دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 هزینه ۱۷ میلیارد دلاری لغو المپیک برای ژاپنی‌ها

 براساس اعلام شرکت فناوری اطلاعات ژاپن نامورا ریسرچ، لغو المپیک و پارالمپیک تابستان سال جاری برای ژاپن حدود ۱.۸۱ تریلیون یِن(۱۷ میلیارد دلار) هزینه در پی خواهد داشت.

به گزارش روز سه شنبه رمزگشانیوز از ایرنا؛ گرچه دو کمیته بین المللی المپیک و پارالمپیک، نگرانی‌ها را مبنی بر اینکه این هشدار حضور ورزشکاران آمریکایی را در بازی‌های تابستان سال جاری، تحت تاثیر قرار می‌دهد، کم اهمیت جلوه داده‌اند اما تازه‌ترین تحولات کرونایی، می‌تواند ابهامات بیشتری را در خصوص  تامین امنیت و سلامت این تورنمنت بزرگ و حتی برگزاری آن مطرح کند.

کمیته بین المللی المپیک در بیانیه‌ای اعلام کرد: اطمینان داریم که اقدامات تعدیل کننده‌ای که هم اکنون برای ورزشکاران و کاروان کشورها تدارک دیده شده و در جریان است، در کنار نمونه‌گیری پیش از عزیمت به ژاپن، به محض فرود در توکیو و همچنین در جریان بازی‌ها در این کشور، حضور امن و ایمن کاروان ورزشی آمریکا را در تورنمنت تابستان سال جاری تامین خواهد کرد.

ژاپن پیش از این تصمیم خود را مبنی بر عدم صدور مجوز برای تماشاگران و داوطلبان خارجی به منظور ورود به این کشور برای حضور در المپیک اعلام کرده است.

«توشیمیتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن در جریان جلسه پارلمان این کشور اظهار داشت: از دولت آمریکا شنیده‌ام که تصمیم گیری و اعزام ورزشکاران آمریکایی به یکدیگر وابسته نیست. مسافرت از آمریکا به ژاپن، به هنگام ضرورت، ممنوع نیست و می‌دانم که موضع آمریکا به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد و این کشور از تصمیم دولت ژاپن مبنی بر برگزاری المپیک و پارالمپیک حمایت خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که بروزرسانی دستورالعمل مشاوره‌ای و افزایش یک درجه‌ای سطح هشدارها، انعکاس هشدار مسافرتی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده است؛ هشداری که در آن ژاپن با برچسب «سطح بسیار بالای کووید-۱۹» مواجه شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها اعلام کرد: به دلیل شرایط فعلی در ژاپن، حتی افرادی که کاملا واکسینه شده‌اند، شاید در خطر ابتلا به گونه‌های دیگر کووید-۱۹ و شیوع آن باشند و بنابراین شهروندان باید از هر گونه سفر به ژاپن اجتناب کنند.

هشدار «سطح بسیار بالای کووید-۱۹» صادر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها که به هشدار سطح چهار نیز شهرت دارد، زمانی صادر می‌شود که نرخ بروز(نرخ ابتلا) ویروس کرونا یعنی مجموع موارد جدید ابتلا طی ۲۸ روز اخیر و به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، به بیش از ۱۰۰ نفر برسد.

ژاپن روز جمعه به سطح چهار رسید و نرخ کنونی ابتلا در این کشور ۱۲۰ مورد به ازای ۱۰۰ هزار نفر است.

کشور ژاپن به تازگی با موج جدیدی از آلودگی ویروسی دست و پنجه نرم کرده و براساس اعلام منابع، دولت این کشور قصد دارد تا شرایط اضطراری برقرار شده در توکیو، اوساکا و سایر مناطق را از تاریخ انقضای فعلی آن (۳۱ مه/دهم خردادماه) تمدید کند.

با این حال، دولت ژاپن تاکید کرده است که المپیک همچنان در کمال امنیت قابل برگزاری است و اعلام کرده که تضمین می‌کند برای ورزشکاران و کاروان کشورها، اقدامات ضدویروسی را به بهترین وجه ممکن به اجرا درآورد.

«جان کوتس» قائم مقام کمیته بین المللی المپیک روز جمعه گفت که «حتی اگر پایتخت ژاپن در شرایط اضطراری باشد، باز هم المپیک توکیو قابل برگزاری است.»

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا نیز حمایت خود را از تلاش‌های «یوشیهیده سوگا» نخست وزیر ژاپن در راستای برگزاری امن و ایمن المپیک و پارالمپیک در تابستان سال جاری، ابراز کرده است.

در حال حاضر حدود ۱۵۰ کشور در فهرست هشدار سطح چهار وزارت خارجه آمریکا قرار دارند.

براساس آمار اعلام شده از سوی دانشگاه جان هاپکینز، ژاپن تاکنون بیش از ۷۲۲ هزار مورد تایید شده ابتلا به کرونا و بالغ بر ۱۲ هزار و ۳۵۰ تلفات ناشی از آن گزارش کرده است.

ایالات متحده آمریکا با بیش از ۳۳ میلیون مورد ابتلا و متجاوز از ۵۹۰ هزار مرگ و میر، همچنان آسیب دیده‌ترین کشور از شیوع کرونا محسوب می‌شود.

با تعویق یک ساله المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا، این تورنمنت از ۲۳ جولای تا ۸ آگوست ۲۰۲۱، (اول تا ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰) و پاراالمپیک نیز از ۲۴ آگوست تا پنجم سپتامبر ۲۰۲۱ (دوم تا چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۰) در پایتخت ژاپن برگزار خواهد شد.  
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات