جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دکتر «دانش‌کار آراسته» مطرح کرد

تاثیر کوتاه‌مدت کرونا قابل‌جبران؛ تاثیرات طولانی‌مدت آن قابل پیشگیری

پاندمی کرونا نه تنها تمام دنیا را درگیر کرد که سرآغاز طرحی نو در سبک زندگی‌مان شد. به هر سو که می‌نگریم شاهد تلاش «انسان» برای بقا و از آن مهمتر ادامه کار و آموزش هستیم. قطعا روزی بشریت کرونا را شکست خواهد داد، اما ما دیگر آن انسان‌های سابق قبل از این بحران نخواهیم بود. مرور کوتاهی داریم بر اقدامات انجام شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز برای عبور از بحرانی به نام «کرونا و تداوم آموزش مهارتی»

به گزارش رمزگشانیوز؛  تیلدا حسینی؛ با توجه به شرایط کرونایی این روزهای جهان و مشکلات عدیده آموزشی که برای دانشجویان بوجود آمده است، گفت‌و‌گوی کوتاهی با دکتر «پیمان دانش کار آراسته» - رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز - داشتیم که در پی میآید.

• با توجه به پاندمی کرونا و مهارت محور بودن آموزش‌های دانشگاه علمی کاربردی، این دانشگاه برای ارائه دروس به دانشجویان چه اقداماتی انجام داده است؟
امیدوارم این اپیدمی جهانی که کشور، شهر و دانشگاه ما را تحت تاثیر قرار داده زودتر حل شود. به هر حال آموزش عالی کشور به شدت تحت تاثیر این بحران قرار گرفته است؛ هم به دلیل ارتباطات نزدیک در کلاس‌های آموزشی و هم در کارگاه‌ها که قبل از سال جدید و بعد از آن باعث شد مجموعه دانشگاهی به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در آید.

دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز نیز فعالیت خود را به حدود ۳۰ درصد رساند؛ یعنی تقریبا دو سوم نیروها و پرسنل به صورت دور کاری فعالیت می‌کردند تا اردیبهشت ماه که کم‌کم شرایط به حالت عادی برگشت.

بسیاری از دانشگاه‌ها به دلیل وجود زیرساخت‌های مناسب فعالیت دانشجویی خود را به صورت مجازی ادامه دادند اما متاسفانه دانشگاه جامع علمی کاربردی از این مسئله بی‌بهره بود. لذا از همان اواخر اسفند 98 فعالیت شبانه‌روزی صورت گرفت تا سرانجام در ۱۶ فروردین99 سامانه فعالیت مجازی ایجاد شد و در اختیار دانشجویان قرار گرفت.

این سامانه در چندین استان از جمله استان البرز از هفته دوم تعطیلات عید تا هفته سوم فروردین به صورت پایلوت به کار گرفته شد و عملا در هفته آخر فروردین کل کشور از آن بهره‌مند شد.

از این سامانه برای دروس کلاس‌های نظری استفاده شد و در عین حال ما از ظرفیت‌های منفرد و مستقل مراکز در فضای مجازی هم بی‌بهره نبودیم و نیستیم. یعنی هر کدام از مراکز، ظرفیتی در فضای مجازی داشته که به موازات مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تمام سعی خود را کردیم که دانشجویان در دروس نظری لطمه نبینند.

در مورد آموزش دروس مهارتی، دانشگاه جامع علمی کاربردی با بقیه دانشگاه‌ها یک تفاوت عمده دارد و بیش از ۶۰ درصد فعالیت ما معطوف به فعالیت‌های عملی و کارگاهی و حضور در محیط کار است. با توجه به دستور وزارت علوم و جلسات و مذاکرات با ستاد بحران‌ سعی کردیم از ۲۷ اردیبهشت کلاس‌های عملی به تدریج فعالیت خود را شروع کنند. این امر بر اساس پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و کم کردن تعداد دانشجوها در هر نوبت کارِ آزمایشگاهی و کارگاهی و تکرار این کارگاه‌ها و کارهای عملی به نحوی انجام شد که هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود هم سطح آموزش پایین نیاید.

تدریس دروس عملی و دروس نظری - عملی را آغاز کردیم و الان همه مراکز ما فعال هستند که بسیار مورد استقبال دانشجوها نیز قرار گرفت. کلاس‌های حضوری فقط برای رفع اشکال با تعداد کم دانشجو و رعایت فاصله‌گذاری مناسب برقرار شد و بعد از کلاس همه افراد سریع محیط را ترک می‌کردند و ملزم به رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی بودند و مدرس‌ها به شدت بر تشکیل منظم کلاس‌ها نظارت داشتند، ما نیز از طریق ویدئو کنفرانس جلسات و مذاکرات لازم را با مدرسان داشتیم.

با اینکه اوائل زیرساخت‌ها مناسب نبود اما مدرسان تلاش قابل تقدیری کردند و امیدوارم دانشجویان نیز از این فرصت برای آموزش‌های نظری بهره برده باشند و برای کلاس‌های عملی نیز تلاش لازم را بکنند.

• در دوران قرنطینه و دوری دانشجویان از فضای درس و دانشگاه چه اقدامات فرهنگی در کنار تمهیدات آموزشی صورت گرفت؟
در این ایام برخی مراکز ما علاوه بر آن فعالیت همیشگی یک فعالیت ویژه را هم شروع کردند. از تشکیل گروه‌های جهادی برای خدمات‌رسانی و کاهش تبعات منفی این تعطیلات بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه و توزیع بسته‌های معیشتی تا راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و لباس محافظ جامعه پزشکی که با رعایت استاندارد‌ها و مجوزهای مورد نظر انجام شد. همچنین فعالیت‌های فرهنگی برای پر کردن وقت دانشجویان مثل برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، تهیه نرم‌افزارهای سرگرمی و کارگاه‌های مجازی در زمینه‌های فنی، حرفه‌ای، روانشناسی و .. که آموزش مختلفی در آنها ارائه شد.

• اگر به فرمایش وزیر علوم قرار باشد دانشگاه‌ها از 15 شهریورماه آغاز به کار کنند چه‌قدر این دانشگاه برای بازگشایی در این تاریخ آمادگی دارد؟
با توجه به تغییر تقویم نیم‌سال تحصیلی این دانشگاه، در دهه آخر تیرماه آزمون‌ها برگزار و تا نیمه مردادماه ادامه داشت که با توجه به شرایط کرونا کلیه آزمون‌های دروس نظری به صورت مجازی برگزار شد. در خصوص دروس عملی نیز برخی از دروس در زمان دایر بودن کلاس‌های عملی ارزیابی شده بودند و مابقی ناتمام ماند که پس از اخذ مجوز از ستاد کرونا با رعایت پروتکل بهداشتی برگزار خواهد شد.

دانشگاه ما نیز نیم‌سال مهر ماه سال تحصیلی بعد را از 15 شهریور ماه آغاز خواهدکرد و کلاسها به صورت مجازی خواهد بود مگر اینکه ان شاءالله بیماری کرونا برطرف شود و اجازه برگزاری کلاس‌های حضوری داده شود.‌ البته تقریبا ۶۰ درصد آموزش ما عملی است و نیاز به حضور دانشجو هست اما با توجه به تجریباتی که در این مدت کسب شد، سعی می‌کنیم در سال تحصیلی آینده برنامه‌ریزی بهتری برای دانشجویان در دانشگاه و مراکز‌ صورت بگیرد. البته به مراکز تأکید کرده‌ایم که حتی الامکان دروس عملی ارائه نشود و صرفاً دروس نظری ارائه شوند.

از آنجایی که دانشگاه ما دانشجویان بومی دارد دغدغه‌هایی مثل خوابگاه و توزیع غذای گرم وجود ندارد؛ همچنین دانشجویان از شهرهای دیگر نمی‌آیند که بیماری را از شهرهای قرمز جا‌به‌جا کنند و نگرانی که خیلی از دانشگاه‌ها در این رابطه دارند را نداریم. نگرانی اصلی ما به خاطر شاغل بودن دانشجویانی است که در محیط‌های کار فعال هستند و اگر در آن محیط‌ها رعایت پروتکل‌ها صورت نگیرد ممکن است این بحران به دانشگاه ما وارد بشود و ما تمام سعی خود را می‌کنیم که حضور فیزیکی کم و آموزش‌های نظری به صورت مجازی و آموزش‌های عملی و کارگاهی با تعداد کلاس بیشتر و دانشجوی کمتر مدیریت شود و قطعا رعایت پروتکل‌ها، ضدعفونی و رعایت فاصله‌گذاری در دستور کار قرار دارد.

پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که این بیماری فعلا با ما هست و باید با آن سازگار شویم که امیدوارم تلاش‌هایی که در سطح ملی و جهانی برای تولید واکسن و دارو صورت می‌گیرد زودتر به نتیجه برسد و این پاندمی هر چه زودتر مدیریت شود.

ضمن تشکر از کادر درمانی جهت پیشگیری، درمان و اطلاع‌رسانی که باعث کاهش این بیماری شده خدا را بسیار شاکر هستیم. اما اگر به هر دلیلی این بیماری اوج بگیرد ما تابع دستورات ستاد بحران هستیم و طبق مصوباتی که به ما ابلاغ بشود عمل می‌کنیم. البته برنامه‌های موازی هم پیش‌بینی شده تا اگر مشکلی رخ داد ارزیابی دانشجویان دچار اختلال نشود. نهایتا ما تابع ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

• مهمترین دغدغه مسئولان دانشگاه علمی کاربردی در این ایام چه بود؟
از آنجایی که نیم‌سال تابستان دانشگاه علمی کاربردی از ابتدای مردادماه کلید می‌خورد و تا نیمه شهریور کلاس‌ها برگزار می‌شود و در نیمه دوم شهریور امتحانات اخذ خواهد شد و با توجه به تعداد محدود دروس در ترم تابستان که فقط برای دانشجویانی است که فارغ‌التحصیل می‌شوند، در تابستان صرفاً دروس کارورزی 1 یا 2 یا دروس معرفی به استاد ارائه می شوند.

یکی از دغدغه‌های اصلی که در این نیم‌سال تحصیلی داشتیم دروس مهارتی در محیط کار بود که به «کاربینی و کارورزی» معروف است. با توجه به اینکه تا اواخر اردبهشت محیط‌های کار تعطیل بودند یا با حداقلِ حضور فعالیت می‌کردند و از ورود دانشجو به محل کار ممانعت می‌شد یا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید این دروس را می‌گذراندند، تصمیم داریم شرایطی را فراهم کنیم تا دانشجویانی که تا قبل از مهر ۹۹ فارغ‌التحصیل خواهند شد، بتوانند در همین نیم‌سال در ترم تابستان کارورزی‌ها را ثبت کنند و از محیط‌های کار بهره ببرند. ما به دانشجویانی که ترم بعد درس دارند، توصیه کردیم کارورزی‌ها را به نیم‌سال بعد موکول کنند که امیدواریم در سال تحصیلی جدید شرایط مناسب‌تری ایجاد شود.

• به عنوان سخن آخر، اگر به دانشجویان توصیه‌ای دارید، در خدمت شما هستیم:
مسلماً ما در قبال خود، نزدیکان و جامعه مسئول هستیم. رعایت این پروتکل‌ها به نفع خود و جامعه است و اگر من رعایت نکنم نه تنها خودم در معرض ابتلا خواهم بود؛ بلکه ریسک ابتلا را در خانواده، دوستان، همکلاسی‌ها، نزدیکان و جامعه بالا خواهم برد. اگر این را مدنظر قرار بدهیم قطعا تلاش بیشتری برای رعایت این پروتکل‌های بهداشتی خواهیم کرد.

خواهش دیگری که دارم این است که در این شرایط بحرانی دانشجویان تلاش بیشتری برای یادگیری آموزش‌ها به خرج بدهند. چون حضور فیزیکی دانشجو و مدرس به حداقل رسیده هر چند صوت و ویدئو همراه با متن درسی در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد اما قسمت عمده بار آموزش بر عهده دانشجویان است که باید با تکرار و دقت و تلاش بیشتر مشکلات را رفع کنند چون شرایط برای حضور جهت رفع اشکال به صورت گذشته فراهم نیست. اساتید ما با توجه به اینکه تا به حال چنین تجربه‌ای نداشتند، برای تولید محتوا زحمات مضاعفی کشیدند که امید است دانشجویان نیز تمام تلاش خود را بکنند تا در امر آموزش لطمه نبینند.

این بیماری لطمات کوتاه مدت بسیاری بر ما وارد کرده است اما ما نگران آسیب‌هایی هستیم که در بلند مدت وارد خواهد شد. به هر حال عده‌ای از هم‌وطنان ما به رحمت خدا رفتند و عده زیادی دچار مشکلات اقتصادی شدند. کادر درمانی ما تحت فشار بسیار قرار گرفته است. تولید و اقتصاد به شدت تحت تاثیر قرار گرفت که عمده اینها به مرور قابل حل است اما اگر دانشجویان آموزش‌های لازم را درست فرا نگیرند، در طول سالیان لطمات بسیاری بدی به جامعه وارد می‌شود. لذا، خواهش می‌کنم مدرسان و دانشجویان با تلاشی مضاعف مانع این لطمات در دراز‌مدت شوند. ما تبعات کوتاه‌مدت و این بحران را می‌پذیریم اما لطمات دراز مدت قابل پیشگری است و باید تمام تلاش خود را در این زمینه انجام بدهیم.
 
tilda.hosseini@gmail.com
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات