جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایرج الماسی:

ساوجبلاغ رتبه نخست تولیدات باغی را دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ بیان داشت: این شهرستان در تولیدات باغی و گلخانه ای رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش رمزگشانیوز؛  «ایرج الماسی» گفت: سطح زیر کشت باغ‌های استان البرز ۱۳ هزار و ۵۳۱ هکتار است که از این میزان ۱۳هزار و ۱۵۶ هکتار بارور بوده و مابقی باغ‌های جوانی هستند که در سال‌های آینده به بار می‌نشیند.وی افزود: از تولید سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی در استان، ۳۸۳ هزار و ۶۶۲تن آن از باغ‌های ساوجبلاغ برداشت می‌شود که بیش از ۵۰ درصد تولیدات باغی استان را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: این در حالی است که باغ داران این شهرستان در تولید بسیاری از میوه‌ها همچون هلو، آلو قطره طلا، گیلاس، شلیل و آلبالو نه تنها رکورد استان بلکه رکورد کشوری را در برداشت از واحد سطح (هکتار) می‌شکنند. میانگین برداشت آلو در این شهرستان ۳۷ تن در هکتار و میانگین کشوری ۳۸ تن می‌باشد ولی یکی از باغداران ساوجبلاغی موفق به برداشت ۸۴ تن در واحد سطح در سال جاری شد.همچنین رکورد برداشت شلیل در این شهرستان ۶۵ تن در هکتار و میانگین برداشت در کشور حدود ۶۰ تن می‌باشد.

الماسی گفت: حدود ۶۰ درصد هلو و شلیل و ۷۰ درصد گیلاس استان در ساوجبلاغ تولید می‌شود.

وی وجود شرایط اقلیمی مناسب، میزان بارندگی و پراکنش مناسب بارش‌ها را از جمله دلایل غنی بودن باغ‌ها این شهرستان دانست و افزود: در سال جاری سرمازدگی نسبت به سال‌های گذشته خیلی کمتر بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ خاطرنشان کرد: فعالیت‌های ترویجی، تغذیه و هرس به موقعه و رعایت اصول بهداشتی منجر شد که برداشت‌های خوبی را در باغ‌ها شاهد باشیم.وی ادامه داد: همچنین بیماری کرونا محدودیت‌هایی را در صادرات برای ما داشت به طوریکه منجر به پایین آمدن قیمت و گلایه باغداران شد.

الماسی استفاده مناسب از کودهای ماکرو و میکرو بر اساس آزمون خاک و سمپاشی مناسب را از دیگر دلایل تولیدات مناسب باغی دانست و گفت: برای تولید محصول سالم باید سمپاشی به موقع و به اندازه انجام شود.

وی همچنین هرس سرشاخه‌های اضافی و خشک و عدم سوزاندن آن‌ها و تبدیل آن‌ها به قطعات کوچک به عنوان یک کود عالی، آبیاری‌های منظم و تنظیم آب گیاه و استفاده از ارقام رویشی و تجاری که به بیمای‌ها مقاوم هستند و بار بیشتری می‌دهند را از دیگر اقداماتی دانست که در رشد تولیدات باغی شهرستان موثر است ضمن اینکه در جهش و بهینه کردن تولیدات نیز موثر است.

وی تصریح کرد: همچنین در این شهرستان ۱۴۱ هکتار گلخانه وجود دارد که اقدام به تولید محصولات سبزی و صیفی و میوه‌هایی همچون توت فرنگی می‌کنند.
جایگاه مناسب ساوجبلاغ درتوت فرنگی کشور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ ادامه داد: این شهرستان با تولید سالانه ۲ هزارو ۵۰۰ تن توت فرنگی ارگانیک، بیشترین سطح کشت توت این محصول را در البرز دارد.وی گفت: اکنون یک هزارو۲۰۰ نفر به صورت مستقیم در مزارع توت فرنگی ساوجبلاغ که ۹۰درصد آنها گلخانه ای است، مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: بخشی از محصول توت فرنگی شهرستان ساوجبلاغ به دلیل کیفیت بالا به کشورهای همسایه دیگر صادر می‌شود.کیفیت و ماندگاری بالا، استفاده نکردن از مواد نگهدارنده شیمیایی و ارگانیک بودن از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد توت فرنگی تولید شده در گلخانه‌های ساوجبلاغ است.

الماسی افزود: در این شهرستان حدود ۲۳۰ بهره‌بردار در زمینه تولید توت فرنگی گلخانه‌ای فعالیت دارند که هر ساله به منظور حفظ جایگاه رتبه برتر این محصول از نظر کمی و کیفی برای آنان دوره‌های تخصصی آموزشی - ترویجی برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: برای دفع آفات توت فرنگی از حشرات مفید شکارگر از جمله نوعی زنبور و کنه استفاده می‌شود.شهرستان ساوجبلاغ در کل حدود ۳۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان ۲۴ هزار هکتار قابلیت کشت در عرصه‌های باغی و زراعی دارد.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات