پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایـران پایبند به میز مذاکره است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به این مهم که در مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میز مذاکره هستیم، گفت: می‌توان در مسیر مذاکره اگر طرف مقابل آماده باشد موضوعات را بررسی کرد تا آنها نیز به اجرای تعهدات خود در قالب توافقات بازگردند.

سیاست خارجی- رمزگشانیوز؛ به گزارش خبرنگار زمان- الهام آمرکاشی؛  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دیروز در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه، ضمن تأکید بر اینکه اطمینان داریم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس که یادگار امام راحل است، روزی متمایز در حمایت از مسئله فلسطین خواهد بود و با شکوه بیشتری در ایران و در اقصی‌نقاط دنیا برگزار خواهد شد، در خصوص شرایط ایجاد آتش‌بس و توقف جنگ در غزه گفت: متأسفانه به رغم گذشت بیش از ۵ ماه از جنگلات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه غزه ما شاهد بی‌عملی کاملاً دردناک از سوی جامعه جهانی به خصوص سازمان ملل و شورای امنیت هستیم که وطیفه اصلی آن تأمین صلح و امنیت بین‌المللی است.
کنعانی افزود: در سایه حمایت سیاسی و استفاده از حق وتو و حمایت مستمر تسلیحاتی و حمایت همه‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی شاهد بودیم که شورای امنیت سازمان ملل در انجام وظیفه خود ناکام بوده است. 
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: انتظار این بود که سازمان همکاری اسلامی با استفاده از ابزارهای فشاری که در اختیار دارد، نقش مهم و بازدارنده خود را در توقف جنگ ایفاء کند، اما متأسفانه چنین چیزی را شاهد نیستیم. پس از نشست دوم وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی امیدواریم که شاهد تحرک بیشتری از سوی کشورهای اسلامی در آستانه ماه مبارک رمضان باشیم.
وی در ادامه مطرح کرد: پیشنهادات ایران در قالب شش بند توسط وزیر امور خارجه کشورمان در نشست اخیر جده ارائه شد که اگر عملیاتی شود حتماً شاهد تغییراتی در جنگ غزه خواهیم بود.
کنعانی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در حال استفاده از ابزار گرسنگی برای تسلیم‌کردن مردم فلسطین است و درواقع از ابزار گرسنگی به عنوان ابزار جنگی علیه مردم فلسطین استفاده می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با بیان این مهم که آمریکا به عنوان ناقض برجام صلاحیت اظهارنظر در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را ندارد، در مورد ادعاهای  نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران تصریح کرد: ایران در چارچوب تفاهمات حاصله و مدالیته مربوطه در حال همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و در این خصوص به منظور رفع برخی از ابهامات در حال همکاری با آژانس است و اظهارات بی‌اساس و غیر فنی تأثیری بر تصمیم و اراده ایران در این ارتباط ندارد.
وی تأکید کرد: آمریکا به عنوان ناقض برجام و بسیاری از مقررات حقوق بین‌الملل دارای صلاحیت و شایستگی برای اظهارنظر در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه با ذکر این مطلب که در مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میز مذاکره هستیم، در مورد سفر اخیر علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به دوحه و دیدار وی با انریکه مورا، معاون مسئول سیاسی خارجی اتحادیه اروپا و همچنین نماینده اتحادیه اروپا در امور غرب آسیا گفت: نشست‌ها و رایزنی‌های سیاسی بین معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و معاون نماینده اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی به منظور بررسی و تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه و موضوعات مدنظر ایران و اتحادیه اروپا و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در دستور کار بوده است و این رایزنی‌ها در فواصل مختلف انجام شده و دیدار اخیر نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: در این دیدار طیف متعددی از موضوعات مختلف به بحث و بررسی گذاشته شده است و به دلیل نقش اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام یکی از موضوعات مورد بحث رایزنی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است.
وی ادامه داد: همان طور که هفته قبل گفتم ما به عنوان ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میز مذاکره هستیم و معتقدیم که در مسیر مذاکره اگر طرف مقابل دارای اراده باشد، می‌توان مذاکرات انجام‌شده را در سریع‌ترین زمان ممکن جمع‌بندی کرد و اینکه تمامی طرف‌ها به تعهدات خود بازگردند.
کنعانی در ادامه از ارسال کمک‌ به مردم غزه خبر داد و تصریح کرد: همان طور که می‌دانید ما امکان ارسال مستقیم کمک‌ها را نداریم و متأسفانه مقامات کشور مصر نیز در رایزنی‌های متعددی که با آن‌ها داشته‌ایم بارها اعلام کرده‌اند که صهیونیست‌ها امکان و اجازه ارسال کمک‌های انسان دوستانه ایران را نمی‌دهند. البته این‌ها مانع از این نبوده که ما در این ارتباط تلاش نکنیم و همچنان پیگیری این موضوع در اولویت ما قرار دارد و از ارسال این کمک‌ها دریغ نمی‌کنیم.
وی با بیان اینکه کمک‌های هوایی آمریکا به غزه صرفاً نمایش است؛ درخصوص ارسال کمک به مردم غزه از سوی آمریکا به صورت هوایی گفت: کمک‌های هوایی آمریکا صرفاً نمایش است. این کشور در راستای توجیه سیاست جنگ‌طلبانه خودش به دنبال این است که با برخی از اقدامات مضحک و نمایشی تلاش کند وجهه جنگ طلبانه خودش را اصلاح کند ولی خوشبختانه افکار دنیا متوجه این اقدامات نمایشی هستند و دیدگاه آن‌ها در مورد وجهه جنگ‌طلبانه آمریکا تغییر نخواهد کرد.
کنعانی در بخش دیگر صحبت‌های خود با عنوان این مطلب که فشارهای آمریکا یکی از عوامل مخرب در روابط کشورهای منطقه بوده است، در مورد خط لوله گاز ایران و پاکستان و برخی از فشارها از سوی آمریکا به اسلام آباد در این زمینه گفت: خوشبختانه دو کشور مذاکرات خوبی در این زمینه داشته‌اند و مذاکرات فنی برای ادامه این پروژه ادامه دارد. متأسفانه فشارهای آمریکا یکی از عوامل مخرب در روابط کشورهای منطقه بوده است و انتظار این است که کشورهای مستقل به دور از فشارهای آمریکا مناسبات سیاسی خود را با دیگر کشورها دنبال کنند و تحت تأثیر این فشارها عمل نکنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با ذکر این موضوع که گزارش کمیته به اصطلاح حقیقت‌یاب اقدام سیاسی انتقام‌جویانه از ملت ایران است؛ در خصوص گزارش حقوق بشری منتشر شده علیه ایران از سوی کمیته به اصطلاح حقیقت‌یاب گفت: این یک اقدام سیاسی انتقام‌جویانه از ملت ایران و عقده‌گشایی از اغتشاشات سال گذشته است.
وی با بیان اینکه کشورهای پشت این موضوع با استفاده از ابزار حقوق بشر به دنبال اعمال فشار سیاسی و باج‌گیری از کشورهای مستقل هستند  و این یک زنگ خطر برای کشورهای مستقل است، تأکید کرد: ایران به زورگویان باج نداده و نمی‌دهد و همانطور که بارها گفته‌ایم اقدام سیاسی با استفاده از ابزار حقوق بشر یک اقدام غیرسازنده است.
کنعانی تصریح کرد: این گزارش، یک اقدام سیاسی و باج‌خواهانه از سوی کشورهایی است که سابقه سیاهی در زمینه حقوق بشر دارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن که فوری‌ترین اقدامی است که باید اتفاق بیفتد، در مورد درخواست ایران برای اخراج اسرائیل از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد گفت: قطعاً اخراج این رژیم از کمیسیون مقام زن فوری‌ترین اقدامی است که باید اتفاق بیفتد، اگر صداقتی در این زمینه وجود داشته باشد.
وی با اشاره به کشته شدن چندین هزار زن در جریان حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه افزود: این چیزی است که براساس این کشتار ایران اعلام کرده که باید اتفاق بیفتد. این یک محک برای سنجش صداقت کشورهایی است که شعار حمایت از حقوق زنان را مطرح می‌کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر با انتقاد از بی‌عملی نهادهای بین‌المللی در حمایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: اگر مجامع بین‌المللی از ظرفیت‌های خود برای توقف این جنایات استفاده می‌کردند، ما شاهد این‌گونه قتل عام در فلسطین و غزه نبودیم.






 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات