پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

یادداشت میهمان؛

بصیرت انتخاباتی الگوی صحیح رفتار مدنی

مشارکت سیاسی عموم شهروندان با دیدگاه‌های متفاوت یکی از مولفه‌های تعیین کننده جامعه مدنی و تضمین تحقق خواسته‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. مشارکت سیاسی در چارچوب قانون که در جامعه طی انتخابات رقم می‌خورد، در حقیقت تظاهر عملی اراده مردم برای تعیین سرنوشت خویش است و فرآیندی است که طی آن بدنه سیاسی و تصمیم گیرنده در چارچوبی قانونی و مسالمت‌آمیز دگرگون می‌شود.

به گزارش رمزگشانیوز  
سپهر سیدسجادی- مشارکت سیاسی عموم شهروندان با دیدگاه‌های متفاوت یکی از مولفه‌های تعیین کننده جامعه مدنی و تضمین تحقق خواسته‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. مشارکت سیاسی در چارچوب قانون که در جامعه طی انتخابات رقم می‌خورد، در حقیقت تظاهر عملی اراده مردم برای تعیین سرنوشت خویش است و فرآیندی است که طی آن بدنه سیاسی و تصمیم گیرنده در چارچوبی قانونی و مسالمت‌آمیز دگرگون می‌شود.

خوشبختانه در میهن عزیزمان به برکت وجود ارزش‌ها و باورهای اسلامی و تمدنی، الزامات قانونی برگزاری انتخابات به گونه‌ای صحیح تدوین یافته و مورد پذیرش جامعه قرار گرفته است. این الزامات شامل قانون اساسی، انتخابات و نیز آیین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌های مختلف، فرایندی سالم و منطقی را در برگزاری انتخابات رقم می‌زند که وجود نهادهای مختلف نظارتی تضمین اجرای صحیح آن را عهده‌دار است.
حال آنچه اهمیت یک انتخاب را بر ما آشکار می‌سازد نقشی است که تصمیم‌سازان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یک جامعه به واسطه انتخاب شدن از سوی شهروندان می‌پذیرند.

آنگاه که منتخبین دارای توان علمی و تحلیلی، آینده نگری، فهم روشن مسائل و توان اجرایی باشند و افرادی متعهد به موازین ارزشی، قادرند نقش خود را به عنوان فردی اثر بخش در مدیریت کلان ایفا نمایند و در غیر این صورت عملا فرصت را از افراد شایسته ربوده و توان جامعه را می‌فرسایند.

این پدیده که گاه به صورت جمعی با قدرت‌گیری گروه‌های با نفوذ سیاسی بالا در یک جامعه ظاهر می‌شود، با بهره‌گیری از نا آگاهی رای دهندگان و عدم توجه به بصیرت در انتخاب شکل می‌گیرد. در این روند جایگاه‌های مهم و اثرگذار یک جامعه توسط افرادی فاقد توان کافی اشغال شده و  نه تنها به تداوم پیشرفت، ترقی و بهبود کمکی نمی‌نماید بلکه جامعه را به سمت توقف و ناکامی سوق می‌دهد.

آنچه در مسیر پیشرفت مهم است مشارکت عامه مردم در انتخاب تصمیم‌سازان و سیاستگذاران شایسته است. خروج از حالت انفعال و بی تفاوتی و تعهد به سرنوشت جمعی در یک انتخاب آگاهانه و همراه با بصیرت، فرصت بالندگی و پیشرفت به سوی اهداف عالیه نظام را سرعت بخشیده و رفاه عموم را رقم می‌زند.

با این تفاسیر آنچه بیش از پیش به عنوان نیاز جامعه ما در انتخاب شایسته افراد جهت تصدی جایگاه‌های تصمیم‌ساز یک جامعه مهم است، شناخت موازین و معیارهای بصیرت و انتخاب آگاهانه است.
این امر که در بیانات مقام معظم رهبری (مد) نیز مورد تاکید قرار گرفته توجه رای دهندگان را به انتخاب مدیران و سیاستگذاران را در بستری از آگاهی، تحقیق و بصیرت جلب می‌نماید. تاکید رهبر معظم انقلاب بر مولفه‌هایی همچون " مصونیت بخش بودن انتخابات برای کشور" ، " تجلی اعتماد مردم به نظام" و " سپردن سرنوشت بخش عمده‌ای از امکانات کشور به یک فرد و یک مجموعه" همگی دلالت بر اهمیت یک انتخاب آگاهانه دارد و برای هر یک از شهروندانی که اقدام به مشارکت در انتخابات می‌کنند دلیلی است تا بینش و بصیرت سیاسی خویش را در فرآیند انتخاب بکار گیرند. رهبر معظم انقلاب با اشاره به این مطلب که " باید افرادی را برگزید که بعد از نشستن بر مسند مسئولیت، خود را سپر بلای مشکلات کشور قرار دهند و فانی در خدمات و مصالح و منافع عموم مردم باشند" مسیری صحیح از یک انتخاب را معرفی می‌نماید. همچنین تاکید مقام معظم رهبری بر سالهای اخیر بر " لزوم مشارکت توام با بصیرت در انتخابات" به عنوان یک خط مشی کلی برای شهروندان قابل بهره‌گیری است.

بصیرت در واقع دانایی همراه با باور و ایمان است و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی رفتار همسو با حق و عدالت. رهبر معظم انقلاب (مد) بصیرت را عاملی برای حل مشکلات فرد و جامعه معرفی می‌نمایند چراکه بصیرت ضامن مصون ماندن از گمراهی و فریب در انتخاب‌های سیاسی است و هدف آن فراهم نمودن جامعه ای رو به تکامل و سعادت است.

در این راستا آنچه برای شهروندان حائز اهمیت است جریان شناسی رخدادهای جامعه، شناخت تکلیف شهروندی، آگاهی از موقعیت سیاسی منتخبین در نحوه سیاستگذاری کلان کشور و شناخت عواقب انتخاب ناآگاهانه در آینده هر یک از شهروندان است. عواملی که هر یک انگیزه آنان را در برخوردی بصیرانه با موضوع انتخابات پر رنگ تر می‌نماید.

در پایان آنچه که فراتر از ابعاد نظارتی هر یک از دستگاه‌ها و قوانین می‌تواند جامعه را مصون از هرگونه انتخاب ناشایست قرار دهد توجه شهروندان به معیار های اخلاقی انتخاب و بصیرت در انتخابات است.

 
سپهر سیدسجادی
بخشدار مرکزی ساوجبلاغ
دکترای سیاست گذاری عمومی
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات