یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳

رشد کشاورزی با تعامل وزارت جهاد کشاورزی و اتاق تعاون ایران

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تعامل خوبی بین اتاق تعاون و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد که از نظر کمی و کیفی باعث رشد تعاونی‌ها و بخش کشاورزی خواهد شد.

به گزارش رمزگشانیوز؛  « کاظم خاوازی» در نشست با رئیس اتاق تعاون ایران و کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی این اتاق اظهار کرد: بخش کشاورزی از هر سرمایه‌ای برای توسعه این بخش استقبال می‌کند و از آنجایی که تعاونی‌ها از سرمایه‌های ما هستند، باید در تصمیم گیری‌های بخش کشاورزی دخیل باشند.

وی افزود: ما با تعامل بین اتاق تعاون و جهاد کشاورزی سعی کرده‌ایم این موضوع را عملیاتی کنیم.

ضرورت رفع موازی‌کاری در تعاونی‌ها

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر عدم موازی کاری در تعاونی‌ها تصریح کرد: هم راستا بودن و موازی کاری نکردن تعاونی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و یکسان سازی امکانات نباید منجر به کند شدن کارها شود و کمک های فعلی را هم ابتر کند.

وی ادامه داد: باید تصمیماتی اتخاذ شود تا توسعه در بخش کشاورزی را در پی داشته باشد.

خاوازی با تأکید بر واگذاری اختیارات وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی گفت: بسیاری از وظایف و اختیارات وزارت جهاد کشاورزی و یا اختیارات تجمیع شده در یک تعاونی واحد را باید به مشورت گذاشته و در مجموع تعاونی های مرتبط توزیع کنیم تا به اهداف تعاونی‌ها و وزارت جهاد کشاورزی برسیم.

وی با تأکید بر لزوم همکاری معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی با رؤسای اتحادیه‌ها بیان داشت: لازم است تفاهم نامه‌ها در سطح معاونین این وزارتخانه با اتحادیه‌ها انجام شود تا معاونین بتوانند به مشکلات بخش ورود پیدا کرده و موانع و مشکلات را مرتفع سازند.

طرح موانع صادراتی در هیئت دولت

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با موانع صادراتی نیز اذعان کرد: باید مسیرها و مشکلات بخش صادرات را پیدا کرده و موانع را در هیئت دولت مطرح کنیم تا مجوزهای لازم به تصویب برسد.

وی با اشاره به تامین ارز برای واردات سبزی و صیفی و داروهای دامی خاطرنشان کرد: این موضوع را در جلسه هیئت دولت مطرح و ضرورت تأمین سبزی و صیفی و داروهای دامی به سمع و نظر رئیس جمهور رسیده است، در نتیجه در دولت تصویب شد تا ارز مورد نیاز این بخش به سرعت تامین شده و مشکلات بخش مرتفع شود.

اهمیت نقش تعاون در حوزه کشاورزی

رئیس اتاق تعاون ایران در این نشست، فعالیت اتاق تعاون ایران را معرفی کرد و گفت: بخش تعاون دومین رکن اقتصاد است که در اصل ۴۴ قانون بر فعالیت آن در حوزه‌های مختلف تصریح شده است.

«بهمن عبداللهی» ادامه داد: تعاونی‌ها در تمام بخش‌های مختلف کشاورزی اعم از زراعت، باغداری، دام و طیور و شیلات و آبزیان حضور فعال دارند. وی گفت: بیش از ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی در بخش تعاون است و در حوزه تولید مرغ ۳۵ درصد و در بخش ماهی و شیلات بالای ۸۰ درصد تولیدات در بخش تعاون انجام می‌شود.

درخواست حمایت یکسان از اتحادیه‌ها

رئیس اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از این نشست با اشاره به موضوع تبصره ۲ ماده ماده ۷۲ قانون بخش تعاونی اقتصاد، حمایت حمایت یکسان از اتحادیه‌های موضوع این ماده را خواستار شد. وی گفت: یکسان‌سازی حمایت از اتحادیه‌های و تعاونی‌ها درخواستی است که سالهای سال مطرح و پیگیری شده است. عبداللهی ابراز داشت: تعاونی‌های زیرمجموعه یا تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی مزایایی دارند که سایر تعاونی‌ها محروم از آن هستند.

عبداللهی با تاکید بر اهمیت نقش تعاون در حوزه کشاورزی اذعان داشت: اگر به بخش کشاورزی توجه شود این بخش می‌تواند در دو جهت تامین نیاز مردم و کمک به رشد اقتصادی کشور مفید باشد و بخش تعاون این ظرفیت را دارد که در راستای رشد اقتصادی کشور گام‌های موثری بردارد.
 
انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات