جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

البرز در رتبه اول کشوری با راه اندازی ۲۹۰ خانه محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز خبر داد: این اداره کل با راه‌اندازی ۲۹۰ خانه محیط زیست با هدف آموزش و فرهنگسازی در این حوزه موفق به کسب رتبه اول کشوری شده است.

البرز- رمزگشانیوز؛ مجید درگی با بیان اینکه راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست در سال ۱۴۰۲ کلید خورد، افزود: این خانه‌ها در شهرک‌های صنعتی، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و مدارس راه‌اندازی شده است.
وی به دیگر اقدامات اشاره کرد و گفت: تشکیل هیات اندیشه ورز متشکل از افراد توانمند، متعهد و متخصص فعال در عرصه های مختلف اجتماعی استان در اداره کل حفاظت محیط زیست برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی به منظور مشارکت مردم در حل چالشهای زیست محیطی استان و استفاده بهینه از فرصت های زیست محیطی البرز و کسب رتبه موفق ترین هیات اندیشه ورز کشور در سطح بسیج و معرفی آن در هشتمین جشنواره ملی مالک اشتر بسیج (آذر ۱۴۰۲) از دیگر این اقدامات بوده است.
درگی ، تهیه و تدوین دستورالعمل کشوری استفاده از ظرفیت نیروهای انقلابی برای حفظ محیط زیست و دریافت عنوان پرچمداری این حوزه در کشور، اجرای طرح اردوهای جهاد تبیین به منظور معرفی چالش‌ها و فرصت‌های زیست محیطی استان برای حدود ۲۰۰ نفر از افراد شاخص (مجموعه دار) و کنشگران اجتماعی را از دیگر اقدامات در حوزه فرهنگی و آموزش محیط زیست البرز برشمرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه برخورد با آلاینده ها و معضلات زیست محیطی در شهرک های صنعتی اشاره کرد و گفت: مکاتبه با مسئولان کشوری در خصوص معضلات شهرک صنعتی اشتهارد به خصوص موضوع تصفیه فاضلاب و راه اندازی گشت ویژه پایش شبانه به منظور پایش و کنترل آلودگی های زیست محیطی در ساعات غیر اداری از جمله این اقدامات بوده است.
وی افزود: در شهرک‌های صنعتی استان از تاریکی شب و تعطیلی ادارات برای دفع فاضلاب سوء استفاده می‌شد که راه اندازی این گشت‌ها منجر به شناسایی واحدهای آلاینده متخلف شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اظهار کرد: در همین راستا بیش از ۲۰۰ پرونده حقوقی وکیفری در برخورد با معضلات زیست محیطی (پساب صنعتی آلوده و یا آلودگی هوا) برای واحدهای صنعتی آلاینده مستقر در شهرک صنعتی اشتهارد تشکیل شد.
وی راه اندازی اولین شعبه صلح یاری کشور در حوزه محیط زیست و تشکیل کارگروه استانی احیای تالاب صالحیه و پیگیری رفع مشکلات تالاب بر اساس مصوبات سفر ریاست جمهوری درسطح ملی و استانی را از دیگر این اقدامات برشمرد و گفت: در این مدت برنامه جامع مدیریت و احیای تالاب صالحیه به‌عنوان یکی از کانون های اصلی گرد و غبار استان‌های تهران و البرز در ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور تصویب شد که با بازدید نماینده دبیرکل سازمان ملل از محل تالاب منجر به اخذ موافقت های اولیه برای جذب کمک‌های بین المللی برای رفع معضلات مربوطه شد.
وی جمع آوری ۹۱ نفر شتر غیرمجاز در عرصه تالاب صالحیه به منظور کنترل چرای دام و تقویت پوشش گیاهی محدوده تالاب برای تثبیت و کنترل کانون گرد و غبار و برگزاری اردوی جهاد تبیین برای گروه‌های هدف به منظور تشریح وضعیت زیست محیطی تالاب صالحیه و برنامه‌های مقابله با کانون گردو غبار را از دیگر برنامه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.







 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات