جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

 با حضور مجازی رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی؛

پروژه ۲ خطه شدن راه آهن قزوین – کرج افتتاح شد

مراسم آغاز بهره‌برداری از طرح‌ ملی وزارت راه و شهرسازی در استان البرز صبح امروز با حضور رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش رمزگشانیوز  حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین افتتاح و آغاز عملیات طرح‌های زیربنایی ملی در حوزه راه و شهرسازی گفت: با افتتاح این پروژه بسیار مهم ملی علاوه بر افزایش سرعت دسترسی مردم و افزایش ایمنی، شاهد صرفه‌جویی عظیمی در سوخت خواهیم بود.

وی افزود: بخش بزرگی از درآمد ارزی، صادرات و تولید بر عهده حمل و نقل است. اگر حمل و نقل نباشد، صادرات کالا و واردات کالاهای مورد نیاز امکان‌پذیر نیست و مسلما صادرات غیرنفتی و واردات ما مختل می‌شود.

این شاهراه حیاتی پس از اتصال شرق و غرب کشور به اروپا و آسیای میانه متصل می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این مراسم گفت: این پروژه مهم در مسیر کریدور شرق به غرب (سرخس و اینچه برون به رازی) و کریدور شمال به جنوب (آستارا و انزلی به بندر شهید رجایی) قرار دارد و موجب افزایش ایمنی سیر ناشی از حذف توقف و تلاقی قطارها می‌شود.

وی در تشریح اهمیت این پروژه گفت: این  خط به عنوان یک کریدور بین‌المللی ریلی شرق و غرب کشور را بهم متصل می‌کند و به اروپا و آسیای میانه متصل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با افتتاح خطوط دوم راه‌آهن کرج - قزوین حداکثر سرعت قطارها از ۱۲۰ کیلومتر به ۱۶۰ کیلومتر افزایش یافت.

مسیر رشد اقتصادی و مبادلات بین‌المللی هموارتر شد

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این آیین گفت: برای احداث این خط به طول ۱۰۴ کیلومتر افزون بر ۵۷۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

سعید رسولی افزود: با افتتاح این خط علاوه بر افزایش ایمنی و سریع‌تر شدن حمل بار و مسافر، ظرفیت حمل مسافر به ۲۵۷ میلیون نفر کیلومتر در سال و حجم مبادلات کالا نیز به ۱۹۶ میلیون تن کیلومتر در سال می‌رسد.

رسولی گفت: خط دوم راه آهن  کرج - قزوین ضمن ایجاد ۱۶۵ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم، تاثیر مثبتی بر زندگی و معاش ساکنان این مسیر در سال جهش تولید دارد. ضمن آنکه مسیر رشد اقتصادی و مبادلات بین المللی را هموارتر ساخته است.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اعلام کرد که۹۳۰ کیلومتر شبکه ریلی کشور تا سال آینده ۲ خطه می‌شود.

رسولی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار حمل گندم از کشتی به ریل را شروع کرده‌ایم، گفت: پروتکل‌های بین‌المللی پنج جانبه‌ای برای ترانزیت بارهای چین به اروپا از طریق کشورهای قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به امضاء رسیده است که افتتاح خط دوم راه آهن کرج - قزوین به اجرای این معاهده‌ها کمک می‌کند.

وی با این توضیح که از سال گذشته طرح رتبه‌بندی قطارها انجام شده است، افزود: طرح ضربتی ارتقای کیفیت خدمات در ایستگاه‌ها و در قطارها نیز با مشارکت شرکت‌های حمل و نقل ریلی  کشور دنبال شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شیوع کرونا اظهار داشت: تا پیش از شیوع کرونا به طور متوسط روزانه  حرکت ۱۲۰ قطار مسافری در کشور داشتیم که در زمان شیوع این بیماری به هفت قطار رسید. اکنون  با رعایت پروتکل ابلاغی، ۵۰ درصد قطارهای کشور فعال هستند و طبق رعایت فاصله اجتماعی ظرفیت کوپه‌های چهارنفره به ۲ نفره تبدیل شده است.

ظرفیت جابه جایی مسافر از طریق قطار در البرز افزایش یافت

 استاندار البرز با اشاره به افتتاح خط دوم راه آهن کرج - قزوین گفت: افتتاح این طرح موجب افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر از طریق قطار در این مسیر شده است.

شهبازی افزود: تراکم جمعیت، رشد سریع مهاجرت و قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور شرایط خاصی در البرز به وجود آورده و به استانی مهم و موثر در حوزه حمل و نقل و ترددهای بین استانی، تبدیل شده است.

وی افزود: بهره‌برداری از منطقه یک آزادراه تهران - شمال و ادامه آزادراه شهید همت در البرز و افتتاح قطار برقی کرج - هشتگرد از جمله پروژه‌هایی بود که با حضور و عنایت ویژه رییس ‌جمهور و وزرای مربوطه محقق شد.

شهبازی با اشاره به ویژگی‌های خط دوم راه آهن کرج - قزوین عنوان کرد: این پروژه به طول ۱۰۴ کیلومتر در محدوده استان‌های البرز و قزوین با هفت ایستگاه و ۳۵ تقاطع با اعتباری بیش از ۵۷۴ میلیارد تومان از سال ۹۳ آغاز شده و اکنون با حضور رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به صورت ویدئوکنفرانس بهره‌برداری شد.

البرز در بخش ریلی و جاده‌ای مسیر توسعه را می‌پیماید

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز نیز با اشاره به اینکه پروژه آزاد راهی  چرمشهر- آبیک امسال زیربار ترافیک می‌رود، گفت: استان البرز در ۲ بخش ریلی و جاده‌ای مسیر توسعه و بالندگی را می‌پیماید.

تقی رضایی با اشاره به بروز آلودگی‌های زیست محیطی در البرز به دلیل تردد بالای خودروهای عبوری از محورهای مواصلاتی استان گفت: با افتتاح این خط ریلی و همچنین پروژه آزادراهی غدیر(چرمشهر- آبیک ) به یقین حدود ۲۰ درصد از آلودگی‌های زیست محیطی البرز که ناشی از خودروهای عبوری است کاسته می‌شود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه  پروژه چرمشهر- آبیک امسال زیربار ترافیک می‌رود، افزود: وزیر راه و شهرسازی هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه کشور برای تزریق اعتبار به پروژه بزرگراه شمالی کرج را دنبال کرده است تا با این اقدام به شهرداری کرج در رفع دیگر تملکات موجود در مسیر این پروژه کمک شود.

انتهای پیام/

 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات