شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

به همت مرکز آموزش علمی کاربردی قطعه‌سازان میثاق انجام شد؛

برگزاری استارت‌آپ طراحی و ساخت اگزوز خودرو شاهین SP 100  

 استارت‌آپ طراحی و ساخت اگزوز خودرو شاهین SP 100  در مرکز علمی کاربردی قطعه‌سازان میثاق پنجشنبه نهم بهمن ماه سال جاری برگزار شد.

به گزارش رمزگشانیوز  ؛ تیلدا حسینی - در این آئین «محمد فراهانی» مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی تحقیقاتی قطعه سازان میثاق و  رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی سیمین دشت ضمن قدردانی از پژوهشگران و ایده‌پردازانی که با تلاش مستمر خود در راه تعالی جامعه علمی و صنعتی کشور کوشا هستند، گفت: اولین هدف ما از برگزاری چنین رویدادهایی اینست که ایده‌هایی که در ذهن دانشجویان، اساتید و پرسنل شرکت و مرکز علمی کاربردی وجود دارد را به محصول تبدیل کنیم.

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی تحقیقاتی قطعه‌سازان میثاق اظهار داشت: ۱۳ طرح خلاقانه از دل این رویداد بیرون آمد که اتفاقا طرح‌های بسیار جالبی بودند و امیدواریم این گونه طرح‌ها به مرحله تجاری سازی برسند.

رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی سیمین دشت ضمن اعلام حمایت همه جانبه از برگزاری رویدادهای شتاب و طرح های خلاقانه ارائه شده در آن اظهار داشت: این‌ دومین دوره استارت‌آپی است که در این مرکز برگزار می‌شود؛ سال گذشته  بر روی قطعه‌ای وارداتی کار شد که طرح سختی بود ولی  افرادی که آن طرح را انجام دادند توسط مدیریت میثاق حمایت شدند و طرح پس از نهایی شدن الان در تمام خودروهای گروه سایپا پیاده می‌شود که از لحاظ قیمت تمام شده و ارائه خدمات پس از فروش به نفع خودروسازها نیز هست. 

مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی تحقیقاتی قطعه سازان میثاق همچنین این نوید را به ایده پردازان داد که علاوه بر سه طرح برنده در این رویداد، برای ۱۰ طرح باقی‌مانده هم اگر نیاز به تقویت، بهبود و اصلاح دارند، این حمایتها صورت گیرد تا به مرحله تبدیل ایده به محصول برسد. 

رویدادهای شتاب افق وسیع‌تری را پیش روی پژوهشگران ترسیم می‌کنند

دکتر «فرزانه سادات رضوی» ریاست مرکز علمی کاربردی قطعه‌سازان نیز اظهار داشت: مرکز علمی کاربردی قطعه‌سازان میثاق از سال ۱۳۹۳ در شرکت صنعتی سیمین دشت و تحت نظارت مرکز جامع دانشگاه علمی کاربردی استان البرز آغاز به کار کرده است.

 وی با بیان اینکه اولین رویداد شتاب در این مرکز در سال ۱۳۹۸ برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه بسیاری از طرح‌های ارائه شده در آن رویداد به تجاری‌سازی منتج شد و انگیزه قوی‌تری برای برگزاری دومین رویداد شتاب را فراهم کرد و امید است این رویداد که با محوریت ساخت اگزوز خودروی شاهین  SP 100 برگزار شده است، افق و چشم‌انداز وسیع و روشن‌تری را پیش روی پژوهشگران ترسیم کرده است.

رضوی در پایان بیان داشت: با توجه به اینکه این مرکز در مجاورت شهرک سیمین دشت قرار گرفته است که خود از مراکز مهم صنعتی استان البرز محسوب می‌شود، امیدوار هستیم حوزه برگزاری این رویداد منجر به هم‌افزایی بیشتر و رفع نیازهای مهم پژوهشی و صنعتی شهرک صنعتی سیمین دشت شود. 

رویدادهای شتاب پیوند دهنده صنعت و دانشگاه

مدیر اجرای سازه گستر سایپا نیز در این آئین ضمن تاکید بر نقش موثر رویدادهای شتاب در رشد علمی – صنعتی کشور از رویدادهای شتاب به عنوان پلی محکم بین صنعت و دانشگاه یاد کرد. 

«فریدون نصیری» مدیر اجرایی پروژه ملی خودروی شاهین  SP100   ضمن تشکر از حضور موثر مرکز آموزش علمی کاربردی قطعه‌سازان میثاق در فرآیند شکل ‌گیری، طراحی و ساخت اگزوز خودرو شاهین SP100  با بیان اینکه برگزاری چنین استارت‌آپ‌هایی در رشد صنعتی جامعه بسیار موثر است، افزود: دانش پژوهانی که در دانشگاه هستند، شاید چندان از آنچه که به واقع در صنعت در حال رخ دادن است، آگاه نباشند. لذا، برگزاری چنین استارت‌آپهایی باعث می‌شود که علاوه بر افزایش آگاهی پارامترهایی را که در کلاس آکادمیک یاد می‌گیرند در عمل اجرایی کنند. در چنین رویدادهایی است که تجربه پیشکسوتان با علم نسل جوان در هم می‌آمیزد و سبب رشد اقتصادی و گردش چرخ‌های اقتصادی کشور می‌شود. 

مدیر اجرای سازه گستر سایپا در تشریح حمایت شرکت‌های بزرگی نظیر سایپا از چنین رویدادهایی اظهار داشت: وظیفه و رسالت ما این است که به دانش‌پژوهان نقاط روشنی از مسیری که در حال علم‌آموزی و کسب مهارت هستند را نشان دهیم تا با رویکرد بهتر و عمیق‌تری سیلابس‌های درسی را فرا گیرند تا تمرکز خود را بیشتر روی مباحثی بگذارند که یادگیری آنها هم به درد خودشان می‌خورد و هم در صنعت کارآیی بیشتری دارد. 

حمایت همه جانبه انجمن دانش بنیان البرز از رویدادهای شتاب

«فائق زرافشان» رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و دانش بنیان اتاق بازرگانی البرز نیز ضمن تاکید بر پرورش نیروی انسانی به عنوان یکی از مهمترین نکات پیشرفت جامعه عنوان کرد: اگر علمی به تجربه منتهی نشود فایده ندارد. باید در کنار علم آموزی و مهارت‌آموزی به مسائل رفاهی پرسنل توجه کرد تا بدون دغدغه خاطر بتوانند به مسائل علمی و پژوهشی مهم بپردازند.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز یادآور شد: نکته جالب در برگزاری این رویداد این است که این مرکز آموزش علمی کاربردی در کنار مجموعه میثاق قرارگرفته و این از خواسته‌های خود من هم بوده که انستیتوها در کنار مراکز صنعتی باشند و در طی دوران تحصیل دانشجویان و صنعتگران باهم در ارتباط باشند .

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی البرز نمایشگاهی دارد که هزینه‌ای از استارتاپ‌ها دریافت نمی‌کند، اظهار داشت: حمایت ما به این محدود نمی‌شود و آنجا توسط هلدینگ‌هایی که داریم از لحاظ مسائل مالی و تجهیزات و پشتیبانی منتورها و نیازهای آموزشی به طور رایگان از این ایده‌ها حمایت می‌کنیم. نمایشگاه دائمی اتاق بازرگانی البرز نیز رایگان است و استارت‌آپ‌ها می‌توانند از آنجا برای ارائه و تبلیغ محصولات خود استفاده کنند.

مهمترین دستاورد رویدادهای شتاب ارتباط دوسویه میان پژوهشگران و ایده‌پردازان است

معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز «مصطفی یوسفی» نیز طی سخنانی ایجاد ارتباط موثر دوسویه بین سرمایه‌گذاران و صنعتگران، ایده‌پردازان و پژوهشگران چه از داخل مراکز جامع علمی کاربردی و چه خارج از این مراکز را یکی از دستاوردهای مهم برگزاری رویدادهای شتاب عنوان کرد و اظهار داشت: این ارتباط دو سویه برد - برد سبب رفع مشکلات بسیاری در حوزه صنعت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد ایده دهندگان ایده‌های بسیار کاربردی و قابل تجاری سازی دارند اما از سرمایه لازم برخوردار نیستند، اظهار داشت: از آن سو سرمایه‌گذارانی هستند که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعتی، پژوهشی و علمی دارند اما از این ایده‌ها باخبر نیستند؛ لذا برگزاری چنین رویدادهایی سبب خواهد شد که این ارتباط قوی‌تر از پیش شکل گرفته و ضمن آشنایی و آگاهی از پتانسیل یکدیگر وارد یک ارتباط دو سویه و قدرتمند شده و با هم‌افزایی به رشد اقتصادی و صنعتی جامعه بپردازند.

 معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز با بیان اینکه البرز بیشترین رویدادهای شتاب را در کل کشور در موضوعات مختلف برگزار کرده است، ضمن تشکر از مرکز آموزش علمی کاربردی قطعه‌سازان میثاق که اینک در اگزوزسازی پیشگام شدند، گفت: هر یک از مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه تخصصی خود به برگزاری چنین رویدادهایی پرداخته که بسیاری از آن‌ها به تجاری‌سازی منتج شده است.

شایان ذکر است در این رویداد شتاب ۱۳ طرح ارائه شد  که زمان ارائه هر طرح ۵ دقیقه و زمان داوری 3 دقیقه تعیین شده بود. در نهایت سه طرح زیر به انتخاب هیئت داوران به ترتیب حائز رتبه اول تا سوم و از ارائه دهندگان آن تقدیر شد: ساخت هدرز اگزوز، تبدیل قطر لوله‌های مصرفی بدون تغییر ضخامت و طراحی و ساخت قالب پانچ لوله‌های توری اگزوز.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات