جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اعتیاد مادر تمام آسیب‌هاست؛

ترکیب تجربه و علم، در مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد ارشیا

مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد «ارشیا»، نخستین مرکز جامع اعتیاد در استان البرز است که با در نظر گرفتن علم و تجربه در کنار هم و همراهی بیمارِ اعتیاد در مدت زمان یک سال به صورت مستقیم و غیر مستقیم، تاثیرات شگرفی را در روند بهبودشان ایجاد خواهند کرد. برای آشنایی با این مرکز و چگونگی فعالیت آن گفتگویی با «مهدی شوندی» موسس این مرکز داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش رمزگشانیوز؛ فرزانه یوسفیان-  بارها شنیده‌ایم از بیمارانی که به دام اعتیاد دچار شده‌اند و پس از مدتی از ترک، دوباره با دیدنِ دوستانِ قدیمی، رفتن به مکانی و تعارف استفاده از مواد مخدر، به این بیماری مبتلا شده‌اند. چه بسیار مراکز ترک اعتیادی که دلسوزانه در کنارِ فرد معتاد بوده‌اند و تلاش‌های بسیاری نیز کرده‌اند، اما پس از رهایی در جامعه و متاسفانه نداشتن برنامه‌ی جامعی برای پذیرش آن‌ها در جامعه، دچار طردشدگی شده‌اند و تنها راهشان پناه بردن به مواد مخدر و رفتن به دنیایی است که قبل از روزهای ترک در آن زندگی می‌کردند. اعتیاد یک درد است و از آن بدتر، حسِ رهاشدگی است که می‌تواند خانواده، شهر و جامعه به فرد معتاد هدیه کند، حتی اگر خود آن‌ها نادانسته در چرخه‌‌ی معیوبِ رهاشدگیِ فرد دخیل باشند.

فرد معتاد در مراکز ترک اعتیاد نیاز به همدلی دارد، نیاز به توجه و درکنارِ آن حضور افرادی متخصص که با علم و آگاهی و نه تنها داشتن تجربه، در کنارِ فرد بیمار باشند تا بتواند دورانی را که برای آغاز زندگی جدید در تلاش است سختی‌ها و رنج‌ها را سپری کند، پشت سر بگذارد. فضایی باید باشد که فرد از روز نخست تا زمانی که بتواند در جامعه به عنوان یک فرد پاک پذیرفته شود، با او همراه باشند. مراکزی که به قول معروف از صفر تا صد کار همراه فرد بیمار باشند.

مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد ارشیا، نخستین مرکز جامع اعتیاد در استان البرز است که با در نظر گرفتن علم و تجربه در کنار هم و همراهی بیمارِ اعتیاد در مدت زمان یک سال به صورت مستقیم و غیر مستقیم، تاثیرات شگرفی را در روند بهبودشان ایجاد خواهند کرد. برای آشنایی با این مرکز و چگونگی فعالیت آن گفتگویی با «مهدی شوندی» موسس این مرکز داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

شوندی در خصوص مراحل فعالیت مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد ارشیا می‌گوید: مرکز درمان بازتوانی ارشیا مراکزی است که توانسته کم و کاستی‌های درمان‌های دیگر را جبران و با کمک متخصصین روش‌های نوین و به روز را جایگزین آن‌ها کند. در گذشته درمان‌ها به صورت جزیره‌ای بوده است، به طور مثال مرکزی سم زدایی را انجام می‌داده، افرادی دیگر بخش نگهداری را برعهده داشتند و جایی دیگر جلسات برگزار می‌شده است که اینها با هم مرتبط نبودند. این در صورتی است که روش درمان جامع، حالت جزیره‌ای بودن این کلینک‌ها یا ngo و روش‌هایی که امروزه شاهد آن هستیم را تجمیع کرده است.

وی ادامه می‌دهد: روش درمان جامع، یک روش درمانی کامل است. معتاد از لحظه‌ی اول ورود به مجموعه  سم زدایی می‌شود، بعد از مدت زمان دو هفته وارد مراحل بعدی می‌شود که بیشتر روی عادت‌های آن فرد کار می‌شود. یک معتاد بعد از ترک دچار یک سری اختلالات هم هست. مشکلات رفتاری دارد که همچنان بعد از ترک ممکن است با او باشد. در این مرحله سبک زندگیِ فرد عوض می‌شود، چون اصولا خیلی‌ها معتقدند یکسری از رفتارها و خصوصیاتِ منفی در یک نفر، می‌تواند او را به سمت استفاده از مواد مخدر سوق دهد.

موسس مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد ارشیا، معتاد را یک معلول و ریشه را در جاهای دیگر می‌داند، وی می‌گوید: برای ترک کردن راه‌های زیادی وجود دارد و شاید بسیاری با این روش‌ها آشنا هستند، اما مهم‌تر از ترک کردن، در ترک ماندن است که در روش درمانی مراکز جامع به این بخش بیشتر پرداخته می‌شود. مشکل اعتیاد مشکل همه‌ی ماست، به همه به نحوی آسیب می‌زند، محیط مان را ناامن می‌کند، برای تامین مواد مخدر دست به سرقت، زورگیری و... می‌زنند، بچه‌هایی که به واسطه‌ی طلاق والدین معتاد بی سرپرست هستند و...، همه و همه می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به خانواده و جامعه وارد سازد.

شوندی در خصوص مراحل درمان در این مرکز می‌گوید: در چهار ماه نخست بر روی رفتارها و نظم آن‌ها کار می‌شود و پس از آن به تدریج وارد جامعه می شوند. البته که هیچ‌گاه ارتباط‌شان را با مجموعه قطع نمی‌کنند. بلکه خانواده‌هایشان نیز با مجموعه در ارتباط خواهند بود، چون آن افراد هم می‌توانند در روند بهبودی یک فرد معتاد موثر باشند. خیلی وقت ها خانواده نمی‌داند با یک فرد بهبود یافته چگونه باید رفتار کند. باید از یک فرد بهبود یافته مراقبت کرد، چه زمانی از او حمایت کنیم و چه زمانی اعتماد کنیم. ویژگی‌هایی که این روش درمانی دارد، خانواده را با فرد معتاد همراه می‌کند. خانواده افراد معتاد دچار بیماری خودگم‌گشتگی می‌شوند. خانواده‌ها در این مراکز یاد می‌گیرند که با یک فرد در حال بهبودی چه نوع رفتاری داشته باشند. خانواده افراد معتاد مقصر نیستند اما در مسیر بهبودی یا نابودی فرد موثر هستند.

وی ادامه می‌دهد: یک معتاد تا یک سال پس از ترک نباید به تصمیمات مهم زندگی خود بپردازد، چرا که ممکن است بیماری وی دوباره عود کند. تا زمانی که عادت‌ها و خصوصیات رفتاری تغییر نکرده باشد، نتیجه‌اش مصرف دوباره مواد می‌شود. طبق نظر کارشناسان 5 درصد یک معتاد مشکل جسمی است و 95 درصد آن روحی و روانی است. برای همین موضوع، در مرکز جامع پس از 4ماه که وارد جامعه می‌شوند به مدت 8 ماه کلاس دارند و با مجموعه تعامل داشته و در ارتباط هستند و در مدت این یک سال سبک زندگی‌شان تغییر می‌کند.

شوندی درباره تفاوت روش درمانی این مرکز با سایر مراکز ترک اعتیاد می‌گوید: در کلینک‌های ترک اعتیاد، پزشکانی حضور دارند که روش علمی را در پیش می‌گیرند و شاید نتوانند احساس همدلی و ارتباط دلی را با بیماران برقرار کنند. در روش دیگر درمان که گروه‌های همتا معتادین بهبود یافته هستند به صورت کمپ روش‌های دیگر درمان را انجام می‌دهند که متاسفانه به صورت علمی نیست و تمامی اقدامات به صورت تجربی صورت می‌پذیرد. در مرکز جامع ترک اعتیاد، علم و تجربه در کنار هم قرار دارند و این روش درمان می‌تواند در روند بهبودی بیماران موثر باشد.

موسس مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد ارشیا ادامه می‌دهد: در مراکز جامع برای افراد بهبود یافته پاتوق‌هایی برای گذراندن اوقات فراغت در نظر گرفته شده، چون اگر بخواهند جاهایی بروند که قبلا می‌رفتند، باز در معرض مصرف قرار می گیرند. بخشی از مرکز ما به ساخت کافه و استخر اختصاص دارد که در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. افراد بهبود یافته در چند ماه اول نباید به مراسم عزا و عروسی بروند، زیرا هیجانات بالا می رود و نمی‌توانند کنترل کنند و ممکن است دوباره تحت تاثیر مصرف قرار گیرند.

شوندی در خصوص ظرفیت‌ پذیرش و هزینه‌ی درمان نیز می‌گوید: با وجود فضای وسیعی که در اختیار داریم اما ظرفیت پذیرش را 120 در نظر گرفته‌ایم. در مرکز جامع ارشیا که مرکز بلند مدت است، بین 4 ماه تا یک سال دوره درمان داریم که هزینه‌ی آن یک میلیون و دویست و هشتاد است. هزینه‌ی درمان در مرکز کوتاه مدت مهستان نیز با ظرفیت 60 نفر یک میلیون و چهل هزار تومان است. افرادی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند ماه اول را پرداخت می‌کنند، اگر ماندگار شدند و توسط سازمان بهزیستی تشخیص داده شد که شرایط مالی نداشتند، ماه‌های بعد به صورت رایگان است.

وی معتقد است بالاترین تنبیه در این مرکز این است که بخواهیم فردی را اخراج کنیم. بیماری اعتیاد ثروت و موقعیت اجتماعی نمی‌شناسد. زورش خیلی زیاد است و فردی که درگیرش می‌شود بی اختیار دست به یکسری کارهایی می‌زند که در شأن یک انسان نیست. افرادی که در این مرکز به بهبودی کامل می‌رسند، اگر دارای شغلی باشند، احیا می‌شوند. اگر علایقی داشته باشند و یا توانمندی‌هایشان شناسایی شود، مطابق با علاقه و توانمندی به آن‌ها حرفه آموزش داده می‌شود.

مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تداوم درمان ارشیا، تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان البرز، ویژه آقایان افتتاح و پس از بهتر شدنِ شرایطِ ویروس کرونا در جامعه، پذیرای 120 بیمارِ درگیر اعتیاد خواهند بود. این مرکز با امکاناتی همچون خوابگاه، کارگاه‌های آموزشی، کتابخانه، استخر، پرورش ماهی، واحد تولید بازیافت پلاستیک، کافه و...، در خدمت بیمارانِ البرزی است.
 
F.Yousefianpour@Gmail.com

 
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات