جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 آمران به معروف و ناهیان از منکر به کمک محیط‌زیست البرز می‌آیند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز اعلام کرد که برای حفاظت از محیط‌زیست استان، امران به معروف و ناهیان از منکر با نگاه ترویج آموزه‌های دینی در این بخش به کمک این اداره کل خواهند آمد.

به گزارش رمزگشانیوز؛  «فردین حکیمی» روز شنبه در آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل حفاظت محیط‌زیست و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، افزود: حفظ و حراست از محیط‌زیست در آموزه‌های دینی و در سیره نبوی و بزرگان دین بسیار تأکید شده و به طور قطع هرگونه تخریب و آسیب رساندن به محیط‌زیست، طبیعت و کشتار حیوانات از بزرگترین منکرات است که باید از آنها جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: که این موضوعات با امر به معروف و نهی از منکر به موقع می‌توان با کسانی که حرکت و سمت و سوی توسعه را به سمت تخریب غیرقابل جبران محیط‌زیست واز بین رفتن تنوع زیستی می‌برند مقابله و جلوگیری کرد.

حکیمی افزود: اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست یکی از مهمترین برنامه‌های امر به معروف است و بدین منظور برنامه‌های آموزشی مختلفی مانند بازدید از موزه تاریخ طبیعی برای تمام مقاطع مختلف آموزش و پرورش، مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها، اداره کل بهزیستی و دانشجویان دانشگاه‌ها و حتی عموم مردم به صورت رایگان، همچنین یک ساعت با محیط‌بان و مدیریت سبز در سطح استان از سوی محیط‌زیست انجام شده و با جلب مشارکت عموم مردم و سازمان‌های مردم نهاد تلاش شده برای بهبود مستمر شرایط محیط‌زیست گام های تأثیرگذاری برداریم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز ادامه داد: پاسداری و حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست به عنوان سرمایه‌های ملی از بزرگترین معروفات است و حفاظت محیط‌زیست و ستاد امر به معروف  و نهی از منکر می‌توانند با هم‌افزایی و همکاری مشترک، ارتباطات گسترده‌تری در زمینه‌های مختلف با هم داشته باشند.

وی گفت: امر به معروف توصیه به هر چیز خوب و خیر و نهی از منکر انذار از هر چیز بد و شر است، مقوله امر به معروف و نهی از منکر بر اساس احکام اسلامی یک حرکت مردمی پیشگیرانه است.
حکیمی توجه به محیط‌زیست را از مولفه‌های امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: در امر به معروف و نهی از منکر تاثیر رفتار بیش از گفتار است؛ اصلاح رفتار، نگاه و تفکر افراد منجر به گسترش معروف در حوزه‌های مختلف می‌شود و این امر، با ارائه و انجام رفتارهای درست و بهره‌مندی از روش‌های روزآمد ممکن می‌شود.

در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین «محمد منتج»، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان البرز نیز ضمن اشاره به تاکیدات آموزه‌های دینی بر اهمیت حفظ منابع طبیعی، امر به معروف و نهی از منکر را یکی از راهکارهای مهم در حفظ و حراست از محیط‌زیست دانست و گفت: برای بهره‌گیری از امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حفاظت محیط‌زیست باید ورود جدی در بحث آموزش و فرهنگسازی داشته باشیم.
وی افزود: در شرایطی که جامعه ایران با معضلات محیط‌زیستی متعدد از جمله هدررفت آب، آلودگی هوا، از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع، زمین‌خواری‌ها و انتشار آلاینده‌ها در صنایع دست به گریبان است، امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند ابزاری برای اصلاح رفتارها باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان ادامه داد: امروزه می‌توان با تکیه بر امر به معروف و نهی از منکر در موضوع حفظ محیط‌زیست و عواملی که باعث تخریب محیط‌زیست شده و نتیجه آن توسعه ناپایدار می‌شود، حل کنیم.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه احادیث متنوعی از ائمه معصومین(ع) در زمینه حفظ محیط‌زیست در دین مبین اسلام و در سیره پیامبر اکرم(ص) داریم و علی‌رغم این پشتوانه قوی باز هم جهت‌ها و حرکت‌هایی گاهی به سمت تخریب محیط‌زیست پیش می‌رود و حتی اتفاقاتی به نام توسعه انجام و توجه کافی به ابعاد آن نمی‌شود.

وی تصریح کرد: امر به معروف  معروف و نهی از منکر در همه مسائل به ویژه امور زیست‌محیطی وظیفه‌ای همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است و بر این اساس شهروندان و سازمان های مردم نهاد از طرق گوناگون نظارت خود را بر عهده اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌کنند.

منتج بیان داشت: آنچه در احکام اسلام در خصوص امر به معروف و نهی از منکر آمده است، بر حرکت پیشگیرانه مردمی تاکید دارد اگر در خصوص پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم که به طور حتم موفق خواهیم بود.

وی یادآور شد: به همین منظور تفاهم‌نامه پنج ساله‌ای با موضوع همکاری میان اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان البرز و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با موضوع بهره گیری از توان و ظرفیت‌های علمی، اجرایی و کارشناسی و تخصصی طرفین منعقد شد که به زودی شاهد نتایج درخشان آن خواهیم بود.

وی اظهار امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه گام مثبتی در راستای تغییر نگاه‌ها به مقوله امر به معروف و نهی از منکر و حرکت به سمت پیشگیری است.

 
انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات