پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تالاب صالحیه جان دوباره گرفت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد استان البرز گفت: بارش‌های چند روز اخیر موجب آبگیری و جان دوباره تالاب صالحیه نظرآباد شده است.

البرز- رمزگشانیوز؛ محمد محمودی افزود: خشکسالی، کاهش بارش و همچنین زهکش قزوین از علل اصلی خشک شدن تنها تالاب فصلی استان البرز در سال‌های اخیر بوده به طوری که این منطقه را به کانون اصلی گردوغبار و همچنین به یک شوره‌زار تبدیل کرده است.
وی اظهار کرد: بارش‌های روزهای اخیر، عدم استفاده کشاورزان در فصل سرد سال از حقابه کشاورزی و رهاسازی آب رودخانه کردان از طریق کانال انتقال آب به سمت تالاب موجب آبگیری حدود بیشتر سطح تالاب شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد گفت: قرار است در مدت زمان ۱۲ روز به میزان ۷۰۰ لیتر در ثانیه آب رودخانه کردان شهرستان ساوجبلاغ به سمت تالاب صالحیه رهاسازی شود.
محمودی با بیان اینکه در پی این آبگیری، تالاب میزبان پرندگان آبزی و کنارآبزی بومی و مهاجر شده است، افزود: حضور پرندگان لزوم پایش، نظارت و مراقبت محیط بانان از این عرصه را چند برابر کرده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد گفت: در پی سفر امسال نماینده سازمان ملل به البرز و بازدید از وضعیت تالاب صالحیه اعتباری برای مطالعه و بهبود زهکش قزوین و همچنین عملیاتی کردن برنامه‌های تالاب براساس مصوبه ستاد ملی گرد و غبار اختصاص یافت.
وی افزود: این اعتبارات در ۲ نوبت به میزان ۵۵ هزار دلار و ۷۷ هزار دلار از محل اعتبارات ملی و بین‌المللی اختصاص یافته است.






 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات