پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

سرنوشت مبهم یک پروژه!!

مشارکت اساسی‌ترین عنصر دستیابی به اهداف توسعه به ویژه توسعه شهری است. مشارکت مردم و شهروندان برای رسیدن به توسعه پایدارشهری یک ضرورت انکار ناپذیر است. شهروندان یکی از سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی شهرها هستند و به طور قطع مشارکت همه جانبه مردم به عنوان ذینفعان اصلی شهرها در بهبود مدیریت و حل مشکلات آن نقش کلیدی دارد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ محمود حیدری - مشارکت اساسی‌ترین عنصر دستیابی به اهداف توسعه به ویژه توسعه شهری است. مشارکت مردم و شهروندان برای رسیدن به توسعه پایدار شهری یک ضرورت انکار ناپذیر است. شهروندان یکی از سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی شهرها هستند و به طور قطع مشارکت همه جانبه مردم به عنوان ذینفعان اصلی شهرها در بهبود مدیریت و حل مشکلات آن نقش کلیدی دارد.

فراهم نکردن زمینه لازم و مطلوب برای مشارکت شهروندان و روی نیاوردن به بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی‌های آنان برای حل مشکلات و بهبود امور یک خطای راهبردی - مدیریتی است.

شورای شهر و شهرداری کرج  به طور سنتی از ابعاد مختلف مشارکت شهروندان فقط و فقط به مشارکت شهروندان در پرداخت پول برای خرج و برج شورا و شهرداری بسنده کرده اند!!!  شورا و شهرداری کرج در عمل نشان دادند برنامه و اراده‌ای برای اقدامات اساسی و برای حل مشکلات اصلی کرج مثل زباله، قطار شهری، تعدیل نیرو و چابک سازی شهرداری، حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیر رسمی،  بافت فرسوده، انحصار طلبی، بهسازی و تجهیز ناوگان حمل ونقل عمومی، ارتقاء کیفیت پروژه ها، بهسازی و ساماندهی ورودی‌های شهر و جلب مشارکت همه جانبه شهروندان ندارند، لذا اقداماتشان در تراز مردم شریف و فهیم کلان شهر کرج نیست.

شهردار کمالی زاده! امروز انواع زباله‌ها در کلان شهر کرج بدون رعایت حداقل استانداردهای بهداشتی و محیط زیستی جمع‌آوری و حمل و سال هاست در حلقه دره به طور سنتی  دفن می‌شود، این اقدام کاملا غیر استاندارد یک فاجعه بزرگ محیط زیستی و انسانی است. سال هاست دروازه های ورودی شهر نا بسامان است و اقدامی برای ساماندهی آن نمی‌شود، علی رغم تاکیدات موکد نماینده محترم ولی فقیه، بعضی از طرح ها بدون توجه به اولویت ها، ضرورت‌ها و آثار و تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اجراء می شود. زیرگذر میدان جمهوری یکی از این طرح‌ها است که واکنش گسترده و انتقادی نماینده محترم ولی فقیه، نمایندگان مجلس، مردم، کارشناسان و اعضاء شورای شهر حاکی از اقدام بدون مطالعه همه جانبه، غیر کارشناسی، نسنجیده و بی برنامه شهرداری و شورای شهر کرج در اجراء این پروژه مبهم را در پی داشته است. اگر شورا و شهرداری کمی به خود زحمت می‌دادند و مختصر احترامی برای شهروندان قائل می شدند، زمینه های لازم را برای مشارکت همه جانبه مردم در اداره امور شهر فراهم می‌کردند و از ظرفیت ها و توانمندی های اقشار مختلف استفاده می‌کردند، طرح زیر گذر میدان جمهوری به سرنوشت امروز دچار نمی‌شد.

دوره مدیریت از بالا به پایین به سر آمده، طرح های بزرگی که از سال های گذشته با صرف هزینه های مضاعف از جیب مردم اجراء شده، به علت عدم مشارکت و نظارت مردم دارای نقص هایی است. طرح زیر گذر میدان جمهوری و واکنش های روزهای گذشته به ایرادات کارشناسی، فنی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی آن و توقف موقت عملیات اجرایی آن را باید نقطه عطفی برای توجه مدیران شهری به اصل مهم و سازنده مشارکت و استفاده از نظرات شهروندان در برنامه ریزی ها و اجرای طرح ها و پروژه های شهری دانست.

شهر بتن، سیمان، میلگرد، آجر و جدول نیست! زنده بودن شهر به بودن مردم و شهروندان است.
 
محمود حیدری
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات