سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش البرز خبر داد:

اجرای برنامه مکمل‌یاری با توزیع قرص آهن و ویتامین D در مدارس استان

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان البرز از اجرای برنامه مکمل‌یاری با توزیع قرص آهن و ویتامین D خبر داد.

به گزارش رمزگشا نیوز؛ فرشید علیزاده گفت: برنامه مکمل یاری آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی 98-97 با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اجرا و تعداد 1 میلیون و 418 هزار قرص آهن با پوشش حدود 92 درصد دانش آموزان دختر دوره های متوسطه و 1 میلیون و 600 هزار پرل ویتامینD برای حدود90 درصد دانش آموزان دوره های متوسطه توزیع شد.

علیزاده افزود: در راستای تأمین ریزمغذی های ضروری برنامه "ارتقاء سطح سلامت دختران دانش آموز" از طریق آموزش تغذیه آهن یاری هفتگیبرای دانش آموزان دختر دوره های اول و دوم متوسطه و  برنامه مکمل یاری با پرل ویتامینD 50000 واحدی ویژه دانش آموزان دختر و پسر دوره های اول و دوم  متوسطه اجرا شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: توزیع قرص آهن بین دانش آموزان در کلاس درس با حضور دبیران و ارائه آموزش های لازم به صورت هفتگی به مدت 16 هفته متوالی ترجیحا بعد از مصرف میان وعده انجام و برای نتیجه گیری بهتر کلاس های آموزشی برای والدین دانش آموزان نیز در مدارس برگزار شد.

وی ادامه داد: پرل ویتامین  Dنیز به صورت ماهیانه یک قرص، از مهرماه تا پایان خرداد ماه توزیع و کلاس های آموزشی و توجیهی برای دانش آموزان، کارکنان و والدین در زمینه اهمیت ریز مغذی ها و نحوه توزیع پرل ها در سطح مدارس با همکاری مراقبین، رابطین سلامت مدارس و کارشناسان مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه های سلامت در بین دانش آموزان برگزار شد.

وی تصریح کرد: آهن از جمله ریز مغذی هایی است که کمبود آن در سطح وسیعی از جهان به خصوص در کشورهای در حال توسعه مشاهده می شود. این کمبود در دوران بلوغ به دلیل افزایش سرعت رشد بیشتر می شود و  باعث افزایش ابتلا به بیماری ها، کاهش توان ذهنی و قدرت یادگیری، افت تحصیلی و خستگی زودرس، ضعف و بی حالی، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها می شود.

علیزاده گفت: ویتامین D نیز با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کرده و همچنین از طریق ترجمه ژن‌های هسته سلول به رشد سلول کمک می کند.

انتهای پیام/

 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات