پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقش تحسین برانگیز ساوجبلاغ در احیای صنعت نوغانداری استان البرز

شهرستان ساوجبلاغ با اختصاص حدود ۹۰ درصد طرح نوغانداری، پایلوت اصلی  اجرای این طرح در استان البرز است.

به گزارش رمزگشانیوز  رییس اداره جهادکشاورزی شهرستان ساوجبلاغ ضمن اشاره به همکاری فیمابین مدیریت هماهنگی ترویج و معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در اجرای طرح نوغانداری در شهرستان ساوجبلاغ گفت: این طرح به عنوان پایلوت اصلی استان البرز با هدف ارتقاء، توانمندی اقتصادی زنان و مردان روستایی آغاز شده است.

«علی اکبر الماسی نوکیانی» گفت: در راستای اجرای این طرح تعداد سه جعبه نوغان توسط مدیریت هماهنگی ترویج و ۹ جعبه نیز توسط معاونت بهبود تولیدات دامی تامین و در اختیار ۱۸نفر از زنان و مردان روستایی و عشایری این شهرستان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال جاری در مجموع ۲۲ نفر از زنان و مردان روستایی دو شهرستان ساوجبلاغ و کرج  در اجرای این طرح مشارکت داشته‌اند که سهم مشارکت زنان و مردان روستایی در احیای این صنعت در استان البرز سهم به سزا و تحسین برانگیزی است.

 رییس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ با ذکراین نکته که شهرستان ساوجبلاغ از نظر ذخیره درختان توت در شرایط مناسبی قراردارد، این نقطه را مرکز مناسبی برای توسعه نوغان‌داری در استان البرز عنوان کرد.

 وی گفت: در اجرای طرح نوغانداری تا کنون بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ اصله نهال توت اصلاح شده جهت توسعه این حرفه در شهرستان ساوجبلاغ توزیع شده تا در سالهای آینده مورد بهره‌برداری طرح نوغانداری قرار گیرد

او  ضمن بیان ویژگی‌های نهال‌های توت مذکور، ریشه‌زایی مناسب و خوب، برگ‌های گوشتی با بریدگی‌های عمیق، دارنده مواد خشک بالا و مغذی مناسب تغذیه کرم ابریشم، شاخ و برگ زیاد و رشد خوب، مقاومت به کم آبی را از مهمترین ویژگی‌های این نهال‌ها برشمرد.

رییس جهاد کشاورزی ساوجبلاغ ادامه داد: با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج  سازمان جهاد کشاورزی استان و همچنین ایجاد زیرساخت‌های فضای آموزشی آنلاین در شهرستان نسبت به آموزش متقاضیان پرورش کرم ابریشم به صورت غیرحضوری در سطح استان اقدام نموده است. همچنین با همکاری کارشناس معاونت امور دام سازمان به صورت حضوری و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح شهرستان اقدام شده است.

 الماسی نوکیانی اظهار کرد:  این فعالیت یک پروسه کوتاه مدت ۴۰ تا ۴۵ روزه است که در صورت رعایت کلیه نکات فنی پرورش کرم ابریشم از هر جعبه نوغان به طور متوسط  ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم پیله و در بهترین شرایط  تا ۵۰ کیلوگرم  پیله تولید می‌شود که به طور تضمینی توسط مرکز نوغان داری کشوراز بهره‌برداران خریداری می‌شود.

انتهای پیام/ 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات