جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 با رتبه شانزدهم کشوری

کرج ۷۸۵ هکتار بافت فرسوده دارد

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و بافت‌های فرسوده شورای شهر کرج با بیان اینکه ریز دانگی و ناپایداری از مشخصه‌های بافت‌های فرسوده شهری است، گفت: این شاخص‌ها هنگام زلزله موجب بروز خسارات جبران ناپذیری در  بافت‌های ناکارآمد شهری می‌شود.

به گزارش رمزگشانیوز؛ «احد رسولی» در خصوص گستره بافت فرسوده شهری در کرج، اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده ۷۸۵ هکتار بافت فرسوده شهری در کلان‌شهر کرج وجود دارد، البته اگر آمار سکونتگاه‌های خودرو، بافت‌های میانی و بافت‌های تاریخی شهر را نیز لحاظ کنیم، سطح عرصه بافت‌های بازآفرینی شهری در این کلان‌شهر به بیش از هزار و ۲۰۰ هکتار می‌رسد.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در کلان‌شهر کرج، گفت: به یقین این طرح باید در محدوده محلات هدف اجرایی شود، اما مشکلاتی در این میان وجود دارد، از جمله اینکه محدوده بافت‌های تاریخی در هسته مرکزی و در سطح محلات مشخص نشده است تا بر اساس آن مساحت بافت‌های تاریخی اعلام شود. گفت‌وگوهای لازم در این خصوص با معاونت مربوطه در اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده است تا محدوده‌های تاریخی مصوب شهر کرج را اعلام کنند، اما عنوان شده که در این خصوص مطالعاتی انجام نشده است.

عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه نفوذ ناپذیری یکی از شاخص‌های اصلی بافت‌های فرسوده شهری است، بیان کرد: کلان‌شهر کرج در میان مراکز استان‌ها از لحاظ مساحت بافت فرسوده شهری رتبه شانزدهم کشوری را به خود اختصاص داده است، رتبه این استان از نظر نسبت سطح عرصه بافت فرسوده شهری به مساحت کل مساحت استان، رتبه بیست و هفتم کشوری است.

رسولی در خصوص خطرات بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کرج از جمله تراکم ساخت و سازهای ایجاد شده و یا معابر کم عرض نیز گفت: نفوذ ناپذیری یکی از شاخص‌های اصلی بافت‌های فرسوده شهری است؛ اگر در محدوده‌ای و یا محله‌ای ۵۰ درصد کوچه‌ها، عرضی کمتر از شش متر داشته باشند و از طرفی امکان ورود ماشین به این نقاط وجود نداشته باشد، این موارد یکی از مشخصه‌های بافت‌های فرسوده شهری است.

وی با بیان اینکه ریز دانگی و ناپایداری از دیگر مشخصه‌های بافت‌های فرسوده شهری است، عنوان کرد: این شاخص‌ها همان مواردی است که هنگام زلزله موجب بروز خسارات جبران ناپذیری در این بافت‌های ناکارآمد شهری می‌شود.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات