پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ثبت پنج اثر ناملموس البرز در فهرست میراث فرهنگی ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان البرز خبر داد: پنج میراث ناملموس این استان در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

البرز- رمزگشانیوز؛ رحیم خاکی گفت: پرونده این آثار ناملموس پس از بررسی در شورای ثبت میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت ملی رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز اظهار کرد: یکی از این آثار «مهارت پخت آش جو تنوری» به عنوان خوارک سنتی محور کرج - چالوس است که بیشتر به دلیل خواص دارویی و استفاده از مواد بومی منطقه در فصل زمستان طبخ می‌شود.
خاکی، دومین اثر ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور را «مهارت پخت شیرینی مشکوی» نام برد و گفت: این شیرینی سنتی در محور کرج- چالوس برای اعیاد و شب یلد آماده می‌شود.
همچنین «بازی رزم سپر» به عنوان یک ورزش سنتی که خاستگاه آن در اشتهارد است دیگر اثر ثبتی استان البرز است به ثبت ملی رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز آئین «پخت سمنوی سادات» را از دیگر مواردی برشمرد که امسال با تلاش کارشناسان این اداره کل به ثبت ملی رسیده است.
وی ادامه داد: در این پرونده تلاش شد تا آئین پخت سمنوی خاندان سادات روستای حاجی آباد قدیم کرج مورد بررسی قرار گیرد؛ این مراسم‌ کهن و سنتی از گذشته دور تاکنون توسط سادات این منطقه استمرار یافته است.
خاکی، آیین سرخرمن خوانی را از دیگر میراث ناملموس ثبت شده در استان البرز برشمرد و گفت: این آئین همزمان با فصل برداشت محصولات کشاورزی به عنوان یک رسم دیرین در قالب نقاله و نقاشی برگزار می‌شود.







 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات