پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رئیس‌جمهور:

سیاست ایران چندجانبه‌گرایی اقتصادی و همکاری با قدرت‌های نوطهور است

رئیس‌جمهور، سیاست ایران را همگرایی و چندجانبه‌گرایی اقتصادی، همکاری جامع و متوازن با قدرت‌های نوظهور آسیایی چون چین، هند و اندونزی دانست.

به گزارش رمزگشانیوز؛ سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب پس از بازگشت از سفر ۲ روزه به اندونزی در پاویون فرودگاه مهرآباد، گفت: ارتباط ما با کشورهای مختلف بر اساس سیاست منطقه‌گرایی و همسایگی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اقتصاد تهران و جاکارتا را مکمل همدیگر دانست و گفت: سفر به پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان که جایگاه ویژه و ممتازی در منطقه و همچنین در آ س آن دارد دارای ابعاد مختلفی بود.

رئیسی افزود: در این سفر ۱۱ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و انرژی به امضا رسید.

رئیس جمهور تصریح کرد: مذاکرات با ابتکار متخصصان ایرانی برای بهره گیری از دستگاه جراحی رباتی آغاز و بنا شد ۱۲ بیمارستان اندونزی به این تجهیزات مجهز شوند. تجهیزاتی که همگی با کار دانش‌بنیان و نوآوری‌های جدید انجام شده است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: کشور ما در حوزه‌های پزشکی و درمانی گام‌های خوبی برداشته و موفقیت‌های چشمگیری داشته است. در این راستا قراردادهایی را منعقد کردیم که این همکاری‌ها بین دو کشور تداوم داشته باشد.

وی گفت: بیش از ۱۷ سال میان ایران و اندونزی مذاکراتی درباره تعرفه ترجیحی انجام می‌شد که به نتیجه نرسید که در این سفر این موضوع را به نتیجه رساندیم و توافق کردیم مسیر تحارت بین دو کشور و منطقه هموار شود

رئیس جمهور افزود: کار نوآوران دیگر در حوزه اقتصاد، تهاتر بود. همچنین در حوزه انرژی و در بخش‌های پایین‌دستی و هم بالادستی نفت و گاز توافقاتی صورت گرفت.

آیت الله رئیسی با اشاره به روابط تاریخی، تمدنی و فرهنگی ایران و اندونزی، روابط دو کشور را ناگسستنی و بسیار عمیق دانست.

رئیس جمهور در ادامه به دیدگاه‌های مشترک دو کشور برای حمایت از فلسطین و افغانستان و مردم میانمار تاکید کرد

آیت‌الله رئیسی گفت: در نشست مشترکی که با مسئولان عالی اندونزی انجام شد، رئیس جمهور و روسای مجالس اندونزی، اراده دوکشور برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین دوکشور، نکته‌ای بود که در این نشست‌ها مورد تاکید قرار گرفت. من و رئیس جمهور اندونزی وزرای مربوطه را مامور کردیم تا از همان روز مذاکره نشست‌های همکاری خود را آغاز کنند.

رئیس جمهور با اشاره به نشست خود با فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان ادامه داد: بیش از ۱۵۰ نفر از تجار و بازرگانان در این نشست حضور داشتند که از شرکت‌های مختلف تجاری و اقتصادی بودند، بحث‌هایی را از جمله موانع پولی و بانکی، موانع گمرکی و ترانزیت را مطرح کردند. قرار شد همکاران ما موانع را برطرف کرده و زمینه را برای همکاری تجاری و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران اندونزی را از شوی دو کشور فراهم کنند.

وی از استقبال دولت و ملت اندونزی از هیات ایرانی تقدیر و تشکر کرد و افزود: ابراز محبت ملت اندونزی به ملت و رهبری معظم انقلاب اسلامی، نشاندهنده جایگاه عمیق ایران اسلامی را در دل‌های مردم مسلمان در منطقه است.

آیت‌الله رئیسی ابراز داشت: امیدوارم این رفت و آمدها به ارتقای سطح روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری بیانجامد که حتما به نفع دو دولت، دو ملت و مردم منطقه خواهد بود.
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات