399 از نظر میزان کشف سرقت رتبه 30 کشوری بودیم در سال گذشته به رتبه 17 کشوری رسیدیم.



موانع کاهش پرونده‌های مسن

وی افزایش ورودی و موجودی بالای شعب را مانعی جدی در کاهش پرونده‌های مسن و معوق ارزیابی کرد و متذکر شد: میانگین ورودی ماهانه به شعب استان، 17 پرونده بالاتر از میانگین کشوری است و از این حیث چهارمین استان از حیث میزان بالای ورودی پرونده در کشور هستیم این در حالی است که با تلاش همکاران در رسیدگی و مختومه کردن پرونده‌ها نیز با 18 پرونده بیشتر از میانگین کشوری، رتبه سوم کشوری هستیم؛ میانگین مانده شعب استان البرز نیز با توجه به حجم بالای ورودی، 125 پرونده بیشتر از متوسط کشوری است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات دستگاه قضایی در استان البرز به جهت عدم وجود ساختارهای متناسب استانی است، اضافه کرد: با وجود اینکه علیرغم بافت جمعیتی و وجود حاشیه نشینی و سکونتگاههای غیررسمی، استان البرز در زمینه اقدامات پیشگیرانه و کنترل ورودی موفق بوده و از حیث میانگین تشکیل پرونده در استان به ازای هر صدهزار جمعیت، 103 پرونده کمتر از میانگین کشوری است اما به دلیل ورودی زیاد پرونده ها، برای کاهش مانده شعب قضایی که بالاتر از متوسط کشوری است، نیازمند ایجاد شعب جدید هستیم که لازمه آن جذب قضات و کادر اداری و همچنین افزایش فضای فیزیکی است.

وی با ترسیم شرایط استان در زمینه نیروی انسانی متذکر شد: بر اساس شاخص قاضی به ازای هر صد هزار نفر، میانگین استان البرز 11.8 است این در حالی است که میانگین کشوری 13.3 است.



90 قاضی جذب می‌شوند

فاضلی هریکندی با تقدیر از حمایت‌های رئیس قوه قضائیه در همه زمینه‌ها و توجه معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه در حوزه تامین نیروی انسانی اداری و قضایی از دادگستری کل استان البرز، تاکید کرد: با مساعدت های انجام شده که جزو مصوبات سفر ۱۷ فروردین سال جاری رئیس قوه قضائیه به استان البرز بوده و جنبه عملی به خود گرفته، تا پایان دی ماه سال جاری مجموعا ۴۰ قاضی از محل دوره پنجم کارآموزان قضایی استان و دوره‌های کارآموزی سایر استان‌ها اختصاص داده خواهد شد و علاوه بر آن، ۵۰ قاضی دیگر از طریق تشکیل سه دوره کارآموزی جدید به دادگستری کل استان اضافه خواهد شد که بلافاصله پس از سفر رئیس قوه قضائیه نیز دوره ششم کارآموزی قضایی استان شروع شده است.
 

جذب 362 کارمند جدید

وی افزود: همچنین تا پایان سال جاری حداقل ۳۶۲ کارمند به استان اختصاص داده خواهد شد که در همین مدت کوتاه از زمان سفر رئیس قوه قضائیه در فروردین سال جاری تاکنون، با دستور رئیس قوه قضائیه و همکاری معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، تعداد ۱۴۲ نفر در دادگستری کل استان شروع به کار کرده‌اند و ۶۸ نفر هم با اتمام مراحل جذب در تیرماه و مابقی هم به تدریج تا پایان سال معرفی خواهند شد.

 

تدوین مدل اثربخش خدمات رسانی فرهنگی

جعفر داراب خانی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان البرز نیز در این آیین برنامه های خود را برشمرد و گفت: تلاش خواهیم کرد با توجه به دغدغه های موجود در مورد همکاران، در اولین فرصت مدل اثربخش در خدمات رسانی به امور فرهنگی کارکنان را ارائه و بسته فرهنگی دادگستری کل استان البرز را به عنوان پایلوت در کشور پیشنهاد خواهیم کرد.

در این مراسم علی پوررضایی سرپرست سابق معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان البرز به اقدامات مجموعه در مدت مدیریت خود اشاره کرد و گفت: نیازسنجی منابع انسانی و آموزشی استان، پیگیری جذب و آموزش نیروهای تازه جذب شده، صدور ابلاغ برای کارکنان جدید و برگزاری دوره‌های کارورزی کارکنان اداری جدید و کارآموزی قضایی از جمله این اقدامات بوده است.

در پایان این مراسم همچنین خدمات حجت الاسلام و السلمین سید موسی آصف الحسینی رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی استان البرز در انجام وظایف و امور محوله، توسط معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه مورد تقدیر قرار گرفت.
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات