دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشدید هراس غرب از پیشرفت‌های ایران در حوزه هوافضا

خبرگزاری‌های غربی همزمان با بازتاب خبر موفقیت جدید ایران در عرصه هوافضا، بار دیگر در قالب ادعای واهی نگرانی از پیشرفت‌های اخیر تهران، اتهام‌های گذشته را تکرار کردند.

بین‌الملل- رمزگشانیوز؛ ایرنا نوشت: در آستانه دهه فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، روزگذشته برای نخستین‌بار سه ماهواره ایرانی، با ماهواره‌بر سیمرغ با موفقیت به فضا پرتاب شدند.
ماهواره‌ تحقیقاتی مهدا و دو نانو ماهواره کیهان ۲ و هاتف ۱ با موفقیت در مدار قرار گرفتند.
ماهواره مهدا از ماهواره‌های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران برای آزمایش زیرسامانه‌های توسعه یافته ماهواره‌ای ساخته شده است.
نانوماهواره کیهان ۲ برای اثبات فناوری موقعیت‌یابی فضاپایه طراحی و ساخته شده و امکان تعیین موقعیت را به صورت بومی و مستقل از سامانه‌های موقعیت‌یابی جهانی، برای گیرنده‌های زمینی فراهم می‌کند.
در این ماهواره، از زیرسامانه تعیین و کنترل وضعیت به منظور نشانه‌روی پایدار و دقیق به سمت زمین، استفاده شده است.
نانوماهواره هاتف ۱ نیز به منظور اثبات فناوری مخابرات باند باریک با کاربرد اینترنت اشیا ساخته شده است.
این ماهواره به عنوان نسخه آزمایشی اول از مجموعه ماهواره‌های منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی، به فضا پرتاب شده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس با پوشش خبر پرتاب موفقیت آمیز ماهواره های سه گانه نوشت که غرب ایران را متهم کرده که برنامه فضایی آن در جهت ارتقاء موشک های بالستیک است.
به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، این پرتاب در گرماگرم افزایش تنش ها در خاورمیانه بر سر تداوم جنگ [رژیم] اسرائیل و حماس در باریکه غزه انجام می شود.
آسوشیتدپرس با تحلیل تصاویر منتشر شده از تلویزیون ایران نتیجه گیری کرد: این پرتاب از مرکز فضایی امام خمینی (ره) در استان سمنان انجام شد.
از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی در محکومیت پرتاب ماهواره ثریا نوشت: ایران پیشتر این بیانیه را رد کرده و آن را مداخله جویانه خوانده بود.
به نوشته این خبرگزاری، ایران اعلام کرده که به دنبال سلاح هسته ای نبوده و پرتاب ماهواره‌بر و قرار دادن ماهواره در مدار تنها برای مقاصد دفاعی و غیرنظامی است.
در ادامه این گزارش آمده است: ایران هر گونه تمایل به ایجاد توانمندی نظامی هسته ای را رد کرده و بر صلح آمیز بودن تمامی اقدام هایش پافشاری کرده است.
خبرگزاری رویترز نیز در بازتاب موفقیت جدید تهران در عرصه هوافضا، با اشاره به آنکه ایران در ماه جاری میلادی ماهواره ثریا را به فضا فرستاد، نوشت که این پرتاب با نگرانی های کشورهای اروپایی که فناوری فضایی ایران را به منظور بهره برداری در سامانه های موشکی دوربرد می دانند، روبرو شده بود.
ایران با رد محکومیت پرتاب ماهواره ثریا اعلام کرده که پیشرفت در زمینه فن آوری صلح آمیز هوافضا حق قانونی این کشور است.
ماهواره ثریا یک ماهواره ایرانی از سری ماهواره‌های تحقیقاتی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است که با ماهواره ‌بر قائم ۱۰۰ که حاصل تلاش نخبگان و دانشمندان نیروی هوافضای سپاه است، سفر خود به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین را با موفقیت پشت‌ سر گذاشت تا یک رکورد تازه در حوزه قرارگرفتن ماهواره در ارتفاع جدید را به ثبت برساند.





 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات