شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز خبر داد:

تخصیص اعتبار ویژه برای مرمت کاروانسرای ینگی امام در ساوجبلاغ

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز از اختصاص اعتبار ویژه برای مرمت کاروانسرای ینگی امام در ساوجبلاغ خبر داد.

به گزارش رمزگشا نیوز؛ فریدون محمدی از برنامه ریزی دنبال شده به منظور تخصیص اعتبار ویژه مرمت کاروانسرای ینگی امام  در جریان سفر به شهرستان ساوجبلاغ خبرداد و گفت: مقرر شد که مبلغ یک میلیارد و 100 میلیون تومان از محل اعتبار توازن ساوجبلاغ که در اختیار فرمانداری این شهرستان است، فراهم شود.

وی ادامه داد: طبق مذاکرات انجام شده با فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ مقرر شد که در قالب تفاهم نامه ای اعتبار مورد نظر برای مرمت و بازسازی کاروانسرای ینگی امام در اختیار میراث فرهنگی قرار داده شود و در اقدامات لازم جهت برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار پروژه مرمت این بنای تاریخی انجام شود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با اشاره به اینکه کاروانسرای ینگی امام در میان کاروانسرای دوره صفویه سرآمد و شاخص است، گفت: ویژگی هایی که این کاروانسرا را از دیگر کاروانسراهای ساخته شده در دوران صفوی متمایز می کند مشتمل بر وسعت بالای این بنا، نوع معماری به کار رفته در آن، موقعیت قرارگیری بنا به لحاظ نزدیکی به کرج و تهران و همچنین ماندگاری اسکلت بنا نسبت به طول قدمت آن است.

این مسئول در بخش دیگری با اشاره به وجود یک تپه تاریخی در نزدیکی کاروانسرای ینگی امام عنوان کرد: علاوه بر این قرارگیری یکی از بقاع متبرکه با بنای تاریخی در نزدیکی این کاروانسرا نیز ازدیگر مزیت های وجه تمایز آن با دیگر کاروانسراهای دوران صفوی است.

محمدی بیان کرد: امید است هرچه زودتر با تخصیص اعتبار ویژه مرمت کاروانسرای ینگی امام و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای پیشبرد این پروژه، اقدامات مربوطه در این مورد آغاز شود، و در کنار آن تلاش برای جذب منابع ملی و حداکثری از محل منابع ملی و استانی نیز انجام می شود  تا بتوانیم بحث مرمت کاروانسرای ینگی امام را به طور کامل اجرایی کنیم .

وی با این توضیح که به دنبال مرمت کاروانسرای ینگی امام بحث استفاده از ظرفیت این بنای تاریخی در قالب یک کاربری مدنظر است تا در جذب هرچه بیشتر گردشگر برای منطقه تاثیرگذار باشد، گفت: این کاروانسرا می تواند یکی از بهترین مقاصد و جاذبه های گردشگری باشد و حتما باید در برنامه های مهم و اصلی میراث فرهنگی البرز رسیدگی به کاروانسرای ینگی امام لحاظ شود.


سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز در پایان با  بیان اینکه بناهای تاریخی با ارزش در استان البرز فرصت های بی نظیر برای توسعه گردشگری این استان است، توضیح داد: باید هرچه زودتر این فرصت ها را به محصولات گردشگری البرز تبدیل کنیم تا در قالب آن بتوانیم در بازار گردشگری دنیا مجموعه ای از این جاذبه ها را ارائه کرده و در کنار جذب گردشگران داخلی بتوانیم در افزایش تعداد توریست های خارجی برای کشور و به تبع استان البرز نیز گام مهمی برداریم. به یقین توجه به جاذبه های گردشگری استان البرز و استفاده از توان این بخش نقش مهمی در بالا بردن سطح اقتصادی استان دارد.

انتهای پیام/

 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات