یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

با حضور بیش از هزار نفر؛

آیین تشت گذاری در گرمدره برگزار شد

آیین تشت گذاری در آستانه ماه محرم، با حضور بیش از یک هزار و صد نفر پنج شنبه، هفتم شهریور در حسینیه اباعبدلله الحسین اردبیلی های مقیم گرمدره برگزار شد.

به گزارش رمزگشا   سوگواری دینی و برگزاری آیین‌های سوگ برای بزرگان دین و به‌ویژه سوگواری‌های درپیوند با محرم از مهم‌ترین عناصر شکل‌دهنده هویت شیعی است.

تنوع و گوناگونی آیین‌های عاشورایی نشان از عمق و پویایی این مراسم دارد و گواهی است بر کارکردهای عمیق اجتماعی این ایین ها. بررسی آیین های عاشورایی در نقاط مختلف، کارکردهایی از جمله افزایش روحیة انقلابی‌گری و اعتراض، بردباری در برابر مشکلات، تخلیه رنج، افزایش انسجام اجتماعی، برقراری پیوندهای میان نسلی، افزایش کنترل اجتماعی، رؤیت‌پذیری و بازنمایی هنرهای شیعی را در آیین‌های عزاداری ایرانیان نشان می‌دهد.
در میان این آیین ها، تشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنتها و مناسک اسلامی است که قدمت آن به دوران صفوی می رسد و جمع کثیری از مردم ترک زبان ایران، عمدتاً در شهرستان اردبیل، با این آیین، عزاداری‌های محرم را آغاز می‌کنند.
همگان شنیده یا دیده ایم که آیین‎های سوگواری ماه محرم در اردبیل پدیدۀ مذهبی ساده‌ای نیستند، بلکه یک نمود زنده و فعال فرهنگی و اجتماعی هستند. در آیین تشت گذاری، تشت‌های آب، نمادی از رود فرات است که در مساجد و حسینیه‌ها جای می گیرند.
بسیاری از اردبیلی های مهاجر، این آیین را زنده نگه داشته اند و هر کجای ایران که سکنی گزیده باشند، همچنان به برگزاری این مراسم مبادرت می ورزند.
اردبیلی های مقیم گرمدره نیز هر ساله در روزهای پایانی ماه ذی الحجه این آیین را در حسینیه اباعبدلله الحسین برگزار می‌کنند.
بانی این مراسم اظهار کرد: با برگزاری این آیین، حسینیان برای برگزاری مراسم سوگواری حسین بن علی آماده می شوند.
حاجی رمضان بهروز تقی با اشاره به اینکه این آیین از سال 82 همه ساله برگزار شده است افزود: این حسینیه با همت خیرین و همشهریان برای خدمت به شیفتگان امام حسین (ع) تاسیس شده است.
وی تعداد شرکت کنندگان در آیین تشت گذاری امسال که شامگاه پنج شنبه، همزمان با ۲۷ ذی‌الحجه برگزار شد را بالغ بر یک هزار و صد نفر عنوان کرد و گفت: عزاداران و عاشقان امام حسین محبت خود را با اجرای این مراسم به اهل بیت (ع) نشان می‌دهند.

لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات