دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

استفاده تبلیغاتی ترامپ از مرگ ابوبکر بغدادی

رئیس جمهور آمریکا تبلیغات گسترده‌ای در مورد مرگ ابوبکر بغدادی کرده است؛ او با این کار از یک سو تلاش می‌کند ماجرای استیضاح خود را به حاشیه براند و از سوی دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری امتیاز بگیرد.

به گزارش رمزگشا  به نقل ازایرنا، روز یکشنبه ابوبکر بغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش کشته شد.او اهل عراق بود و پس از اشغال نظامی این کشور توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳، به عنوان یک اسلامگرای افراطی به شهرتی جهانی رسید و توانست با سازمان‌دهی یک گروه شبه‌نظامی منسجم، نزدیک به یک دهه به کابوس امنیتی خاورمیانه و جهان تبدیل شود. او خود را خلیفه مسلمین نامید و مدعی رهبری تمامی مسلمانان جهان شد.ابراهیم بن عواد بن ابراهیم البدری السامرایی در سال ۱۹۷۲ در شهر سامرا متولد شد. ظاهرا او در دانشگاه بغداد در رشته حقوق اسلامی مدرک دکترا را اخذ کرده بود و تا سال ۲۰۰۳ و پیش از حمله آمریکا به عراق، به کار وعظ و موعظه در مسجد امام احمد بن حنبل سامرا هم مشغول بوده است.گروه داعش به رهبری بغدادی در روزهای اوج قدرتش در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع از خاک عراق و سوریه را کنترل می‌کرد و حدود ۱۲ میلیون نفر زیر سلطه‌اش زندگی می‌کردند. با این حال بغدادی زمانی کشته شد که تهدید داعش به پایین‌ترین سطح در سال‌های اخیر رسیده بود و هزاران نفر از اعضای گروهش  در اردوگاههای عراق و سوریه، اسیر بودند. خود او نیز مدت‌ها بود که در مخفیگاه به سر می‌برد و حتی در تبلیغات رسمی هم حضور نداشت. بلافاصله پس از اعلام خبر کشته شدن البغدادی، فاکس‌نیوز اعلام کرد نتیجه آزمایش دی‌ان‌ای، مرگ رهبر داعش را تایید می‌کند و تطابق چهره جسد و تصاویر البغدادی نیز این موضوع را تایید می‌کند. ظاهرا سوژه نابی برای ترامپ به دست‌آمده است و او این فرصت را برای بهره برداری تبلیغاتی به راحتی از دست نخواهد داد.دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تلاش میکند در درجه اول آمریکا را به عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم معرفی کند و از آن مهمتر با توجه به نزدیکی انتخابات آمریکا استفاده تبلیغاتی برای خود کند و از سوی دیگر ماجرای استیضاح خود را به حاشیه براند.مرگ بغدادی می‌تواند دستاوردی برای او در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا باشد، دولت دونالد ترامپ هیچ دستاوردی در زمینه سیاست خارجی نداشته است و عملا بیشتر به تخریب روابط آمریکا با دیگر کشورها پرداخته است. سیاست خارجی ترامپ مملو از کارهای نیمه‌تمام است، او از توافق هسته ای با ایران خارج شده، مذاکرات در راستای ایجاد وضعیتی پایدار در سرزمین‌های اشغالی را رها کرده، با چین وارد جنگ تجاری شده و مذاکرات با کره شمالی را نیمه‌تمام رها کرده است.از سوی دیگر تلاش‌های دموکرات‌ها برای استیضاح دونالد ترامپ، خواه ناخواه ضربه سختی بر وجهه سیاسی او وارد خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که او بازنده انتخابات ۲۰۲۰ باشد. اکنون مرگ بغدادی می‌تواند به عنوان دستاوردی برای دولت ترامپ محسوب شود و مساله استیضاح را به حاشیه براند.دونالد ترامپ روز یک‌شنبه طی سخنانی در کاخ سفید خبر مرگ سرکرده داعش را اعلام کرد.  او با ادبیاتی سخیف که با ادبیات متعارف یک رئیس جمهور فاصله زیادی داشت گفت که رهبر داعش در پایان یک تونل، در حال گریه و زاری و مثل یک سگ و یک فرد بزدل مرد.دقایقی پس از سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا، مشاور امنیت ملی او و همچنین رئیس پنتاگون به جزئیات دیگری درباره عملیات ایالات متحده علیه ابوبکر البغدادی اشاره کردند. رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد عملیات روز شنبه که به کشته شدن ابوبکر البغدادی منجر شد کایلا مولر نام‌گذاری شده است.

سردار کوثری: تاریخ مصرف البغدادی تمام شده بود
سردار اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله سپاه با اشاره به اعلام خبر مرگ ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش توسط رئیس جمهور آمریکا، اظهارداشت: در ابتدا باید به این موضوع مهم توجه داشت که گروه های تروریستی تکفیری داعش را چه کسانی به وجود آورده اند.وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور آمریکا در دوران رقابت های انتخاباتی در آن کشور که بارها اعلام کرده بود داعش را دولت آمریکا و توسط باراک اوباما و هیلاری کلینتون ایجاد و حمایت کرده اند، تصریح کرد: آقای ترامپ قبل پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بارها به تشکیل داعش توسط آمریکا اعتراف کرده است.جانشین قرارگاه ثارالله سپاه اقدام ارتش آمریکا در شناسایی محل اختفای ابوبکر البغدادی را فاقد ارزش نظامی و امنیتی دانست و گفت: داعش توسط آمریکایی ها ایجاد و در این سال ها حمایت شد. پس آنها به خوبی می دانستند که سرکرده آنها در چه محلی مخفی شده است، سران آمریکا به این نتیجه رسیدند که داعش دیگر سودی برای آنها نداشته و بی مصرف شده است. به همین دلیل با این هیاهوی رسانه ای می خواهند اعلام کنند که ما با تروریسم مبارزه می کنیم در صورتی که طالبان و القاعده و افرادی چون اسامه بن لادن را که خود به وجود آوردند و بعد با پوشش رسانه ای و جنجالی که راه انداختند گفتند که ما این سرکرده های گروه های تکفیری را کشته ایم.وی تاریخ مصرف ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش را برای آمریکا تمام شده دانست و گفت: آنها بعد از اینکه دیدند داعش و ابوبکر البغدادی دیگری منفعتی برای آنها ندارند با اقدامی رسانه ای و به دروغ اعلام می کنند که ما ضد تروریسم هستیم و به دنبال فریب مردم هستند. مردم منطقه و جهان به خوبی می دانند که به وجود آورنده داعش کیست و نباید فریب این صحنه آرائی ها را بخورند.سردار کوثری در ادامه با تاکید بر اینکه داعش توسط ملت های منطقه و محور مقاومت شکست خورد و روبه نابودی رفت، ادامه داد: آمریکایی ها با این اقدامات می خواهند ارزش کار جبهه مقاومت را زیر سوال برده و اعلام کنند که ما هستیم که داعش را تضعیف و با تروریسم مبارزه می کنیم در صورتی که این چنین نیست. آمریکایی ها در این سالها ائتلاف ضد داعش ایجاد کردند اما کوچکترین اقدامی علیه تروریست ها نکردند و در عوض با تمام توان از آنها حمایت و این گروه ها را تجهیز کرده و همچنان تجهیز می کنند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات