شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهار آتش‌سوزی «سینا» با تجربه پلاسکو

آتش‌سوزی در کلینیک «سینا اطهر» تهران به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری حوالی ساعت ۲۱ از زیرزمین یک ساختمان پنج طبقه شروع شد و به مرگ ۱۹ نفر و مصدومیت ۱۴ نفر منجر شد.

به گزارش رمزگشانیوز؛   به نقل از ایرنا؛ این حادثه به بزرگی پلاسکو نبود و آتش‌نشانان و امدادگران اعزامی، با کوله‌باری از تجربه حوادثی چون پلاسکو به داد مردمی شتافتند که در داخل ساختمان محبوس شده بودند.
در سایه همین تجربه، ساختمان‌های اطراف از زبانه‌های آتش در امان ماند و حریقِ منجر به انفجار در سریع‌ترین زمان ممکن و در حوالی ساعت ۲۳ مهار شد.

نخستین ثمره آن هم با هدایت عده‌ای از حادثه‌دیدگان به پشت‌بام ساختمان و رهایی آنان با استفاده از تجهیزات جدیدی که پس از حادثه پلاسکو در اختیارشان قرار گرفته بود، نمایان شد و این آرامش‌خاطر را به پایتخت‌نشینان داد که «پلاسکو دیگر تکرار نمی‌شود». 

باز هم هیاهو در مقابل ساختمان محل حادثه 

هجوم برخی از مردم برای تماشای این حادثه، بار دیگر خاطره تلخ ازدحام جمعیت آن روزها در مقابل پلاسکو را در ذهن زنده کرد؛ حضوری که مانع از امدادرسانی سریع به حادثه‌دیدگان ‌شد و معلوم نیست این موضوع تا به کی باید ادامه داشته باشد!  

خیابان‌های اطراف محل حادثه نیز شلوغ و مملو از جمعیت بود و اگرچه وقوع این حادثه همه را نگران کرده بود اما انتظار می‌رفت مردم این بار با تکیه بر خاطره پلاسکو از ازدحام دوری ‌کنند.

این حضور جنبه‌های دیگری از جنس نوع‌دوستی هم داشت و برخی از مردم هراسان که نای رفتن به منزل را نداشتند، با چشم‌های اشک‌آلود، ساختمان سیاه و تاریک کلینیک سینا اطهر را نظاره می‌کردند.

ساختمان سفید رنگی که سال‌ها محل درمان بیماران بود و در یک لحظه غفلت و با جان باختن ۱۹ نفر و مصدومیت ۱۴ نفر دیگر، به پستوی مرگ تبدیل شد.

جانفشانی آتش‌نشانان با وجود سست شدن پایه‌های ساختمان

آنطور که سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام کرد، منشا اصلی انفجار و آتش‌سوزی در زیرزمین این ساختمان پنج طبقه قرار داشت و بنای ساختمان به دلیل انفجار، سست شده بود.

«سیدجلال ملکی» می‌گوید: احتمال ریزش ساختمان وجود داشت و آتش‌نشانان پس از ۲ ساعت جانفشانی موفق شدند آتش را خاموش کنند.

وی با بیان اینکه تعدادی در ساختمان‌های اطراف نیز در شرایط بغرنج قرار داشتند، بیان کرد: آتش‌نشانان در اقدامی پیشگیرانه حدود ۲۰ نفر از این افراد را به سلامت از ساختمان‌ها خارج کردند.

از عمل جراحی تا گرفتاری در آتش‌

رییس مرکز اورژانس تهران می‌گوید در حادثه آتش‌سوزی سینا اطهر مراجعه‌کنندگان و کادر درمانی حاضر در اتاق‌های عمل جراحی بیشترین تعداد تلفات و زخمی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته «پیمان صابریان» اگرچه آتش‌سوزی و انفجار از زیرزمین این ساختمان آغاز شده بود اما این افراد در طبقه‌های چهارم و پنجم ساختمان بیشترین صدمه را دیدند.

کانال سازمان نظام پزشکی نیز شبانه اعلام کرد که بیش از نیمی از جان‌باختگان متعلق به پزشکان و کادر اتاق عمل است و در این حادثه دکتر اکبری متخصص گوش، حلق و بینی و دکتر سلطانپور متخصص بیهوشی جان باخته‌اند؛ همچنین شرایط دکتر تورانی متخصص جراحی نیز وخیم است.

تسلیت سخنگوی دولت به خانواده جان‌باختگان

سخنگوی دولت بلافاصله حادثه دلخراش انفجار کلینیک درمانی سینا اطهر را تسلیت گفت و بر رسیدگی کامل و درمان مصدومان این حادثه تاکید کرد؛ «علی ربیعی» سحرگاه چهارشنبه عنوان کرد «عوامل امداد و نجات و درمان اعم از آتش‌نشانی، اورژانس و هلال‌احمر از دقایق اولیه به سرعت مشغول نجات حادثه‌دیدگان و جلوگیری از گسترش ابعاد حادثه بودند». 

وی اضافه کرد: اعضای دولت از اولین دقایق وقوع حادثه روند امدادرسانی را پیگیر بودند و مدیران ارشد وزارت بهداشت، استانداری و شهرداری تهران و دیگر عوامل امدادی و انتظامی سریعا در محل حادثه حضور پیدا کردند و بر حسب وظیفه بر روند امدادرسانی نظارت داشتند.‌

ستاد مدیریت بحران هم به ریاست شهردار تهران بلافاصله در دفتر شهردار منطقه یک، واقع در میدان قدس برگزار شد و شاید همین پشتیبانی‌ها را بتوان یکی از دلایل مدیریت بهینه این بحران غیرطبیعی به شمار آورد. 

علت حادثه در دست بررسی است

علت این حادثه در ابعاد مختلف از سوی کارشناسان آتش‌نشانی و عوامل انتظامی و امنیتی در حال بررسی است.

«سیدجلال ملکی» ، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران معتقد است که علت دقیق این حادثه هنوز مشخص نیست و شناسایی علت وقوع این حادثه بزرگ به کار کارشناسی و بررسی عمیق نیاز دارد.
 
پس از حادثه در فضای مجازی گمانه‌زنی‌های مختلفی شکل گرفت، اما «منصور درجاتی» ـ مدیرکل مدیریت بحران استان تهران ـ علت اصلی را  نشت گاز و اتصال برق علت عنوان کرده است.


انتقال پیکر ۱۸ نفر از جانباختگان آتش‌سوزی کلینیک سینا به پزشکی قانونی

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: اجساد ۱۸ نفر از جانباختگان حادثه آتش سوزی کلینیک سینا به مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران منتقل شد.

به گزارش روز چهارشنبه اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، تاکنون اجساد ۱۸ نفر از جانباختگان حادثه شب گذشته (سه شنبه) آتش‌سوزی در کلینیک سینا اطهر خیابان شریعتی تهران برای تعیین علت فوت به مرکزتشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شد که پس از بررسی و احراز هویت با دستور مقام قضایی، اجساد، تحویل بستگان درجه اول خواهد شد.

حادثه آتش‌سوزی و انفجار کلینیک سینای اطهر در خیابان شریعتی تهران به مرگ ۱۹ نفر و مصدومیت ۱۴ نفر منجر شد.

بر اساس اعلام کانال سازمان نظام پزشکی، بیش از نیمی از جان‌باختگان، پزشکان و کادر اتاق عمل هستند.


 انتهای پیام/  
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات