جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خطیب‌زاده:

دادگاه کانادا صلاحیت رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه رای صادر شده از سوی دادگاهی در کانادا در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی را فاقد مبنا دانست و تاکید کرد: همگان می‌دانند دادگاه کانادا از اساس صلاحیت ندارد که به این سانحه هوایی یا قصور احتمالی در واقعه‌ای که خارج از سرزمین و حوزه صلاحیت کانادا رخ داده، رسیدگی کند.

به گزارش روز جمعه رمزگشانیوز  از اداره‌کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «سعید خطیب‌زاده» در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص رای صادر شده از سوی دادگاهی در کانادا در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی افزود: رای مورد اشاره فاقد مبنا بوده و از مستندات و دلایل عینی نیز برخوردار نیست و با توجه به انتشار آن در فضای مجازی از علاقه‌مندان به اینگونه موضوعات دعوت می‌کنیم با مطالعه آن بر بی‌مبنایی آن واقف شوند.

وی با تاکید بر اینکه همگان می‌دانند دادگاه کانادا از اساس صلاحیت ندارد که به این سانحه هوایی یا قصور احتمالی در واقعه‌ای که خارج از سرزمین و حوزه صلاحیت کشوری کانادا رخ داده است، رسیدگی کند، اظهار داشت: هر چند با در نظر گرفتن منظومه رفتاری کانادا در این موضوع، انتظار عدم رعایت مبانی بدیهی و اولیه حقوقی از سوی کانادا قابل پیش‌بینی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: حتی قانون داخلی مورد استناد دادگاه هم برخلاف مبانی حقوقی بوده و در واقع نقض تعهدات بین‌المللی کانادا محسوب می‌شود.

خطیب‌زاده با تاسف بار خواندن رفتار کانادا در موضوع هواپیمای اوکراینی و رویکرد کاملا سیاسی در به‌کارگیری رویه‌های قضایی توسط کانادا تصریح کرد: دادگاه کانادایی با تبعیت از دادگاه‌های آمریکا ابتدا متهم را تعیین، سپس به هر اطلاعات مربوط یا نامربوط مندرج در منابع عمومی به ویژه فضای مجازی متوسل شده است تا دلیلی برای ذهنیت جانبدارانه و از پیش‌تعیین‌شده خود دست یابد و این رفتار قاضی کانادایی در تبعیت از دستورات و کلیشه‌های سیاسی، برای کشوری با ادعای حاکمیت قانون، شرم‌آور تلقی می‌شود.

وی با غیر قابل قبول خواندن اقدامات دولت کانادا، از جمله رای اخیر دادگاهی در این کشور، خاطرنشان کرد که این اقدامات سیاست‌زده و ایذایی پی آمدی جز برهم زدن نظم حقوقی حاکم بر حقوق بین‌المللی هوانوردی و تضعیف حقوق بین‌الملل به صورت کلی و متضرر شدن همه کشورها از جمله کانادا را به دنبال نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های قربانیان و همدردی با بازماندگان ابراز داشت: ژست‌های سیاسی دولت کانادا جز تجارت با غم و اندوه خانواده‌های داغدار و بازماندگان این سانحه و بازی با احساسات آنها برای اهداف کوته‌بینانه سیاسی، تفسیر دیگری نداشته و از دولت کانادا می‌خواهیم به جای تظاهر به فعال بودن در رابطه با این سانحه تاسف‌بار، رفتار یک دولت برخوردار از بلوغ را از خود نشان داده و بر اساس قواعد شناخته شده بین‌المللی و احترام به اصول رفتار کند.

لازم به ذکر است؛ دادگاه عالی اونتاریو کانادا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که حادثه هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران، عمدی و اقدامی تروریستی بوده است.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات