شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مختاری خبر داد؛

توقف توزیع شکر دولتی به قیمت آزاد در کرج/ عدم نظارت و اختلال در شبکه توزیع، عامل تخلف در بازار کالاهای اساسی

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز ضمن اعلام توقف توزیع شکر دولتی به قیمت آزاد در کرج، عمده مشکلات در تنظیم بهینه بازار استان را اختلال در شبکه توزیع و عدم نظارت بر این شبکه دانست.

هفته گذشته یک منبع آگاه از کشف دو تریلی شکر دولتی خبر داد که محموله هایشان در یک شرکت تعاونی به قیمت آزاد عرضه می شد. پیرو این خبر، جزئیات را از مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز جویا شدیم که میزان شکر توقیفی را یک تریلی اعلام کرد. علی اکبر مختاری با اشاره به تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی به 21 قلم کالای اساسی گفت "میزان سهمیه هر استان براساس جمعیت سرانه مشخص می شود".
طبق تقسیم بندی کمیسیون تنظیم بازار، سه گروه تقسیم بندی در توزیع شکر استان انجام شده است: یک گروه شامل مصارف صنعتی است که به واحدهای تولیدکننده می رسد، گروه دیگر شامل حوزه صنفی از جمله اتحادیه قنادان، اصناف و زیرمجموعه آن می باشد و بخش دیگر مختص مصرف خانوار است. در بخش مصرف خانوار، طبق اعلام ستاد تنظیم بازار کشور، شکر در فروشگاه های مشخصی با قیمت 3 هزار و 400 تومان عرضه می شود تا به مصرف خانوار برسد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان معتقد است این تریلی در همان تقسیم بندی سه گانه از گردونه فعالیت ستاد تنظیم بازار خارج شده و شکر را به قیمت آزاد به فروش رسانده است؛ بخشی که تعزیرات حکومتی هیچ کنترلی بر آن ندارد و نیازمند دقت عمل و نظر بازرسان بخش های مختلف استان از جمله بازرسی، سازمان صنعت، معدن، تجارت و اصناف است.
مختاری با توجه به التهابات اخیر بازار شکر، عوامل متعددی را در بروز این تخلف موثر دانست و گفت " پس از تعیین زنجیره پخش، نظارت بسیار ضعیف است که سبب می شود شکر کیلویی 8 یا 9 هزار تومان در بازار آزاد به فروش برسد".
شکر خام یا شکر سیاه عمدتا وارداتی است و در کارخانه های قند فرآوری شده و به شکر سفید تبدیل می شود. به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی "کارخانه قند کرج یکی از کارخانه های معین کشور برای تبدیل شکر خام به شکر سفید محسوب می شود". به گفته منابع آگاه، 90 تن شکری که شبکه خبر صدا و سیما روز گذشته از توقیف آن در یکی از فروشگاه های زنجیره ای استان البرز خبر داد نیز از محصولات همین کارخانه بوده است که بخشی از آن در یک انبار مصالح فروشی کشف شد.
مسئولی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد 90 تن شکر با هدف تنظیم بازار برای عرضه با قیمت 3 هزار و 400 تومان جهت مصرف خانوار در اختیار  یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کرج قرار گرفت اما به دلیل عرضه شکر به قیمت 10 هزار تومان تمام شکر ها توقیف شد و پرونده قضایی برای رسیدگی به این مساله تشکیل شده است.
وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی و آموزش مردم افزود "گاهی برخی از مردم با شنیدن خبری مبنی بر کمبود اقلام، شروع به انبار کالاهای مازاد نیاز خود در منازل می کنند که به مشکلات موجود دامن می زند".
ماه گذشته نیز اخباری مبنی بر اختلال در توزیع میوه شب عید استان البرز به گوش رسید که به نظر می رسد ناشی از بی تدبیری بود. به گفته یک مقام مسئول، میوه های خریداری شده توسط جهاد کشاورزی استان البرز از کیفیت و قیمت مناسبی نسبت به استان های تهران و قزوین برخوردار بودند اما ذخیره میوه های سراسر استان در یک سردخانه، عامل بی نظمی در توزیع شد. طبق اعلام این مسئول، برای توزیع بهتر میوه شب عید استان در سال آینده، برنامه ریزی شده است که انبار میوه های هر شهرستان در همان شهرستان انجام شود.
طبق آخرین اطلاعات دریافتی از منابع آگاه، طی هفته ای که گذشت، 405 تن شکر برای مصرف سه گروه صنعت، اصناف و خانوار و 100 تن برنج به کرج وارد شده است. یکی از سوالاتی که انتظار داریم مسئولان ذیربط پاسخ دهند این است: آیا روشن است که چه کسی بر توزیع آنها نظارت داشته و چه میزان شکر و برنج در کجاها توزیع شده است؟ و سوال دیگر اینکه: آیا ستاد تنظیم بازار استان حقیقتا ستادی عمل می کند و هماهنگی سازمان ها در آن محقق شده است؟
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات