شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بخشدار چندار خبر داد؛

رشد قابل ملاحظه مهاجرت معکوس به روستاهای چندار

بخشدار چندار از افزایش قابل توجه مهاجرت معکوس به روستاهای این بخش خبر داد و گفت: سال 98 خوشبختانه حدود 15 درصد به جمعیت روستاها افزوده شد که نشان دهنده ایجاد و توسعه زیرساخت های اصلی در این بخش می باشد.

به گزارش رمزگشا نیوز، علیرضا فلاح پور بخشدار جوان چندار ساوجبلاغ که دانش آموخته معماری است از عملکرد بخشداری در یک سال گذشته سخن گفت که در ادامه محورهای اصلی این گفت و گو را می خوانید:

لطفا ابتدا از چگونگی برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بگویید؛ با توجه به آنلاین بودن دستگاه احراز هویت آیا مشکلی در برگزاری انتخابات در روستاهای دوردست نداشتید؟

یکی از مهم ترین وظایف بخشداری ها، برگزاری انتخابات است؛ در سال 98 انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به حول و قوه الهی به خوبی در این بخش برگزار شد. برای انتخابات جلسات زیادی با دستگاه های اجرایی ، ادارات مربوط ، هیات اجرایی و هیات نظارت داشتیم. انتخابات امسال تا حدی متفاوت برگزار شد چراکه برای نخستین بار با استفاده از دستگاه احراز هویت، انتخابات بصورت نیمه الکترونیکی و آنلاین برگزار شد . با توجه به اینکه بیشتر روستاهای این بخش کوهستانی است و انتخابات در فصل زمستان برگزار میشد، به دلیل سرمای هوا، کار اندکی سخت بود و کمی نگرانی وجود داشت. بنابراین با برنامه ریزی صحیح و تلاش مجموعه بخشداری و فرمانداری ساوجبلاغ و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی اعضای شعب اخذ رای و کاربران رایانه به استقبال انتخابات رفتیم . شب برگزاری انتخابات، با بارش شدید برف مواجه شدیم اما با توجه به اینکه از قبل این موضوع پیش بینی شده بود با هماهنگی اداره راهداری حمل و نقل جاده‌ای ، هیچ مشکلی در محورهای کوهستانی نداشتیم . انتخابات برای کشور از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است بنابراین همه تلاش خود را برای برگزاری انتخابات سالم و پرشور انجام دادیم که با توکل بر خدا توانستیم انتخاباتی بر مدار قانون، سالم و باشکوه برگزار کنیم .

در مواجهه با شیوع کرونا چه اقداماتی انجام شد؟

در پایان در سال 98 با شروع شیوع ویروس منحوس کرونا، ستادهای شهرستانی پدافند زیستی تشکیل گردید که ما هم مصوبات این ستاد و جلسات فرعی را در بخش بصورت مستمر و منظم تشکیل داده و پیگیری می کردیم . نصب بنر برای اطلاع رسانی مردم و ضد عفونی مستمر معابر ، اماکن عمومی ، محدودیت ترد افراد غیر بومی در مبادی شهر و بخش، توزیع رایگان محلول ضدعفونی و ماسک بین روستاییان و شهروندان عزیز از مهمترین فعالیتهای این ستاد در بخش چندار بود. با مجموعه تلاشهای شبانه روزی در مدت زمان دو ماه نتایج بسیار مطلوب و خوبی در راستای مهار ویروس کرونا انجام شد. به همراه نیروی انتظامی، حوزه بسیج، ادارات، دهیاران و شهرداری با نهایت همکاری و تعامل و انسجام همه این فرایندها را اگرچه با سختی زیاد، به خوبی پشت سر گذاشتیم.

اقدامات عمرانی مهم منطقه در یک سال گذشته چه بود؟

در حوزه عمرانی اتفاقات خوبی در بخش روی داده که یکی از نتایج مهم آن مهاجرت معکوس بود. مهاجرت معکوس به عنوان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری و یکی از برنامه های دکتر شهبازی نماینده عالی دولت در استان بود که برای رسیدن به این موضوع نیازمند فراهم شدن زیرساخت های اصلی هستیم . با بررسی های بعمل آمده، رشد مهاجرت معکوس در روستاهای بخش چندار قابل ملاحظه است. سال 98 خوشبختانه حدود 15 درصد به جمعیت روستاها افزوده شده که نشان دهنده ایجاد و توسعه زیرساخت های اصلی در این بخش می باشد. یکی از مهمترین این موارد توسعه گازرسانی بود که با اعتباری بالغ بر 6 میلیارد تومان از سال 98 آغاز و با پیگیری های فراوان استاندار محترم ومسئولین استانی و شهرستانی سال گذشته گازرسانی به روستاهای اسپیداران و اسکول دره به پایان رسید و افتتاح گردید . امسال هم پیش بینی شده روستاهای سیبان دره و سیرود که در واقع از  دورترین و کوهستانی ترین روستاهای این بخش هستند در هفته دولت به یاری خداوند به اتمام رسیده و افتتاح شوند و در دهه فجر امسال روستاهای وامکوه، سرهه و سنج نیز  به شبکه گازرسانی متصل شده و ان شاالله در پایان سال 99 این بخش بعنوان بخش سبز معرفی خواهد شد.

یکی دیگر از موضوعات عمرانی در سال 98 احداث مخزن آب شرب روستای کردان بود. سال گذشته با اعتباری بالغ بر 1 و نیم میلیارد تومان مخزن خوبی توسط آبفای روستایی در کردان احداث و افتتاح گردید که امیدواریم با احداث این مخزن مشکل تامین آب شرب کردان مرتفع گردد.

یکی از مهمترین موضوعات در این بخش این است که تمام برنامه ریزی ها و عملیات بودجه ریزی بر مبنای ارایه خدمات برای ساکنین روستاها می باشد ولی  با توجه به اقلیم منطقه و وجود مناطق بکر، خدمات به گردشگران و در واقع حدود 2برابر جمعیت ثابت که در قالب گردشگر به روستاها سفر میکنند ارائه می شود؛ این امر باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی در توزیع اعتبارات و اجرای پروژه ها شده است .

با پیگیری های بعمل آمده و با همکاری بنیاد مسکن طرح هادی سه روستای وامکوه، بریانچال و امین آباد مصوب گردیده و مشاور ذیصلاح در حال تهیه آن بوده و ان شاالله طرح نهایی پس از سیر مراحل قانونی به تصویب خواهد رسید. با تصویب طرح هادی این سه روستا، کلیه روستاهای این بخش دارای طرح هادی خواهد شد که در واقع دغدغه ها و مشکلات روستاها را مرتفع می نماید.

طی سال گذشته از 29 روستای این بخش، در 25 روستا فعالیت های عمرانی برای ارائه خدمات مطلوب تر به روستاییان عزیز  انجام شده است. با همکاری و مشارکت بنیاد مسکن بهسازی معابر را در 7 روستای این بخش انجام دادیم؛ امسال هم در صدد اجرای  بهسازی معابر هشت روستا هستیم. دهیاران نیز از محل اعتبارات دهیاری در سطح روستاها اقدام به اجرای پروژه های زیادی از قبیل پایش تصویری، احداث بلوار روستا، بهسازی معابر ، آسفالت، لکه گیری معابر، احداث ساختمان دهیاری، احداث سرویس بهداشتی و نمازخانه در مراکز گردشگری، احداث پارک محله، احداث فاز اول سالن مدیریت بحران، احداث فاز اول بوستان روستایی اجرا نموده اند. در روستای خوروین ساختمان دهیاری افتتاح شد که از زمان تاسیس تاکنون ساختمان دهیاری در این روستا وجود نداشت. احداث پارک محله در روستای خوروین و شنده نیز از جمله پروژه های شاخص این بخش در سال 98 بوده است .


پیگیریهای لازم برای تخصیص اعتبار برای احداث 5 مخزن آب شرب و خط انتقال برای روستاهای دوزنبر، وامکوه، ازنق، باغبان کلا، و تکیه از سال گذشته انجام شده و هم اکنون این پروژه ها در مراحل اجرایی می باشند .
سال 98 بخش چندار یک کارگاه عمرانی برای اجرای پروژه های متنوع جهت رفاه حال روستاییان عزیز بود که در اجرای کلیه آنها ضوابط مناسب سازی رعایت شده است.

امسال هم پروژه های خوبی برنامه ریزی و پیش بینی شده از قبیل تکمیل سالن مدیریت بحران و احداث ساختمان آتش نشانی که به یاری خداوند در هفته دولت افتتاح می گردد.

منابع طبیعی چندار در چه وضعیتی قرار دارد؟
با همکاری منابع طبیعی و نظارت بخشداری اجازه تعرض و تصرف اراضی ملی را نداده ایم. همکاری خوبی با منابع طبیعی داریم. سال گذشته 2 مانور امداد و نجات و 5 جلسه کارگاه آموزشی در حوزه حریق و آفات منابع طبیعی در بخشداری با حضور کشاورزان، اهالی و کارشناسان منابع طبیعی برگزار شد.

 با مشارکت منابع طبیعی و دهیاران توانستیم طرح بوستان روستایی برای هر روستا به میزان 1 و نیم هکتار را جهت ایجاد فضای سبز، جنگل کاری، نمازخانه، سرویس بهداشتی اختصاص دهیم که تا کنون موافقت پنج روستا اخذ و سه روستا شروع به اجرای عملیات نموده اند. هدف از ایجاد این بوستان ها حفظ محیط زیست، منابع ملی و آبی، باغات و ارائه خدمات مطلوب به گردشگران است .


در مواجهه با ساخت و ساز غیرمجاز چه می کنید؟

-ساخت و ساز غیرمجاز در بافت روستاها به شدت از سوی دهیاران جلوگیری و نظارت می شود. همواره با صدور پروانه بنا احداث می شود و در صورت احداث بنا بدون پروانه فورا برخورد قانونی لازم صورت می پذیرد . یکی از دغدغه هایمان جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز است و یک تیم برای پیگیری این موضوع و نظارت بر این موارد تشکیل دادیم و گزارش های لازم را به مراجع ذیصلاح بویژه به جهاد کشاورزی بعنوان متولی برخورد با تغییر کاربری ارسال می نماییم . جلسات متعددی نیز در بخشداری برای پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز باحضور دهیاران، جهادکشاورزی ، شهرداری ،امور منابع آب و دستگاه های مرتبط برگزار کردیم اما در نهایت برابر قانون، جهادکشاورزی می بایست اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

در پایان سال 97 صدور پروانه های سطح روستاها حدود۱۱۲مورد بوده اما در سال 98 به ۲۴۷ مورد رسیده که نشان می دهد آمار صدور پروانه با رشد قابل توجهی حدودا دو برابر شده است. این تغییر به دلیل مقابله ها و برخوردهای قانونی ، آگاهی دادن به مردم در راستای عدم احداث بنا بدون اخذ پروانه ، تسهیل در زمان و فرآیندهای صدور پروانه ها بوده است.

در حوزه مدیریت بحران چه اقداماتی انجام شده است؟

-به منظور مدیریت بحران، برای نقاط حادثه خیز، شناسنامه رفع خطر تهیه کردیم. در چند نقطه، جاده ها را ایمن سازی کردیم. می کوشیم در دو روستا، خانه هلال راه اندازی شود. همچنین مانور اطفاء حریق و مانور آموزشی برگزار کردیم.

 در اواخر سال 98 با توجه به بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب خوشبختانه این موضوع با برنامه ریزی به درستی مدیریت گردید و با عنایت خداوند هیچ خسارتی با توجه به حجم زیاد سیلاب وارد نشد. علی رغم اینکه حجم بارش نسبت به اوایل سال 98 تقریبا  2 الی سه برابر بود، بدون هیچ گونه بحران و مشکلی آن را پشت سر گذاشتیم.

زمستان گذشته، حجم بارش برف نیز قابل توجه بود اما کلیه راههای روستایی در کمترین زمان ممکن با کمک اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای، دهیاران و شهرداری بازگشایی شد.
 آزادسازی حریم رودخانه های کردان، برغان، اغشت و ولیان یکی از دغدغه های ما بوده لذا جلسات مکرر با اداره منابع آب، متولی این امر، برگزار کردیم و مقرر گردیده امورمنابع آب، اقدامات لازم در این راستا را فورا انجام دهد و برخورد قاطع در راستای آزاد سازی صورت پذیرد.

با توجه به اینکه بخش چندار مورد توجه گردشگران است بفرمایید که گردشگری چه نقشی در رونق منطقه داشته است؟

گردشگری برای منطقه حائز اهمیت است و یک فرصت مناسب برای ایجاد درآمدهای پایدار است ولی به دلیل فقدان زیرساخت های لازم برای ارایه خدمات به گردشگران، این موضوع با مشکل روبروست. در حال حاضر با همکاری سازمانهای مردم نهاد اقدام به پاکسازی طبیعت و حفظ محیط زیست کرده ایم و هر هفته یک روستا پاکسازی می شود.

رشد 30 درصدی درآمد دهیاری های بخش چندار نسبت به سال گذشته

افزایش درآمد دهیاری های چندار چگونه حاصل شد؟

سال ۹۸ جمع درآمد دهیاری ها نسبت به سال ۹۷ با رشد حدود ۳۰درصدی با پیگیریهای زیاد و عزم جدی در وصول مطالبات و اخذ عوارض قانونی در روستاها حاصل شد .

نظارت بر عملکرد دهیاری ها چگونه انجام می شود؟

برای نظارت مستمر بر دهیاری ها، تیمی از بخشداری، ماهانه ازدهیاری ها بازدید و عملکرد دهیاری‌ها (هزینه کردها، صدور پروانه، پایان کار و ...) دقیقا بررسی و رصد می شود و برخورد لازم در راستای پیشگیری از وقوع تخلف صورت می گیرد. در جلسات با دهیاران همواره بر چند اصل اصرار و تاکید داشتیم : 1. پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز 2. رعایت صرف و صلاح 3.پرداخت هر مبلغ برابر بودجه مصوب 4. تکریم هرچه بیشتر و بهتر ارباب رجوع 5.رعایت قانون 6.برنامه ریزی و نظم در کارها یکی از عوامل موفقیت در کار ایجاد نظم و برنامه است؛ دهیاران هرماهه باید گزارش بدهند. بازدید از روستاها نیز دائما انجام می شود. شخصا و سرزده برای بازدید می روم و با مردم صحبت می کنم تا اگر مشکلی بود برطرف شود.

خدا را شاکریم که دهیاران و شوراهای خوبی داریم و با اتحاد و همدلی توانستیم اقدامات خوبی در راستای رضایتمندی مردم انجام دهیم.

آیا سال گذشته اقدام دیگری در بخشداری انجام شده که به آن اشاره نکرده باشید؟

کارگروه های فرعی اتباع خارجی، سلامت و امنیت غذایی، پیشگیری از سرقت و تنظیم بازار در سطح بخش به موازات شهرستان به صورت منظم و مستمر تشکیل و پیگیری های لازم صورت میگیرد. جهت پیشگیری از سرقت که امر مهمی در تامین امنیت است، سال گذشته با پیگیریهای که انجام شد 9 روستا به سیستم پایش تصویری مجهز شدند؛ 6 روستا نیز از پیش مجهز شده بودند و 5 روستا نیز در سال 99 به این شبکه متصل خواهند شد که تاثیرات بسیار خوبی خواهد داشت .

جلسات تنظیم بازار نیز مستمر برگزار می شود و خروجی آن توزیع اقلام به نرخ دولتی و مقابله با گرانفروشی بود. اکیپ هایی را به صورت مشترک با اصناف تشکیل دادیم که ضمن بازدید مرتب از صنوف، موضوعات مختلف گرانفروشی و دیگر موارد را گزارش و پیگیری می کنند.

برای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر، مسابقات ورزشی مختلف در بخش چندار برگزار کردیم از جشنواره بادبادک ها و نشاط معنوی در روستاها گرفته تا همایش پیاده روی به مناسبت هفته عاری از دخانیات در 29 روستا که به صورت همزمان انجام شد. مسابقات ورزشی فوتبال، فوتسال و والیبال در اکثر روستاها برگزار شد. همچنین آذین بندی و تبلیغات محیطی، راه پیمایی ها، مراسمی چون عید فطر سال گذشته، 13 آبان، بزرگداشت شهید سرافراز سردار قاسم سلیمانی، هفته دفاع مقدس از دیگر اقدامات بود. دیدار و تکریم خانواده معظم شهدا نیز به صورت مستمر انجام می شود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات