چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهدی عسگری در صحن علنی مجلس خطاب به دولت‌مردان و رئیس‌جمهور:

افکار عمومی را نباید بازیچه اختلاف نظرها و عدم هماهنگی مسئولان قرار دهیم

مهدی عسگری در نطق میان‌دستور امروز مجلس شورای اسلامی خطاب به دولت‌مردان و رئیس‌جمهور با تأکید بر ایجاد وحدت‌رویه در دولت گفت: افکار عمومی را نباید بازیچه اختلاف نظرها و عدم هماهنگی مسئولان قرار دهیم.

به گزارش رمزگشانیوز؛ نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود ضمن گرامیداشت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، خطاب به نمایندگان مجلس و هیأت رئیسه گفت: مجلس یازدهم در بیستمین ماه کاری خود قرار دارد و در این مدت قوانین مهم و مفیدی از جمله در حوزه تسهیل صدور مجوزها، تولید مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی، اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب کرده است.

قوانین مصوب مجلس به چه میزان اجرایی می‌شود؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: این مصوبات به طور نسبی عملکرد رو به جلوی مجلس را نشان می‌دهد، اما سوال این است که قوانین مصوب مجلس به چه میزان اجرایی می‌شود؟ اشکال کار کجاست؟ چگونه باید نقش مجلس ارتقاء یابد و به رأس امور بازگردد؟ 

مجلسی در رأس امور است که با پیش‌بینی و آینده‌نگری جلوتر از زمان حرکت کند
عسگری ضمن تاکید بر اینکه مجلسی در رأس امور است که به اموری بپردازد که در رأس مسائل کشور قرار دارند، گفت: مجلسی در رأس امور است که به جای اینکه اسیر حوادث شود و منفعل عمل نماید با پیش‌بینی و آینده‌نگری جلوتر از زمان حرکت کند.
وی ادامه داد: در عصر دیجیتال که دنیا با هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و متاوِرس به سمت یک ناکجاآباد مجازی حرکت می‌کند، نمی‌توان شتاب تغییرات و عنصر زمان را نادیده گرفت.

مجلسی در رأس امور است که قوانین مادر را در اولویت قرار دهد
 مجلسی در رأس امور است که به جای دامن زدن به تورم قوانین به تنقیح قوانین متکثر و متعارض توجه کند. مجلسی که به جای پرداختن به امور فرعی و جزئی به قوانین مادر بپردازد و به موضوعات کلان و راهبردی که علت العلل چالش‌ها و معضلات روز کشور است، تمرکز کند و تدوین قوانین مادر را در قالب بسته‌های منسجم حول مسائل ریشه‌ای در اولویت قرار دهد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد با طرح این پرسش که تاکنون با بیش از یکصدهزار مقرره و ده هزار عنوان قانونی به کجا رسیده‌ایم؟ گفت: این حجم کثیر نه تنها برای مردم بلکه برای اهل فن و مدیران اجرایی نیز باعث سردرگمی و ابهام شده و کاهش ضریب اجرا و نظارت بر آنها را در پی داشته است. فی‌المثل 6 قانون برنامه توسعه ما را به کجا رسانده؟ قطب نمای حرکت توسعه‌ای کشور به سمت غرب بوده و یا با مختصات بومی، ملی و آئینی ما تنظیم شده است؟

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس با طرح این سوال که آیا جامعه را صرفاً با قانون و قانونگذاری باید اداره کرد؟ افزود: آیا اساسا نگاه کنترلی و ایجاد محدودیت‌های غیرضروری، خشک و مکانیکی با نگاه اسلام که تأکید بر رشد و هدایت بر پایه اختیار و کرامت انسان دارد، سازگار است؟
عسگری ادامه داد: جایگاه پرورش، فرهنگ و آموزش در اداره جامعه کجاست؟

آیا قوه مقننه مغزافزاری برای پرداختن به این امور دارد؟

 عضو کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: آیا قوه مقننه مغزافزاری برای اندیشیدن و سازوکاری برای پرداختن به اینگونه رویکردها و بازیابی روندها، دارد؟ مرکز عقلانیتی که فراتر از روزمرگی‌ها، سیاست‌زدگی‌ها و قدرت طلبی‌ها در یک نگاه کلان و تاریخی به آسیب‌شناسی روند قانون‌گذاری در 40 سال گذشته پرداخته و راهکارهای ارتقای فرآیند تقنین در تراز گام دوم انقلاب را تدوین کند.

اختلاف، تدبیر را منهدم می‌کند
وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به دولتمردان و رئیس جمهور گفت: ایجاد وحدت‌رویه یک ضرورت قطعی برای حرکت دولت مردمی است؛ چرا که مواضع متعارض دولتمردان از جمله درباره قیمت خودرو و نحوه پرداخت یارانه باعث سردرگمی و بی‌اعتمادی مردم می‌شود. افکار عمومی را نباید بازیچه اختلاف نظرها و عدم هماهنگی مسئولان قرار دهیم. اینها شاید برای مسئولان عادی باشد اما برای مردمی که احساس بی‌پناهی و رهاشدگی در برابر سختی‌های معیشتی، بزرگ‌ترین رنج این روزهایشان شده، غیرقابل تحمل است. امیرالمومنین حضرت علی(علیه‌السلام) فرموده‌اند: «الخلاف یهدم الرأی» اختلاف تدبیر را منهدم می‌کند.

دولت نیاز به پالایش افکار بی‌حاصل دارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پالایش دستگاه تصمیم‌سازی در قوه مجریه را نکته مهم دیگر در ماه‌های آغازین دولت عنوان کرد و افزود: تحول در دولت صرفا با تغییر در رأس دستگاه‌های اجرایی محقق نمی‌شود چرا که بخش اعظم امور دولت، تابع آن دستگاه کارشناسی است که برایش تصمیم‌سازی می‌کند. همان جهت‌گیری‌ها که با قطب‌نمای الگوی توسعه غربی تنظیم شده و تبعاتش از وضعیت این روزهای کشور پیداست.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد افزود: دولت در مقیاس تصمیم‌سازی نیاز به پالایش افکار بی‌حاصلی دارد که سال‌ها است در بدنه کارشناسی رسوخ کرده است، وگرنه همان برنامه‌های مخرب که علت وخامت حکمرانی در کشور است از آستین همین دولت نیز اجرا خواهد شد.

کلانشهرهای کشور نه هوایی برای تنفس دارند و نه راهی برای عبور
عسگری با نگاه انتقادی به مدیریت آب و محیط‌زیست در کشور، گفت: مدیریت سازه‌ای، سدسازی و پروژه‌های انتقال آب ما را به کجا رسانده است؟ مدل توسعه شهری و بلندمرتبه‌سازی ناسازگار با اقلیم، فرهنگ و توان اکولوژیک مناطق چه تبعات اجتماعی در پی داشته است؟ کلانشهرهایی که هوایی برای تنفس و راهی برای عبور ندارند.

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی همچنین اوضاع حوزه اقتصاد، سلامت و بانکداری را نیز نامطلوب عنوان کرد و افزود: آیا انقلاب ما به دنبال چنین اهدافی بود؟ اینها چه نسبتی با تمدن نوین ایرانی- اسلامی دارند؟ آیا با تداوم این روش‌ها به نتایج دیگری خواهیم رسید؟ اگر اسیر عادت‌های غلط زمانه شویم هیچ تحولی رخ نخواهد داد. هرچند ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان سیاست باز، مخالفت و مقاومت خواهند کرد، اما دولت قوی آن است که با شفافیت و عدالت از سد تعارض منافع عده‌ای خاص عبور کند و قدرت و اراده تغییر وضعیت به نفع مردم را داشته باشد که در این صورت بن‌بست‌ها شکستنی و تحول انجام شدنی است.

سازمان امور مالیاتی کشور هرچه سریع‌تر دستور وزیر اقتصاد را درخصوص پرونده‌های مالیاتی البرز اجرایی کند
عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنانش ضمن تشکر از وزیر اقتصاد گفت: از وزیر اقتصاد بابت دستور صریح درباره بازگشت پرونده‌های مالیاتی مؤدیان بزرگ به استان البرز که بیش از هزار میلیارد تومان مالیات خود را در پایتخت پرداخت می‌کردند، تشکر می‌کنم و از سازمان امور مالیاتی کشور می‌خواهم هرچه سریع‌تر این دستور را اجرایی کند.

انتهای پیام/   
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات