جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ماسک بزنید تا این کابوس دست از سرتان بردارد؛

هزینه سرسام‌آور درمان هر بیمار کرونایی

«اگر خدای نکرده کرونا بگیرم چقدر باید برای بهبودی هزینه کنم؟» شاید این روزها این مهم‌ترین سوالی باشد که در ذهن بسیاری از مردم که با شرایط سخت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، نقش بسته است.

به گزارش رمزگشانیوز؛ به نقل از روزنامه خراسان، این روزها ورای نگرانی‌هایی که درباره کرونا وجود دارد، کابوس هزینه‌های سرسام‌آور این بیماری عجیب و غریب هم رهایمان نمی‌کند. اخیرا هم یک کاربر اینستاگرامی در آمریکا از هزینه داروی هشت میلیونی رمدسیویر و هزینه 65 میلیون تومانی هر دوره درمان بیمار کرونایی در صورت ورود این دارو به ایران نوشت.  هرچند گفته می‌شود هزینه درمان بیماران کرونایی رایگان است، اما شایعاتی در فضای مجازی حاکی از آن است که برخی بیمارستان‌ها سلیقه‌ای عمل و از بیماران هزینه بالایی دریافت می‌کنند.

 در این گزارش با رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و معاونت درمان وزیر بهداشت درباره هزینه‌های درمان صحبت می‌کنیم.
 
فاکتور 54 میلیون تومانی!

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از متغیر بودن هزینه‌ها در مداوای بیماران مبتلا به کرونا گفت. او هزینه‌های مداوا را وابسته به میزان روزهای بستری در آی سی یو و همچنین نوع بیمارستان (خصوصی یا دولتی) متغیر دانست و اعلام کرد هنوز داروی خاصی برای مداوای کرونا در جهان پیدا نشده و داروهای مختلفی در درمان استفاده می‌شود و هر بیمارستان بر اساس وضعیت بیمار دارو تجویز می کند.

«حسین علی شهریاری» از فاکتورهای 54 میلیونی، 20 میلیونی و 15 میلیونی بیمارانش گفت که به خاطر کرونا به بیمارستان‌های خصوصی پرداخت کرده‌اند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین درباره داروی رمدسیویر که این روزها از آن زیاد صحبت و گفته می‌شود در آمریکا برای بهبودی مبتلایان به کرونا استفاده شده و در درمان موثر است اعلام کرد که این دارو در کشور ما محدود است و هنوز به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 هزینه بین 2.5 میلیون تا 5 میلیون تومان

هرچند رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از نبود پروتکلی خاص برای درمان گفته بود اما در تماسی که با دکتر «ایرج حریرچی» - معاون کل وزارت بهداشت- داشتیم او با قاطعیت گفت: « مگر می‌شود پروتکل درمان نداشته باشیم؟»

درباره هزینه‌های بیماران کرونایی هم «قاسم جان بابایی» - معاونت درمان وزارت بهداشت- در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در اوایل فروردین گفته بود: «متوسط هزینه درمان کرونایی‌ها در هر پرونده برای بیمارستان بین پنج میلیون در بخش مراقبت های ویژه و 2.5 میلیون در بخش عادی است. البته به این هزینه‌ها باید لوازم حفاظتی پرستاران و پزشکان را هم اضافه کرد که در بخش عادی حدود 200 هزار تومان و در بخش‌های ویژه 400 هزار تومان است».

 این رقم‌ها مربوط به هزینه‌هایی است که هر بیمار برای بیمارستان دارد ولی برای این که بدانید بیمار چقدر باید پرداخت کند، ادامه مطلب را بخوانید.

  هزینه‌ها را دولت پرداخت می‌کند

اگر شما برای درمان به یک بیمارستان خصوصی بروید، ممکن است هزینه‌های زیادی از شما دریافت کنند اما به گفته معاونت درمان وزارت بهداشت، در بیمارستان‌های دولتی 90 درصد از هزینه‌ها به عهده بیمارستان و دولت است و بیمار فقط باید 10 درصد از هزینه‌ها را پرداخت کند.

 مبلغ این 10 درصد برای مبتلایان کرونایی که در تخت عادی بستری شده باشند، 150 تا 450 هزار تومان خواهد بود و اگر در بخش آی سیو بستری شده باشند به حدود یک میلیون تومان خواهد رسید.

 البته طبق گفته معاون وزیر اگر بیماری توان پرداخت همان 10 درصد را هم نداشته باشد به مددکاری بیمارستان‌ها ابلاغ می شود که ۱۰ درصد سهم بیمار را مددکاری بپردازد و بیماران کم‌بضاعت رایگان ترخیص می‌شوند.

 او درباره هزینه بیمارانی که در بیمارستان‌های خصوصی بستری می‌شوند نیز گفت: «تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا که به بیمارستان‌های خصوصی رفته و بستری شده‌اند، خیلی کم است و بیشتر افرادی هستند که یا بیمه تکمیلی دارند یا توان مالی بیشتری برای پرداخت در بیمارستان خصوصی دارند».

  قیمت تست بدون داشتن علایم

بنا بر آن چه معاون درمان وزارت بهداشت گفته، تمامی هزینه‌های تست و دارو در بیمارستان‌های دولتی برای مبتلایان کرونا رایگان است؛ اما در برخی مواقع پیش می‌آید که برخی به دلیل حساسیت و ترسی که از کرونا  دارند حتی بعد از اعلام پزشک که این بیماری کرونا نیست، اصرار به انجام تست کرونا دارند. در این گونه موارد هم فرد باید خودش هزینه‌های تست را در آزمایشگاه پرداخت کند. هم اکنون تست کرونا در آزمایشگاه‌های معتبر با قیمت 450 هزار تومان در حال انجام است.

  هزینه درمان کرونا در آمریکا

برخلاف کشور ما که درمان کرونا در بیمارستان‌های دولتی تقریبا رایگان است، طبق گزارش رسانه‌ها، در آمریکا بین سه تا چهار هزار دلار هزینه دارد. مشرق در گزارشی به نقل از یک صفحه توئیتری ویژه «کووید‌۱۹» که اخبار مربوط به ویروس کرونا را منتشر می‌کند، نوشت: «در آمریکا هر فردی که بیمه شده باشد، باید برای تست کرونا، ۱۴۰۰‌دلار بپردازد، البته اگر کسی بعد از ابتلا به بیماری خودش را بیمه کند، این مبلغ به۳۲۷۰‌ دلار برای هر تست کرونا افزایش می‌یابد».
«کتی پورتر»، نماینده کنگره آمریکا، هم گفت: «هزینه تست کرونا در آمریکا ۱۳۳۱ ‌دلار است. اگر قرار باشد کسی قرنطینه شود، هزینه آن ۴۰۰۰ ‌دلار است. ۳۳ ‌درصد مردم آمریکا به دکتر مراجعه نمی‌کنند؛ چون پول هزینه دکتر را ندارند».

 یارانه‌ای برای پیشگیری

اجباری شدن استفاده از ماسک، هزینه ماسک را هم به مخارج بسیاری از مردم که با گرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، افزوده است. از آن جا که هر ماسک حداقل دو هزار تومان قیمت دارد، اگر هر نفر در روز فقط یک ماسک استفاده کند، حداقل باید ماهی 60 هزار تومان پول بپردازد. حالا این رقم را برای یک خانواده پنج نفره درنظر بگیرید که می‌شود ماهی 300 هزار تومان. به همین دلیل احتمال استفاده از ماسک در دهک‌های پایین به شدت کم خواهد بود. اما با توجه به آن چه پیش از این گفتیم که مداوای هر بیمار کرونایی میلیون‌ها تومان برای دولت هزینه دارد، بهتر است دولت برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و متحمل شدن هزینه‌های گزافی که برای یارانه درمان هر بیمار می‌پردازد، یارانه‌ای برای ماسک در نظر بگیرد تا همه بتوانند از ماسک برای پیشگیری استفاده کنند و ریسک کمتری برای ابتلا وجود داشته باشد.

 همچنین هزینه‌های دولت برای درمان بیماران کرونایی هم به مراتب کاهش خواهد یافت. با این حال باز هم به همه هموطنان پیشنهاد می‌کنیم برای در امان ماندن از ویروس کرونا حتما از ماسک حتی ماسک‌های پارچه ای استفاده کنند و مرتب دست های خود را بشویند تا هر چه زودتر از شر این ویروس نحس خلاص شویم.
انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات